BEBERAPA ISU-ISU BERKAITAN ILMU HADIS
Muhammad Nuruddin Bin
Bashah[1]
- Muqaddimah
Tulisan
ini disusun berdasarkan persoalan-persoalan yang dikemukakan dalam E-Lesson OUM
bagi pengajian Sarjana Pengajian Islam Open University Malaysia. Dengan
mengemukakan hujah dan isi kandungannya sebenarnya penulis menyediakan diri
untuk membaca, meneliti kitab-kitab, buku-buku hadis dan laman sesawang
tertentu. Hal ini membantu kefahaman penulis dan Insya Allah memberi manfaat
kepada para pembaca yang mungkin mengikuti tangga keilmuan melalui pengajian
seperti penulis atau semisal dengannya. Persoalan yang ditanya dalam kuiz E
Lesson ini sebenarnya adalah persoalan yang juga bermain di minda ramai peminat
ilmu di luar sana malah ia juga
mengelirukan bagi pihak yang hanya menjadikan media sosial atau pengajian tidak
rasmi yang singkat sebagai sumber keilmuannya.
- Perbezaan antara Iktibar, Mutabaah, dan Syawahid
dalam ilmu Hadis
Menurut al-Hafiz Ibn Hajar
daripada kitab beliau yang masyhur iaitu Nukhbah al-Fikar:
وَالفَرْدُ النِّسْبِيُّ إِنْ وَافَقَهُ غَيْرُهُ فَهُوَ
المُتَابِعُ، وَإِنْ وُجِدَ مَتْنٌ يُشْبِهُهُ فَهُوَ الشَّاهِدُ، وَتَتبُّعُ
الطُّرُقِ لِذَلِكَ هُوَ الاعْتِبَارُ
“Adapun al-Fard al-Nisbi apabila ia (Hadis fard) disokong oleh Hadis lain
yang sama dikenali sebagai al-Mutabi[2]’
(dengan syarat Hadis tersebut daripada guru yang sama). Jika ditemui matan (Hadis) yang hampir serupa
dengan Hadis tersebut maka ia dikenali dengan al-Syahid. Perbuatan mencari atau
memeriksa sanad-sanad untuk perkara ini dikenali dengan al-I’tibar”. (al Asqalani, I. H. 2010).
I’tibar
Menurut kitab
Manhaj al-Naqad, Dari segi bahasa ia terbitan daripada اعتبر iaitu menguji, memeriksa dan melihat sesuatu
perkara untuk mengetahui sesuatu sejenis dengannya.
Dari istiahnya
bermaksud , meneliti jalan periwayatan hadis yang tunggal untuk mengetahui sama
ada terdapat riwayat lain yang sepertinya di kalangan para perawi hadis atau
yang seumpamanya dari segi maksud dan yang mempunyai sanad serupa dengannya
atau melalui jalan lain daripada sahabah yang sama ataupun tidak terdapat
sebarang riwayat yang seumpama dengannya mahupun dari aspek persamaan lafaz
atau makna hadis.
Contohnya Hammad
bin Salamah meriwayatkan satu hadis yang tidak diteliti padanya daripada Ayyub
daripada Ibnu Sirin daripada Abu Hurairah daripada Rasulullah SAW. Maka dikaji
dan diteliti pada sanad itu adakah di sana terdapat perawi thiqah yag lain
selain Ayyub daripada Ibn Sirin?
Sekiraya didapati perawi
thiqah selain Ayyub maka diketahui bahawa di sana terdapat asal bagi hadis
tersebut yang dapat dirujuk kepadanya atau dilihat juga pada perawi selain Ibnu
Sirin atau sahabah yang meriwayatkan hadis tersebut selain Abu Hurairah. Oleh itu sekiranya tidak diperolehi juga maka
tiadalah sokongan bagi hadis tersebut. (
Ghawri, ’Abd al-Majid, et al,2012)
Dari aktiviti iktibar
inilah terjumpanya mutabi’ dan syahid.
Al-Mutaba’ah atau al-Mutaba’at
Ianya terbahagi pada dua:
Mutaba’ah Tammah (متابعة تامة)
iaitu penyertaan itu bermula daripada peringkat gurunyanya sehinggalah ke
penghujung sanad.
Rajah 1: Mutaba’ah tammah
Mutaba’ah Qasirah (متابعة قاصرة)
iaitu penyertaan itu bermula daripada peringkat selepas daripada gurunya sehinggalah
ke penghujung sanad.
Rajah 2: Mutaba’ah Qasirah
Contoh mutabaah
tammah.
Hadis yang
diriwayatkan oleh Imam Syafi’i dalam Al-Umm dari Imam Malik dari Abdullah Bin
Dinar dari Abdullah Bin Umar dari Rasulullah Saw. dengan matan berikut:
قال رسول الله صلى الله عليه وسلم :
الشهر تسع وعشرون , فلا تصوموا حتى تروا الهلال , ولا تفطروا حتى تروه , فان غم
عليكم فأ كملوا العدة الثلا ثين
Rasulullah saw
bersabda: “satu bulan itu dua puluh Sembilan hari, maka janganlah kamu berpuasa
sampai kamu melihat hilal (Ramadhan), dan janganlah kamu berbuka (menyelesaikan
puasa Ramadhan) sampai kamu melihat hilal (Syawwal). Maka jika kamu terhalang oleh
mendung, maka sempurnakanlah bilangan (bulan) menjadi tiga puluh hari.”
Sehabagian ulama
menganggap bahawa hadis tersebut termasuk gharib kerana Imam Syafi’i dianggap
menyendiri dalam meriwayatkan hadis tersebut dengan matan :
فان غم عليكم فأ كملوا العدة الثلا ثين
“Maka jika kamu
terhalang oleh mendung, maka sempurnakanlah bilangan (bulan) menjadi tiga puluh
hari.”
Setelah di-i’tibar
ternyata terdapat mutaba’at tammah bagi hadis tersebut dengan matan yang sama
dengan jalan sanad Abdullah Bin Maslamah dari Imam Malik dan seterusnya seperti
sanad di atas yang telah dikeluarkan oleh Bukhari (no:1.907).
أنَّ رَسولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عليه
وسلَّمَ قالَ: الشَّهْرُ تِسْعٌ وعِشْرُونَ لَيْلَةً، فلا تَصُومُوا حتَّى
تَرَوْهُ، فإنْ غُمَّ علَيْكُم فأكْمِلُوا العِدَّةَ ثَلَاثِينَ.
