MASJID RUNTUH DI GAZA; PEDULIKAH KITA DI SINI?
Muhammad Nuruddin Bashah
Rata-rata
NGO yang memperjuang isu kekejaman Zionis di bumi Gaza akan membawa
banting, baner dan poster yang menampilkan ilustrasi atau foto
masjid-masjid yang musnah dan runtuh di sana.
Ada yang sayu, bersimpati dan tidak
kurang ada yang hanya berlalu tanpa sebarang komen. Mungkin berfikir
apakandaya untuk membantu, atau pasrah dengan ujian terhadap kaum
Islam sepertimana yang dijanjikan dalam hadis-hadis Baginda berkenaan
keadaan akhir azaman atau tidak kurang beranggaan, ‘apa aku
peduli’.
Paling mutakhir, beberapa jam sebelum
makalah ini ditaip, penulis mendapat maklumat bahawa hampir 90
peratus bangunan masjid Masjid Umar Abdul
Aziz, Beit Hanoun,Gaza musnah
dibedil Zionis laknatullah.
Penulis terpanggil untuk menghidangkan topik ini kerana
masjid berkenaan adalah masjid kita rakyat Malaysia. Apa buktinya?
Masjid ini sebenarnya dibina semula hasil bantuan NGO, rakyat
Malaysia serta kutipan bulanan beberapa masjid di Malaysia. Itu
masjid kita dan Yahudi sedang memusnahkan hasil kutipan kita!
Bulan lalu, penulis bersolat Jumaat di Masjid Kampung
Berapit Tikam Batu Kedah memandangkan masjid itu antara yang dekat
dengan kilang tempat penulis bekerja.
Suatu ketika, pengerusi masjid itu berucap dengan nada
esakan tangisan kecil sebelum khutbah dimulakan. Ruapanya si
pengerusi masjid sedang hiba dan sedih menceritakan tembok di
bahadapan masjid musnah akibat dilanggar lori. Malah pengerusi
menceritakan juga betapa susah payah penduduk mengumpul wang hangus
begitu sahaja apabila tembok rumah Alah di kampung itu musnah.
Itulah emosi masyarakat melayu dan ia kekal dari dahulu
hingga kini. Bermakna, kaum Melayu Islam cukup sensitif dengan isu
masjid cukup cakna dengan isu kemandirian dan pengekalan masjid
walaupu mungkin tidak ramai yang cakna isu kemakmuran akiviti masjid.
Sekurang-kurangnya ia mencukupi menandakan iman di hati para kaum
Melayu Malaysia.
Perasaan Melayu Islam belum cukup tersentuh
Bagaimana dengan isu masjid-masjid yang musnah saban
hari di Gaza? Bagaimana sensitviti kaum Melayu apabila mendengar ada
jemaah masjid yang mati terhempap bumbung masjid ketika bersolat
jamaah? Apa reaksi kita di sini melihat foto-foto rakyat Gaza solat
di celahan serpihan dinding masjid yang runtuh?
Sebenarnya isu ini belum dipalu bersungguh-sungguh di
kalangan masyarakat kita. Sikap ‘jaga tepi kain orang’ kaum
melayu belum terusik lagi kerana maklumat dan aktiviti kesedaran
belum cukup. Media massa perdana juga belum menghebah besar-besaran.
Ia belum cukup untuk mengatakan kaum islam malaysia tidak peduli!
Pada 25 Juai lalu iaitu hari ke -17
serangan Zionis di Gaza, pihak NGO MAPIM dan beberapa NGO lain telah
membuat sidang media menceritakan layat belakang masjid berkenaan.
Masjid An-Nasr dan Masjid Umar Abdul Aziz
serta Surau Syeikh Solah Syahadah, telah
dibina Majlis Perundingan Pertubuhan Islam
Malaysia (MAPIM) menggunakan sumbangan derma rakyat Malaysia. MAPIM
antara badan kemanusiaan Malaysia yang menggerakkan misi kemanusiaan
ke Gaza, selain Mercy Malaysia dan Aman Palestin sejak serangan
bermula 8 Julai lalu.