)البخاري 1907(
Rasulullah s.a.w
bersabda: Bulan itu mempunyai dua puluh sembilan malam, maka janganlah kamu
berpuasa sehingga kamu melihatnya. Jika kamu mendung, sempurnakan bilangannya
dengan tiga puluh.
Sanad Gharib : Imam al Syafie – Imam Malik – Abdullah bin
Dinar – Abdullah bin Umar – Rasulullah SAW.
Sanad Sahih
(mutabaah tammah) : Abdullah bin Maslamah – Imam Malik
– Abdullah bin Dinar – Abdullah bin Umar – Rasulullah SAW.
Contoh Mutabaah
Qasirah
Pada hadis yang
telah disebutkan pada contoh diatas juga dapati mutaba'ah qasirah yang
dikeluarkan oleh Imam lbnu Khuzaimah (no: 1909) dari riwayat 'Ashim bin
Muhammad dari bapanya iaitu Muhammad bin Zaid, dari Abdullah bin Umar dari
Rasulullah Saw. dengan matan:
فكمّلوا ثلا ثين
“Maka
sempurnakanlah bilangan (bulan) menjadi tiga puluh hari.”
حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْوَلِيدِ،
نا مَرْوَانُ بْنُ مُعَاوِيَةَ، نا ابْنُ فُضَيْلٍ، نا عَاصِمُ بْنُ مُحَمَّدٍ
الْعُمَرِيُّ، عَنْ أَبِيهِ، عَنِ ابْنِ عُمَرَ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ
صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «الشَّهْرُ هَكَذَا وَهَكَذَا وَهَكَذَا
ثَلَاثِينَ، وَالشَّهْرُ هَكَذَا وَهَكَذَا وَهَكَذَا، وَيَعْقِدُ فِي
الثَّالِثَة، فَإِنْ غُمَّ عَلَيْكُمْ فَأَكْمِلُوا ثَلَاثِينَ»
Muhammad bin
Al-Walid memberitahu kami, Marwan bin Muawiyah memberitahu kami, Ibnu Fudayl
memberitahu kami, Asim bin Muhammad Al-Amri memberitahu kami, dari bapanya
(Muhammad bin Zaid), dari Abdullah bin Umar,
dia berkata: Rasulullah bersabda : Semoga selawat dan salam Allah ke atasnya:
“Bulan itu begini, begini, dan begini selama tiga puluh hari, dan bulan itu
begini, begini, begini, dan begini, dan diadakan dalam The ketiga. Jika kamu
merasa lemah, sempurnakanlah tiga puluh.”
Sanad Gharib : Imam al Syafie – Imam Malik – Abdullah bin Dinar – Abdullah
bin Umar – Rasulullah SAW.
Sanad Sahih (mutabaah qasirah) : 'Asim bin Muhammad - bapanya Muhammad bin Zaid - Abdullah bin Umar
- Rasulullah Saw.
al-Syahid atau al-Syawahid
Al-Syawahid adalah jama’ bagi
perkataan al-Syahid yang bermaksud apabila
terdapat Hadis lain yang diriwayatkan oleh sahabat yang lain dan Hadis
tersebut menyokong samada dari sudut lafaz atau makna Hadis yang ingin disokong
itu. Untuk itu, setiap seorang daripada mereka merupakan syahid kepada yang
lain.
Noor,
U. M. M. (2016) memberi contoh bagi menjelaskan kedua
istilah ini agar kita dapat memahaminya dengan lebih jelas:
Daripada Abu Salamah bin Abdulrahman, daripada
Abu Hurairah RA berkata, Nabi SAW telah bersabda:
دَخَلَتِ امْرَأةٌ النَّارَ فِيْ
هِرَّةٍ حَبَسَتْهَا...
“Telah dimasukkan seorang wanita ke dalam
neraka disebabkan dia telah mengurung seekor kucing…”.
[Riwayat Imam Ahmad, no. Hadis 7232]
Setelah para
ulama’ melakukan penelitian terhadap Hadis ini, maka para ulama’ menjumpai
bahawa Hadis ini juga diriwayatkan oleh beberapa orang perawi yang lain
antaranya Humaid bin Abdulrahman daripada Abu Hurairah RA. [Riwayat Ibn Hibban,
no. Hadis 5621] Untuk itu, riwayat Humaid bin Abdulrahman ini dinamakan
mutaba’ah atau tabi’ (تابع)
bagi riwayat Abu Salamah. (Noor, U. M. M.
2016)
Rajah 3 :Dua jenis syawahid
Faedah al-Syawahid
- Menguatkan darjat Hadis daripada hasan kepada sahih atau daripada
dhaif kepada hasan.
- Mengangkat atau menghilangkan keganjilan Hadis tersebut.
- Menafsirkan Hadis yang mujmal dan menjelas yang mubham (tidak jelas).
- Kadang-kadang ia boleh menjelaskan sebab wurud al-Hadis.
Antara faedah al-Mutaba’ah
adalah:
- Mengangkat atau menghilangkan keganjilan Hadis tersebut.
- Menafsirkan Hadis yang mujmal dan menjelas yang mubham (tidak jelas).
- Kadang-kadang ia boleh menjelaskan sebab wurud al-Hadis.
- Kadang-kadang apa yang datang daripada mutaba’ah
boleh menghilang kecacatan yang terdapat dalam sesebuah riwayat yang lain.
Para
muhaddis telah menggariskan pelbagai dasar berkenaan pengumpulan jalur-jalur hadith supaya dikaji
khususnya dari sudut penelitian sanad. Hadith tidak boleh dihukum sahih atau da‘if
hanya dengan melihat satu jalur sahaja.
- Hadis Gharib dan perbezaan dengan Gharib al-Hadis?
Hadis Gharib
Hadis Gharib (حدبث غريب) adalah Hadis yang diriwayatkan oleh
seorang perawi sahaja. Terdapat dua jenis iaitu Hadis Gharib Mutlaq dan Gharib
Nisbi.
Menurut
Dr. Mahmud Thahan dalam Taisir Musthalah Hadis
الغريب المطلق "أو
الفرد المطلق":
1- تعريفه: هو ما كانت الغرابة في أصل سنده، أي ما يتفرد
بروايته شخص واحد في أصل سنده.