Tiga rumah ibadat itu terletak di Beit Hanoun di utara
Gaza, antara lokasi tumpuan serangan rejim yang mengorbankan lebih
730 warga Palestin dan mencederakan 4,605 yang lain
pada hari ke-17 serangan berlaku.
Setiausaha Agung MAPIM, Abdullah Ismail, berkata
kedua-dua masjid mengalami kerosakan kritikal, termasuk menara Masjid
An-Nasr yang musnah dibedil Israel, manakala Surau Syeikh Solah
Syahadah pula musnah sepenuhnya dalam serangan hari ketiga tentera
Zionis. Surau
itu dibina dengan kos RM31,000, terletak kira-kira 800 meter dari
sempadan Israel1.
Masjid Masjid
An –Nasr dapat digunakan kembali dengan kos pembinaan bernilai
RM951,696 hasil wang rakyat
Malaysia selepas musnah pada tahun 2006. Bertuah rakyat Malaysia
kerana berjaya menyelamatkan masjid tertua di daerah itu yang dibina
pada 129 Masihi, Masjid An-Nasr merupakan antara masjid untuk
kemudahan lebih 45,000 penduduk di bandar tersebut.
Masjid Umar Abdul Aziz
Bait Hanoun pula bernilai RM 1.9
juta telah dibangunkan semula atas daya usaha MAPIM sebagai satu lagi
mercu tanda sumbangan rakyat Malaysia dalam rangka menjayakan gagasan
MAPIM iaitu Rebuild Gaza for A Nation.
Tahun 2013, Perdana
Menteri Palestin Dr Ismail Haniyeh pernah
menyanjung tinggi usaha Majlis Perundingan
Pertubuhan Islam Malaysia (MAPIM) mengumpul dana untuk membangunkan
semula Masjid Umar Abdul Aziz di Beit Hanoun.
Hal ini sedikit sebanyak menaikkan imej dan nama negara Malaysia yang
banyak membantu rakyat Gaza.
Ucapan beliau ketika merasmikan pelancaran masjid
tersebut pada 27 Mei 2013
turut dihadiri Presiden MAPIM, Haji Azmi Abdul Hamid. Masjid Umar
Abdul Aziz musnah selepas dibedil tentara Israel dalam serangan tahun
2008-20092.
Kini Masjid
Umar Abdul Aziz di Beit Hanoun, Gaza hancur semula
menyembah bumi selepas
dibedil 3 roket F16 Zionist 24
Ogos. Masjid ini merupakan projek
masjid ke-7 dari 9 buah masjid dalam Gaza. Project Masjid ini adalah
projek
kembar NGO bersama
Masjid Al-Falah USJ9.
Sebenarnya sejak tahun 2008 telah 251
buah masjid di Gaza telah dimusnahkan oleh Zionis yang zalim! Hal ini
tidak diperhebahkan sehingga kita kelihatan ketinggalan dalam membela
sejumlah besar masjid-masjid ini3.
Isu Masjid Kampung Rawa- menilai sensitiviti umat
Islam.
Ketika penulis dibangku sekolah, ramai anak muda Islam
berkumpul dan berpadu tenaga ingin membela surau di Kampung Rawa
Pulau Pinang pada tahun 2008. Isu ini cukup hangat sehinggakan para
pelajar yang terlibat dlam perguruan silat ingin menguji ilmu mereka
disitu. Isu ketegangan masjid berlaku antara penduduk kampung dengan
penganut Hindu yang membina masjid berdekatan dengan masjid
berkenaan.
Pada 27 Mac 1998 ketegangan memuncak selepas sembahyang
Jumaat setelah ada yang saling membaling batu. Kira-kira 1500 - 2000
orang Islam berkumpul untuk sembahyang Jumaat. Ada saksi yang
menyatakan jumlahnya mencapai 5000 orang termasuk dari Kedah,
Kelantan dan Perak.Masjid Kampung Rawa itu hanya menampung 200 orang
sahaja. Kira-kira 200-300 penganut Hindu berkawal di kuil mereka.
Tidak ada sebarang pertumpahan darah , kecederaan atau kematian .
Polis FRU telah melepaskan gas pemedih mata setelah 4 orang cedera.
Penulis tidak bermaksud menulis untuk mengapikan sikap perkauman4.
Hal yang ingin penulis tampilkan adalah keghairahan kaum
Islam Malaysia mempertahan masjid. Ia terpuji tetapi adakah ia
istiqamah dan berasaskan andasan yang benar?
Masjid Babri sebuah diruntuh-satu Malaysia
bersedih
Suatu ketika perasaan umat Islam
sedunia termasuk rakyat Malaysia terjentik dengan isu perobohan
Masjid Babri di India. Konflik antara umat islam dan penganut Hindu
di India zaman berzaman menyaksikan masjid berkenaan diruntuhkan.
Berapa
ramai di antara kita masih mengingati tragedi ummah yang berlaku pada
tahun 1992? Pada
tarikh 6 Disember tahun itu, Masjid Babri di Ayodhya, India tidak
dapat dipertahankan dan diselamatkan apabila institusi suci umat
Islam itu dimusnahkan oleh penganut
Hindu di India5.
Seramai 150,000 pejuang nasionalis Hindu yang tidak
dapat dihalang memusnahkan masjid itu dalam konflik berpanjangan
perebutan antara Hindu dan Muslim di India6.
Dalang
untuk meruntuh dan memusnahkan Masjid itu merupakan seorang pemuda
yang bernama Shive Prasad berasal dari Faisabad, iaitu daerah di mana
terletaknya masjid itu.
Kuasa Allah, Prasad
ialah ketua sebuah parti politik Bajrang Dal yang diberi kepercayaan
dan tanggungjawab 'suci' untuk mengetuai hampir 4,000 penduduk
kampungnya, Kar Sevak bagi memastikan masjid itu akhirnya runtuh
pada tarikh 6 Disember 1999 itu, Prasad
memeluk Islam dan menukar namanya kepada Mohammed Mustafa.
Berita pengislaman pemuda itu disiarkan oleh Malayalam
News keesokan harinya iaitu pada 7 Disember 1999 yang kemudiannya
dipetik oleh Arab News Publications di Arab Saudi.
Kisah Masjid Babri dijadikan nasyid oleh Kumpulan As
Soff para pelajar Malaysia di Al Azhar dan lagu itu menjadi
kegemaran para penasyid sekolah-sekolah sehingga rasa sedih nasib
malang masjid ini dikongsi semua para remaja sekitar tahun 1990an.
Masjid yang runtuh sebuah itu ditangisi ramai. Masjid
ratusan buah di Gaza dipandang ringan. Inilah yang perlu diambil
perhatian semua pihak.
Khalifah dan ummah
Walaupun secara kajian sejarah, pentadbiran Abbasiyyah
penuh dengan kemungkaran disebalik kehebatan ketamadunan kognitif
aqliyyah, tamadun Abbasiyyah juga terkenal dengan pembelaan terhadap
Umat Islam sedunia.
Walaupun kita mengkritik kerajaan Mu'tasim dan kelemahan
pemerintahannya pada zaman Abasiyah, tetapi sekurang-kurangnya
sebagai pemerintah dia menjadi ‘protector’
kepada
rakyatnya dalam
beberapa keadaan.. Apabila seorang perempuan di Amuriyah
(Amoria) yang
telah dihina oleh orang lain oleh rakyat yang
bukan Islam
di negara berkenaan, perempuan itu dirampas barangnya, tangannya
diikat, hijabnya dibuka, kain bawah dielak dan tersingkap
pakaiannya, perempuan itu menyatakan "wahai mu'tasim, tolonglah
aku.."