2- مثاله: حديث "إنما الأعمال بالنيات" تفرد به عمر بن الخطاب رضي الله عنه
Gharib Mutlaq atau fard mutlaq ia adalah gharabah (pelik/ganjil) tunggal pada permulaan sanad (Sahabat). Contoh:
عَنْ أميرِ المؤمنينَ أبي حفصٍ عُمَرَ بْنَ الْخَطَّابِ
قَالَ : سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ ( صلى الله عليه وسلم ) يَقُولُ: « إِنَّمَا
الأَعْمَالُ بِالنِّيَّاتِ، وَإِنَّمَا لِكُلِّ امْرِئٍ مَا نَوَى ، فَمَنْ
كَانَتْ هِجْرَتُهُ إِلَى دُنْيَا يُصِيبُهَا أَوْ إِلَى امْرَأَةٍ يَنْكِحُهَا
فَهِجْرَتُهُ إِلَى مَا هَاجَرَ إِلَيْهِ
Daripada
Amirul Mu’minin, Abi Hafs Umar bin Al Khattab RA, dia berkata, "Saya
mendengar Rasulullah SAW bersabda: “Sesungguhnya setiap perbuatan tergantung
niatnya.Dan sesungguhnya setiap orang (akan dibalas) berdasarkan apa yang dia
niatkan. Barangsiapa yang hijrahnya kerana ingin mendapatkan (keredhaan) Allah
dan Rasul-Nya, maka hijrahnya kepada (keredhaan) Allah dan Rasul-Nya. Dan
barangsiapa yang hijrahnya kerana menginginkan kehidupan yang layak di dunia
atau kerana wanita yang ingin dinikahinya maka hijrahnya (akan bernilai
sebagaimana) yang dia niatkan.
Saidina Umar tunggal dalam riwayat ini.
. رواه إماما المُحدِّثين:أبو عبد الله محمد بن إسماعيل
بن إبراهيم بن المغيرة بن بَرْدِزْبَهْ البخاريُّ وأبو الحسين مسلم بن الحجاج بن
مسلم القُشَيْريُّ النَّيْسابُورِي ُّ في صَحِيحَيْهِماال ذَّيْنِ هما أصح الكتب
المُصَنَّفَةِ.
Hadis
riwayat dua imam Hadis, Abu Abdullah Muhammad bin Isma’il bin Ibrahim bin Al
Mughirah bin Bardizbah Al Bukhari dan Abu Al Husain, Muslimbin Al Hajjaj bin
Muslim Al Qusyairi An Naisaaburi di dalam dua kitab Sahih, yang merupakan kitab
yang paling sahih yang pernah dikarang).
الغريب النسبي"أو
الفرد النسبي"
تعريفه: هو ما كانت
الغرابة في أثناء سنده، يرويه أكثر من راوٍ في أصل سنده، ثم ينفرد بروايته واحد عن
أولئك الرواة.
مثاله: حديث "مالك،
عن الزهري، عن أنس رضي الله عنه، أن النبي صلى الله عليه وسلم دخل مكة وعلى
رأسه المغفر". تفرد به مالك، عن الزهري.
سبب التسمية: وسمي هذا
القسم بـ "الغريب النسبي"؛ لأن التفرد وقع فيه بالنسبة إلى شخص معين.
من أنواع الغريب النسبي:
هناك أنواع من الغرابة،
أو التفرد يمكن عدها من الغريب النسبي؛ لأن الغرابة فيها ليست مطلقة، وإنما حصلت
الغرابة فيها بالنسبة إلى شيء معين، وهذه الأنواع هي:
أ- تفرد ثقة برواية
الحديث: كقولهم: لم يروه ثقة إلا فلان.
ب- تفرد راوٍ معين عن
راوٍ معين: كقولهم: "تفرد به فلان عن فلان" وإن كان مرويا من
وجوه أخرى عن غيره.
ج- تفرد أهل بلد أو أهل
جهة: كقولهم: "تفرد به أهل مكة، أو أهل الشام".
_________
Jenis Gharib Nisbi atau fard Nisbi iaitu sesuatu yang aneh (gharabah) semasa sanadnya, yang diriwayatkan oleh lebih
daripada seorang perawi dalam sanad asal, dan kemudian seorang meriwayatkannya
sendirian daripada perawi tersebut.
Contoh:
hadis “Malik dari Al-Zuhri dari Anas radhiyallahu ‘anhu, bahawa Nabi
shallallahu ‘alaihi wa sallam telah masuk ke Mekah dengan membawa Al-Mughfar
(serban) di atasnya kepala”. Malik meriwayatkannya sendirian, dari
Al-Zuhri.
Sebab
dinamakan gharib nisbi: kerana gharib (aneh/tungal) berlaku dalam hubungan
dengan orang tertentu.
Jenis-jenis
keanehan nisbi:
Terdapat
jenis keanehan (gharabah) atau ketunggalan (tafarrud) yang boleh dianggap
sebagai gharabah nisbi. Kerana keanehan di dalamnya bukanlah mutlak, sebaliknya
keanehan di dalamnya berlaku berkaitan dengan perkara tertentu, dan jenis ini
adalah:
A-
Tafarrud orang yang amanah dalam
meriwayatkan hadis: seperti kata mereka: Tidak ada orang yang amanah yang
meriwayatkannya melainkan si fulan (tinggal dia sahaja yang diterima
riwayatnya).
B-
Tafarrud perawi khusus daripada perawi tertentu: seperti kata mereka:
"Fulan meriwayatkannya sendirian daripada fulan," walaupun ia
diriwayatkan dengan cara lain daripada orang lain.
C-
Penduduk sesebuah negara atau penduduk sesuatu wilayah adalah tafarrud. Seperti
yang mereka katakan: "Penduduk Mekah atau penduduk Levant adalah tafarrud
pada hadis ini."
Gharib al Hadis
Bagi
isu gharibul hadis penulis memetik syarah Taqrib Al Nawawi iaitu kitab Tadrib
Al Rawi Imam Suyuti.
[النَّوْعُ الثَّانِي
وَالثَلَاثُونَ غَرِيبُ الْحَدِيثِ]
(النَّوْعُ
الثَّانِي وَالثَلَاثُونَ غَرِيبُ) أَلْفَاظِ (الْحَدِيثِ هُوَ مَا وَقَعَ فِي
مَتْنِ الْحَدِيثِ مِنْ لَفْظَةٍ غَامِضَةٍ بَعِيدَةٍ مِنَ الْفَهْمِ لِقِلَّةِ
اسْتِعْمَالِهَا، وَهُوَ فَنٌّ مُهِمٌّ) يَقْبُحُ جَهْلُهُ بِأَهْلِ الْحَدِيثِ، (وَالْخَوْضُ فِيهِ صَعْبٌ) حَقِيقٌ
بِالتَّحَرِّي، جَدِيرٌ بِالتَّوَقِّي، (فَلْيَتَحَرَّ خَائِضَهُ) ، وَلْيَتَّقِ
اللَّهَ أَنْ يَقْدَمَ عَلَى تَفْسِيرِ كَلَامِ نَبِيِّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ بِمُجَرَّدِ الظُّنُونِ، (وَكَانَ السَّلَفُ يَتَثَبَّتُونَ فِيهِ أَشَدَّ
تَثَبُّتٍ) .
فَقَدْ رُوِّينَا عَنْ
أَحْمَدَ أَنَّهُ سُئِلَ عَنْ حَرْفٍ مِنْهُ فَقَالَ: سَلُوا أَصْحَابَ
الْغَرِيبِ، فَإِنِّي أَكْرَهُ أَنْ أَتَكَلَّمَ فِي قَوْلِ رَسُولِ اللَّهِ
صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِالظَّنِّ.
Gharibul
Hadis – Keanehan pada Kata-kata hadis adalah perkataan yang samar-samar yang
terdapat dalam teks hadis, jauh dari pemahaman kerana kekurangan penggunaannya.
Ia adalah seni yang penting, yang mana jahilnya ahli hadis mengenainya adalah
sesuatu yang memalukan, dan mendalaminya adalah sukar (Maka hendaklah orang
yang mencarinya berhati-hati), dan hendaklah dia bertakwa kepada Allah supaya
dia tidak menafsirkan sabda Nabi-Nya s.a.w. berdasarkan syak wasangka
semata-mata. (Ulama salaf mempertahankannya dengan pegangan yang kuat)
Kami
telah diriwayatkan dari Ahmad bahawa dia ditanya tentang satu huruf daripada
gharib al hadis dan dia berkata: Tanyalah kepada ahli ghorib hadis , sesungguhnya
saya tidak suka bercakap tentang apa yang Rasulullah s.a.w. bersabda secara zhanni.
.
النِّهَايَةُ "
لِابْنِ الْأَثِيرِ، وَهِيَ أَحْسَنُ كُتُبِ الْغَرِيبِ وَأَجْمَعُهَا
وَأَشْهَرُهَا الْآنَ، وَأَكْثَرُهَا تَدَاوُلًا، وَقَدْ فَاتَهُ الْكَثِيرُ،
An-Nihayah”
oleh Ibn al-Athir, yang merupakan kitab al-Gharib yang terbaik, paling
komprehensif, dan paling terkenal sekarang, dan yang paling banyak diedarkan.
فِي هَذَا الْحَدِيثِ،
أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ لَهُ: «إِنِّي خَبَأْتُ
لَكَ خَبَأً، وَخَبَّأَ لَهُ: {يَوْمَ تَأْتِي السَّمَاءُ بِدُخَانٍ مُبِينٍ}
[الدخان: 10] » .
قَالَ الْمَدِينِيُّ:
وَالسِّرُّ فِي كَوْنِهِ خَبَّأَ لَهُ الدُّخَانَ، أَنَّ عِيسَى صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقْتُلُهُ بِجَبَلِ الدُّخَّانُ؛ فَهَذَا هُوَ الصَّوَابُ فِي
تَفْسِيرِ الدُّخِّ هُنَا، وَقَدْ فَسَّرَهُ غَيْرُ وَاحِدٍ عَلَى غَيْرِ ذَلِكَ
فَأَخْطَئُوا.
Dalam
hadis ini, Nabi saw bersabda kepadanya: “Sesungguhnya aku telah
menyembunyikan sesuatu untukmu, dan dia telah menyembunyikan sesuatu untuknya:
{Pada hari ketika langit mengeluarkan asap yang terang} [Al Dukhan: 10].
Al-Madani
berkata: Rahsia di sini adalah kalimah asap, bahawa Nabi SA AS akan membunuhnya
(Dajal) di bukit Ad-Dukhan. Ini adalah tafsiran dukhan yang betul di sini, dan
lebih daripada satu orang menafsirkannya sebaliknya, jadi mereka membuat
kesilapan.
- Perbezaan antara ulama Fiqh dengan ulama Hadis,
Mujtahid dengan Muhaddis
Sebelum
mendefinisikan subtopik ini penulis memetik beberapa nama tokoh muhaddis
kontemporari dan bagaimana merek menisbahkan diri mereka sebaga golongan yang
mengikuti mujtahid mutlak dalam persoalan fiqh.
- Al Allamah Al Muhaddis Dr Mahmud Said mamduh al
Husaini iaitu seorang ulama’ terkenal di Mesir yang lahir pada 10 Mac
1952. Bermazhab Syafi’i dan berpegang dengan aqidah yang digariskan oleh
Imam Abu Hasan al Asy’ari. Beliau memperolehi Ijazah Kedoktoran dari
Universiti Muhammad ke-V Ribath pada tahun 2005 dan telah mempelajari ilmu
syariat dari ramai ulama’. Di antara gurunya yang terkenal ialah Syeikh
Muhammad Isa ibn Yasin al Fadani dan Muhaddis Sayyid Abdullah ibn al
Siddiq al Ghumari.
- Syeikh Dr. Said el-Kamali seorang muhaddith dan faqih bermazhab Maliki yang
terkenal di Maghribi pada hari ini.
Manakala
muhaddis silam pula:
Muhaddithin
yang bermazhab Shafi'i:
1.
Al-Hafiz Al-Daraqutni
2.
Al-Hafiz Al Bayhaqi
3.Al-Hafiz
Ibnu 'Asakir
4.
Al-Hafiz Ibnu Daqiq Al-' Id
5.
Al-Hafiz Al Dimyathi
6.
Al-Hafiz Al Mundziri
7.
Al-Hafiz Taqiyuddin As Subki
8.
Al-Hafiz Al Mizzi
9.
Al-Hafiz Al-Zahabi
10.
Al-Hafiz Ibnu Kathir
11.
Al-Hafiz Al Haythami
12.
Al-Hafiz Al' Iraqi
13.
Al-Hafiz Ibnu Hajar Al Asqalani
14.
Al-Hafiz Al Suyuti
15.
Al-Hakim Tirmizi
16.
Imam al-Nawawi
17.
Imam Ibnu Hibban
Muhaddithin
yg bermazhab Hanafi:
1.
Al-Hafiz Abu Bishr Al-Dulabi
2.
Al-Hafiz Abu Ja’far Al-Tahawi
3.
Al-Hafiz Ibnu Abi Al Awwam Al Sa’di
4.