Seorang lelaki yg mendengar dan melihat peristiwa itu,
lalu bermusafir jauh menuju ke menuju ke satu tempat bernama Samarrah
tempat bersemayamnya Abu Ishaq
Al-Mu’tasim bin Harun Ar-Rasyid.
Si musafir itu berkata kepada Khalifah Mu'tasim..
"Bahawasanya aku melihat seorang perempuan yg telah dihina di
negeri Amuriyah (Amoria)
dan perempuan itu mengatakan wahai mu'tasim tolonglah aku.."
Mu'tasim bangun daripada kerusinya.. Berdiri dgn
semangat.. Dan mengatakan "ya wahai ibu.." maka mu'tasim
telah menggerakkan bala tenteranya pergi menawan Amuriyah hanya
kerana telah menghina seorang wanita muslim.. Mu'tasim menulis surat
yg terkenal, "Min 'Abdillah Mu'tasim ila kalbil Rum (Daripada
hamba Allah Mu'tasim kpd anjing Rum).. apabila surat ini telah sampai
kpd kamu maka aku beritahu, akan ku hantar tenteraku, yg mana kepala
tenteraku sampai ke daerahmu negerimu, ekor tentera masih berada
disisiku.."7.
Semboyan perang dibunyikan tanda peperangan telah
berakhir. Kota Ammuriyah
rosak
teruk. 30,000 perajurit Rom
terbunuh, manakala 30,000 lagi ditawan oleh tentera daripada
Abbasiyah8.
Moral kisah ini cukup mudah.Sensitiviti seorang Khalifah
yang menjadi pemimpin ummah cukup mengkagumkan. Hal ini memang tidak
dapat dibandingkan dengan keadaan hari ini di mana kerajaan-kerajaan
umat Islam tlah berpecah belah dan memiliki kepimpinan dan corak
pentadbiran yang berlainan, berasas ideologi dan blok kuasa besar
tertentu. Jika kuasa ketenteraan cukup jauh untuk kita gapai dalam
perbahasan isu ini,mengapa tidak isu serendah sensitiviti dan
kepekaan umat islam sedunia terhadap isu masjid diruntuhkan tidak
dikumandangkan.
Masjid bukan sekadar isu kejuruteraan sivil, isu motof
seni pada dinding atau pun isu jawatankuasa tahunan. Masjid adalah
suatu falsafah agenda besar Rasulullah tatkala sampai sahaja di bumi
Madinah.
Runtuh rumahtangga adalah agenda besar Iblis dan
syaitan. Malah dalam tafsir Ibnu Kathir ada memuatkan kisah syaitan
kurus yang dipuji Iblis hanya kerana berjaya mencerai beraikan sebuah
keluarga. Tidak hairan rumahtangga yang musnah dikatakan oleh orang
melayu sebagai meruntuhkan masjid. Yang sepenting mana rumahtangga
begitu juga pentingnya sebuah bangunan bernama masjid.
Muhammad
Nuruddin bin Bashah
Hadapan
360 MKJ Kampung Terang
11000
Balik Pulau
Pulau
Pinang
Akaun GIRO : 07100 –
29- 00006952-7
IC : 820102-02-5203
017 6291368
5
Utusan Malaysua 30 Julai 2009
http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=0730&pub=Utusan_Malaysia&sec=Bicara_Agama&pg=ba_03.htm
7
Ibn Athir dalam kitabnya “al-Kamil fi
al-tarikh” mencatatan peristiwa yang berlaku pada tahun 223
Hijriyyah bersamaan 838 Masehi, yang dikenali dengan nama “Peristiwa
Penaklukan Ammuriah”. Peristiwa yang dicatatkan dengan tinta emas
ini berlaku di zaman Khalifah al-Mu’tassim, khalifah berbansa
Arab terakhir kerajaan Abbasiyyah yang
memerintah sekitar 833-842 Masehi.
No comments:
Post a Comment