Al-Hafiz Abu Muhammad Al Harithi
5.
Al-Hafiz Abdul Baqi
6.
Al-Hafiz Abu Bakr Al Razi Al Jashas
7.
Al-Hafiz Abu Nasr Al Kalabadhi
8.
Al-Hafiz Abu Muhammad As Samarqandi
9.
Al-Hafiz Syamsuddin Al Saruji,
10.
Al-Hafiz Quthb Al Din Al Halabi
11.
Al-Hafiz Alauddin Al Mardini
12.
Al-Hafiz Az Zaila’i
13.
Al-Hafiz Mughulthai
14.
Al-Hafiz Badruddin Al Aini
15.
Al-Hafiz Qasim bin Quthlubugha
16.
Syaikh Anwar Zahid Al Kawthari dan Syeikh Abdul Fattah Abu Ghuddah menyebutkan
terdapat 150 ulama hufaz Hadis dan muhaddithin yang lain yg mengikut mazhab
Hanafi
Muhaddithin
yang bermazhab Maliki:
1.
Al-Hafiz Hussain bin Ismail Al Qadhi
2.
Al-Hafiz Al Ashili
3.
Al-Hafiz Ibnu Abdil Barr
4.
Al-Hafiz Abu Walid Al Baji
5.
Al-Hafiz Ibnu Al Arabi
6.
Al-Hafiz Abdul Haq
7.
Al-Hafiz Qadhi Iyadh
8.Al-Hafiz
Al Maziri
9.Al-Hafiz
Ibnu Rusyd
10.Al-Hafiz
Abu Qashim Al Suhaili
Muhaddithin
yang bermazhab Hanbali:
1.
Al-Hafiz Abdul Ghani Al Maqdisi
2.
Al-Hafiz Ibnu Al Jawzi
3.
Al-Hafiz Ibnu Qudamah
4.
Al-Hafiz Abu Barakat Ibnu Taimiyah (datuk kpd Imam Ibnu Taymiah yg masyhur)
5.
Al-Hafiz Ibnu Rajab dan lainnya.
Definisi Muhaddis
Jalaluddin As-Suyuthi yang
beliau nukil dari Tajuddin As-Subki adalah “Seseorang
itu hanyalah akan disebut
muhaddis jika dia telah mengetahui tentang
perihal berbagai macam sanad ,‘ilal
hadis, nama-nama para perowi, sanad yang ‘ali, dan sanad
yang nazil. Kemudian
disamping itu dia juga harus menghafal sejumlah
yang banyak dari matan-matan
hadis, serta telah mendengar langsung (dari guru)
kutubussittah, musnad Imam
Ahmad bin Hambal, Sunan Baihaqi, Mu’jam Ath-Thobaroni,
serta telah
mengumpulkan atau menghafalkan sekitar 1000 matan
hadis. Semua hal diatas
adalah derajat muhaddis
yang paling dasar.
Muhaddis secara etimologi atau pengertian dasarnya
dalambahasa arabbermakna seseorang yang meriwayatkan hadis Rasululah SAW.
Dr. Mahmud Tahhan
mengatakan bahawa muhaddis adalah seseorang yang menyibukkan waktunyadengan
ilmu hadis baik dirayah maupun riwayah, serta melakukan penelitian
terhadap banyak riwayat hadis dan perihal keadaan atau
sifat-sifat perawi hadis.
Imam Jalaluddin
As-Suyuthi yang beliau nukil dari Tajuddin As-Subki adalah “Seseorang itu
hanyalah akan disebut muhaddis jika dia telah mengetahui tentang perihal
berbagai macam sanad ,‘ilal hadis, nama-nama para perawi, sanad yang ‘ali, dan
sanad yang nazil. Kemudian disamping itu dia juga harus menghafal sejumlah yang
banyak dari matan-matan hadis, serta telah mendengar langsung (dari guru)
kutubu ssittah, musnad Imam Ahmad bin Hanbal, Sunan Baihaqi, Mu’jam
Ath-Thobaroni, serta telahmengumpulkan atau menghafalkan sekitar 1000 matan hadis.
Semua hal diatasadalah darjat muhaddis yang paling dasar. (Permana, D. I.,
& Imawan, Z. H. 2022).
Ulama hadis Al-Azhar iaitu Al-Hafizh Hasan Al-Mas’udi membahagi
ahli hadis membagi 4 golongan. Dari tingkatan yang paling dasar, pertama adalah
muhaddis iaitu seseorang yang menghafal banyak sekali hadis, serta menguasai ilmu jarh wa ta’dil para
perawi hadis. Kedua adalah Al-Hafizh iaitu seseorang yang telah menghafal
seratus ribu hadis secara beserta sanadnya. Ketiga adalah Al-Hujjah iaitu
seseorang yang telah menghafalkan tiga ratus ribu hadis beserta sanad-sanadnya.
Keempat adalah Al-Hakim iaitu seseorang yang telah menguasai majoriti hadis
Nabi. (Permana, D. I., & Imawan, Z. H. 2022)
Mujtahid
Mujtahid ialah orang yang berusaha untuk mendapatkan
sesuatu kesimpulan baru melalui kajian atau penyelidikan berdasarkan sumber dan
kaedah yang sah (dalam kaitannya dengan agama Islam).
Menurut Imam Al Haramain dalam matan al Waraqat,
قال
إمام الحرمين رحمه الله: "وَأَمَّا الِاجْتِهَادُ فَهُوَ: بَذْلُ الْوُسْعِ
فِي بُلُوغِ الْغَرَضِ. فَالْمُجْتَهِدُ إنْ كَانَ كَامِلَ الْآلَةِ فِي
الِاجْتِهَادِ، فَإِنِ اِجْتَهَدَ فِي الْفُرُوعِ فَأَصَابَ فَلَهُ أَجْرَانِ،
وَإِنِ اجْتَهَدَ فِيهَا وَأَخْطَأَ فَلَهُ أَجْرٌ. وَمِنْهُمْ مَنْ قَالَ: كُلُّ
مُجْتَهِدٍ فِي الْفُرُوعِ مُصِيبٌ.
وَلَا
يَجُوزُ أَنْ يُقَالَ: كُلُّ مُجْتَهِدٍ فِي الْأُصُولِ الْكَلَامِيَّةِ مُصِيبٌ،
... وَدَلِيلُ مَنْ قَالَ: "لَيْسَ كُلُّ مُجْتَهِدٍ فِي الْفُرُوعِ
مُصِيباً"، قَوْلُهُ صلى الله عليه وسلم: "مَنِ اِجْتَهَدَ فَأَصَابَ
فَلَهُ أَجْرَانِ، وَمَنِ اجْتَهَدَ وَأَخْطَأَ فَلَهُ أَجْرٌ وَاحِدٌ".
وَجْهُ الدَّلِيلِ: أَنَّ النَّبِيَّ صلى الله عليه وسلم خَطَّأَ الْمُجْتَهِدَ
تَارَةً، وَصَوَّبَهُ أُخْرَى".
"Adapun Ijtihad ialah: melakukan usaha yang terbaik untuk
mencapai matlamat. Mujtahid itu sempurna
kemampuannya (ilmu alat-ilmu berkaitan fiqh) untuk ijtihad , maka jika dia ijtihad
dalam hal cabang dan pandangannya benar,
baginya dua pahala, tetapi jika dia ijtihad di dalamnya dan melakukan kesilapan, dia
mendapat satu pahala. Ada ulama berkata Setiap orang yang berijtihad pada furu’ adalah
dianggap benar.
Tidak boleh dikatakan: Setiap ulama yang ijthad dalam aqidah adalah betul.
Dalil bagi mereka yang berkata: Tidak semstinya setiap
orang yang berjihad perkara furu’ itu benar" adalah Hadis Nabi SAW:
"Sesiapa yang berijthad dan betul, dia akan mendapat dua pahala, dan
sesiapa yang bersungguh-sungguh dan tersalah, dia akan mendapat satu pahala.(terbukti jthad boleh jadi salah) Dalilnya
adalah bahawa Nabi s.a.w. menilai satu ijtihad itu salah dan memberikan sokongan sebagai benar dalam keadaan yang lain.
Menurut Dr Abdul Karim Zaidan,
من
تعريف الاجتهاد يعرف المقصود بالمجتهد: فهو من قامت فيه ملكة الاجتهاد، أي القدرة
على استنباط الأحكام الشرعية العملية من أدلتها التفصيلية، وهو الفقيه عند
الأصوليين، فلا يعتبر الشخص مجتهداً ولا فقيهاً إذا عرف الأحكام الشرعية بطريق
الحفظ والتلقين، أو بتلقيها من الكتب أو من أفواه العلماء بلا بحث ولا نظر ولا
استنباط.
Mujtahid bermaksud golongan yang mempunyai keupayaan
untuk berijtihad iaitu mampu melaksanakan kajian terhadap hukum-hukum syarak
yang bersifat amali menerusi dalil-dalil yang terperinci. Mujtahid juga
dikenali sebagai seorang yang faqih di kalangan ulama Usul Fiqh maka tidaklah dianggap
sebagai mujtahid dan faqih sekiranya mengetahui hukum-hukum syarak dengan menghafaz
permasalahan fiqh atau mengambil permasalahan tersebut sama ada menerusi kitab-kitab
atau daripada pembicaraan para ulama tanpa terlebih dahulu mengkaji, menyelidik
serta melakukan proses istinbat ke atasnya.
Penulis
memetik ulasan Maulana Hussein Abdul Qadir al Yusufi dalam bukunya Kekeliruan
dalam Bidang Ilmu Hadis berkenaan isu mujtahid dan muhaddis ini.
Menurut
beliau, para imam mujtahidin bukannya pengubah maksud sebenar al-Quran dan al-Hadis.
Mereka merupakan penerang (mubaiyin) dan penghurai (musyarrih) al-Quran dan al-Hadis,
iaitu ulama’ muktabar yang penolong bagi memberi penerangan serta menghuraikan
maksud-maksud yang sulit yang terkandung di dalam Al-Quran dan Al-Hadis. Mereka
bukan musuh kita bahkan kita terhutang budi dengan mereka di atas jasa-jasa
baik mereka bagi memperjelaskan perselisihan riwayat-riwayat, athar sahabat dan
tabi’in. (al Yusufi, 2017)
Umat
Islam kini sedang menghadapi pelbagai bahaya dalam bab akidah dan amalan
termasuklah ancaman Wahabiah Salafiah Hanabilah Mujassimah yang sering meninggikan
slogan yang mengikuti al-Quran dan al-Hadis tanpa menuruti pandangan mana-mana
imam mazhab di atas alasan-alasan seperti berikut:
1)
Menyulitkan umat Islam untuk mengamalkan agama dengan mudah.
2)
Memecah-belahkan umat Islam dengan fahaman-fahaman mereka.
3)
Memesongkan umat Islam dari landasan asal yang dikehendaki oleh al[1]Quran dan al-Hadis.
4)
Menjauhkan umat Islam dari mengikuti cara Rasulullah yang sebenar melalui
perselisihan yang mengada-ngadakan di antara mereka.
Mereka
sering mempersoalkan mengapa imam-imam mujtahidin ini berselisih antara satu
sama lain sedangkan mereka semua mengambil dalil dari al-Quran, sabdaan dan
perbuatan Rasulullah SAW. Sebahagian daripada kumpulan mereka menjadi lebih
berani dan mempersoalkan mengapa Rasulullah SAW tidak bersabda satu perkara
sahaja. Beliau bercakap tentang perkara yang berbeza dari semasa ke semasa.
Mereka berpendapat bahawa inilah yang menyebabkan imam-imam berbeza pendapat.
Mereka berlumba-lumba untuk mengeluarkan hukum dan fatwa mengenai perkara feqah
seolah-olah mereka ini fuqaha'. Seolah-olah mereka lebih mahir daripada ahli
falsafah terdahulu, mereka menghukum Hadis ini sahih dan maudhu'. Akibatnya,
mereka menjadi mujtahid zaman moden dalam bidang Hadis dan ijtihad. (al Yusufi,
2017)
- Penggunaan akal (takwil) dalam mensyarahkan hadis
Menurut
istilah para muta’akhirin (ulama kontemporari), takwil adalah memalingkan lafaz
maknanya yang rajih (zahir) kepada yang marjuh (jauh) kerana ada dalil yang
menunjukkan kepadanya. Takwil pula boleh dibahagikan kepada dua, sama ada ianya
diterima ataupun ditolak. Untuk membolehkan takwil itu diterima, maka perlulah
memenuhi syarat yang paling besar iaitu tidak menyalahi kaedah-kaedah bahasa
dan tradisi orang Arab. Jikalau menyalahinya, maka takwil tersebut dikira
tertolak.
Dalam
Fathul Bari, Ibn Hajar al-'Asqalânî mempunyai kecenderungan yang kuat untuk
memberi makna kepada hadis mutasyabihat di luar makna matan hadis tersebut. Pengertian seperti ini
dikenali sebagai takwil. Dalam kaedah ini, makna ditemui di luar makna asal
sesuatu perkataan atau hadis supaya sesuai dengan sesuatu yang difahami atau
diyakini oleh Ibn Hajar al-'Asqalânî.
Walaupun
kaum Salaf terkenal dengan sikap tidak mentakwil, terkadang mereka juga tidak
terlepas daripada aktiviti mentakwil, antaranya Imam Ahmad yang tidak terlepas
mentakwilkan tiga hadis sebagaimana dinyatakan dalam Iḥyā’ ‘Ulūm al-Dīn oleh
al-Ghazali. Demikian juga Imam al-Bukhari mentakwilkan Allah ‘tertawa’ sebagai
Allah memberikan rahmatNya dan malah Imam Ibn Hazm al-Zahiri al-Andalusi juga
turut menakwilkan istiwā’ sebagai intihā’ (penyempurnaan). Ini semua kerana
kebimbangan mereka terhadap masyarakat agar tidak jatuh ke dalam lembah
pemikiran tashbīh dan tajsīm. (Amir Rudin, A. I. 2016)
Contoh
satu hadis mutasyabihat yang mengiktiraf keperluan kepakaran takwil.
Hadis Riwayat Muslim (nomor
2569)
( صلى الله عليه وسلم ) : ” إِن الله – عَزَّ وَجَلَّ – يَقُولُ
يَوْمَ القِيَامَة : يَا بْنَ ادمَ ، مَرِضْتُ فَلَمْ تَعُدْنِى. قَألَ : يَارَبِّ
كَيْفَ أَعُودُكَ وَأَنْتَ رَب العالَمِينَ ؟ قَالَ : َ امَا عَلمْتَ أَنَّ عَبْدى
فُلألا مَرِضَ فَلَمْ تَعُدْهُ ، امَا عَلمْتَ انَكَ لَوْ عُدْتَهُ لَوَجَدْتَنِى
عنْدَهُ ؟ يَا بْنَ آَدَمَ ، اسْتَطَعًمْتُكَ فَلَمْ تُطعمْنِى. قَألَ : يَارَب ،
وَكَيْفَ أُطعمُكَ وَأَنْتَ رَبُّ العَالمنَ ؟ قَألَ : أمَا عَلِمْتَ أَنَّهُ
اسْتَطعَمَكً عَبْدى فُلاَنو فَلَمْ تُطعِمْهُ ، أَمَاَ عَلِمْتَ أَنَّكَ لَوْ
أَطعَمتَهُ لَوَجَدْتَ ذَلكَ عنْدى ؟ يَا بْنَ اَدمَ ، اسْتًسْقَيْتُكَ فَلَمْ
تَسْقِنِى . قَالَ : يَارَبِّ ، كَيْفَ أَسْقِيكَ وَأَنْتَ رَبُّ العالَمَيَنَ ؟
قَالَ :اسْتَسْقَاكَ عبْدِى فُلاَنو فَلَمْ تَسْقِ! أَمَاْ إِنَّكَ لَوْ
سَقَيْتَهُ وَجَدْتَ ذَلِكَ عِنْدِى
Allah SWT berfirman, wahai keturunan Adam, Aku Sakit kamu tidak
menziarahiku. Keturunan Adam menjawab, wahai Tuhan, bagaimanakah aku boleh
menziarahiMu sedangkan Engkau Tuhan sekalian alam ?
Maka Allah berfirman tidakkah kamu tahu ada hamba-Ku yang sakit tetapi
kamu tidak menziarahinya. Tidakkah kamu tahu apabila engkau menziarahinya
nescara engkau akan dapati-Ku bersamanya.
Seterusnya Allah berfirman lagi, wahai keturunan Adam, Aku minta minuman
tetapi kamu tidak memberinya.
Keturunan Adam menjawab, wahai Tuhan bagaimanakah aku mampu memberi
minuman kepada-Mu sedangkan Engkau Tuhan seru sekalian alam ?
Allah berfirman, tidakkah kamu tahu ada hamba-Ku yang meminta air tetapi
kamu tidak memberinya ? TIdakkah kamu tahu, jika kamu memberinya, nescaya kamu
akan dapati pemberianmu itu di sisi-Ku ?
Wahai Keturunan Adam, Aku minta makanan tetapi kamu tidak memberi.
Keturunan Adam menjawab, wahai Tuhan bagaimanakah aku mampu memberi
makanan kepada-Mu sedangkan Engkau Tuhan seru sekalian alam ?
Allah berfirman, tidakkah kamu tahu ada hamba-Ku yang meminta makanan
darimu tetapi kamu tidak memberinya ? Tidakkah kamu tahu, jika kamu memberinya,
nescaya kamu akan dapati pemberianmu itu di sisi-Ku ?
Ini
teks hadis yang datang menerusi riwayat al Asyyab. Imam al Baihaqi mengulas,
pertanyaan hamba Allah mengenai lafaz-lafaz yang kabur maksudnya di dalam hadis
di atas merupakan dalil bagi keharusan bertanya kepada yang lebih mengetahui
jika lafaz-lafaz itu masih mempunyai ruang untuk difahami sehingga maksudnya
menjadi jelas. Di samping itu, hadis di atas juga menunjukkan bahawa maksud
sebenar bagi sesuatu lafaz terkadang bukan maksud dimanifestasikan oleh zahir
lafaz.
Contohnya,
Allah subahanahu wa Ta'ala menyebut bahawa Dia sakit, minta minuman dan makanan
tetapi maksud sebenar bagi yang sakit, yang meminta minuman dan makanan adalah
para walinya seperti firman Allah subahanahu wa Ta'ala
إِنَّمَا جَزَٲٓؤُاْ ٱلَّذِينَ
يُحَارِبُونَ ٱللَّهَ وَرَسُولَهُ
Sesungguhnya balasan mereka yang memerangi Allah dan Rasul-Nya.. (Surah al Maidah:33)
إِنَّ ٱلَّذِينَ
يُؤۡذُونَ ٱللَّهَ وَرَسُولَهُ
Sesungguhnya mereka yang menyakiti Allah dan Rasul-Nya... (Surah al Azhab :57)
إِن تَنصُرُواْ ٱللَّهَ
يَنصُرۡكُمۡ
Jika kamu menolong Allah, Allah pasti menolong kamu... (Surah Muhammad :7)
Maksud
memerangi, menyakiti dan menolong Allah subahanahu wa Ta'ala menerusi semua
ayat di atas ialah memerangi, menyakiti dan menolong para wali Allah subahanahu
wa Ta'ala. Manakala maksud hadis, kamu akan dapati-Ku bersamanya pula ialah
kamu akan dapati Rahmat dan pahala-Ku bersamanya.
- Adakah dibenarkan berhujjah dengan hadis Ahad
dalam aspek akidah?
Terdapat
tiga kumpulan ulama dalam mendepani isu tersebut: Kumpulan pertama berpendapat
hadis ahad tidak diterima dalam mengisbatkan akidah, malah beranggapan hadis ini
hanya memberi faedah dari sudut kegunaan untuk beramal sahaja tetapi bukan dari
sudut memberi keyakinan. Kumpulan kedua pula berpendapat hadis ahad diterima
sebagai sumber dalam akidah dan ia membawa kepada keyakinan dan beramal.
Sedangkan kumpulan ketiga berpendapat hadis ahad yang diriwayatkan oleh
al-Bukhari dan Muslim ataupun salah seorang daripada mereka sahaja yang dapat
dijadikan hujah dalam akidah.
Akidah
ialah suatu perkara yang berkaitan dengan kepercayaan dan keyakinan di dalam
hati sehingga jiwa menjadi tenang kerana tiada lagi keraguan dan kesamaran
untuk beriman kepada Allah SWT. Mengenal Allah SWT (ma’rifah Allah) merupakan
kewajipan paling utama bagi memperolehi keimanan agar keyakinan seseorang
mukallaf terhadap Allah SWT sentiasa terpelihara. Dimaksudkan dengan ma’rifah
Allah tersebut ialah keyakinan yang teguh dan berbetulan dengan hakikat yang
sebenar dan disertai oleh dalil tertentu. Dalam hal ini, penekanan terhadap
aspek keyakinan sangat penting dengan mensyaratkan keyakinan tersebut mesti berbentuk
jazm (keyakinan yang teguh) sepenuhnya tanpa dimasuki oleh unsur-unsur zan,
shak atau wahm. Manakala keyakinan yang jazm ini pula terhasil daripada
dalil-dalil bersifat qatiyah al-thubut sahaja sama ada ia berbentuk ijmali
(ringkas) atau tafsili (terperinci).
Imam
al-Nawawi menyatakan bahawa sepakat jumhur umat Islam dalam kalangan para sahabat,
tabiin dan selepas mereka antaranya ulama hadis, ulama fikah dan ulama akidah berpendapat
hadis ahad tidak dapat dijadikan hujah dalam akidah kerana ia menghasilkan zan yang
tidak membawa keyakinan Antara ulama yang menolak pendalilan hadis ahad
tersebut ialah; al-Nawawi, al-Haramain, al-Taftazani, al-Ghazali, Abu Mansur
al- Baghdadi, Ibn al-Athir, Safi al-Din al-Baghdadi al-Hanbali, Ibn Qudamah,
al-Razi, ‘Abd al-‘Aziz al-Bukhari, al-Subki, al-Mahdi, al-San’ani, Ibn ‘Abd al-Shukur,
al-Shanqiti dan lain-lain. (bin Haji Wahab, M. R., & bin Azmi, 2012)
Antara hujah yang diberikan oleh jumhur ulama
bagi menolak penggunaan hadis ahad dalam akidah ialah:
1.
Sekiranya sesuatu khabar atau berita yang disampaikan daripada seorang sahaja
dapat memberikan keyakinan, maka kita juga perlu mempercayai semua perkhabaran
yang dibawa oleh seseorang. Tetapi hakikatnya kita tidak melakukan perkara
tersebut iaitu tidak mempercayai sepenuhnya perkhabaran yang disampaikan oleh
hanya seorang penyampai walaupun orang tersebut dalam kalangan orang
dipercayai.
2.
Sekiranya sesuatu khabar yang disampaikan oleh seorang sahaja dapat memberi
keyakinan, maka diharuskan untuk nasakh nas-nas al-Quran dan sunnah yang
mutawatir dengan hadis ahad memandangkan kedudukan hadis ahad telah menjadi
setaraf dengan kedudukan al-Quran dan sunnah yang mutawatir. Walau
bagaimanapun, kaedah nasakh al-Quran dan sunnah yang mutawatir perlu kepada
sumber yang sama atau lebih kuat dari sudut kedudukan dengan nas-nas mutawatir.
Maka tidak harus nasakh al-Quran.
- Perbezaan antara taqlid dengan ittiba`?
Ittiba’ itu apa?
Kata
Ittiba’ berasal dari bahasa Arab, yakni dari kata kerja atau fi’il ittaba’a -
yattabi’u - ittiba’an, yang artinya adalah mengikuti atau menurun. Ittiba’ yang
dimaksudkan disini adalah :
“Menerima
perkataan orang lain, dan kamu mengetahui alasan perkataannya.”
Mabadi
awwaliyah mendefiniskan sebagai :
والاتباع هو قبول قول
القايل وانت تدري من اين مأخذه
Ittiba‟
ialah Menerima pendapat orang yang berpendapat dan mengetahui dari mana
pendapat itu diambil, orang yang berittiba‟ disebut “Muttabi‟.
Disamping
itu ada juga yang memberi definisi :
“Menerima
perkataan seseorang dengan dalil yang lebih kuat.”
Jika
kita gabungkan definisi-definisi di atas, dapatlah kita simpulkan bahawa
ittiba’ adalah mengambil atau menerima perkataan seorang Faqih atau Mujtahid,
dengan mengetahui alasannya serta tidak terikat pada salah satu Madzhab dalam
mengambil suatu hukum berdasarkan alasan yang dianggap lebih kuat dengan jalan
membanding. Ittiba’ adalah mengambil atau menerima perkataan seorang Faqih
atau
Mujtahid, dengan mengetahui alasannya serta tidak terikat pada salah satu Madzhab
dalam mengambil suatu hukum berdasarkan alasan yang dianggap lebih kuat dengan
jalan membanding.
Ittiba’
bukanlah mengikuti pendapat ulama tanpa alasan Agama. Adapun orang yang
mengambil atau mengikuti pendapat ulama dengan
disertai
alasan-alasan, dinamakan Muttabi’ Hukum ittiba’ adalah wajib bagi setiap
muslim, kerana ittiba’ adalah perintah Allah, sebagaimana firman-Nya al A’raf
ayat 3:
اِتَّبِعُوْا مَآ اُنْزِلَ اِلَيْكُمْ مِّنْ
رَّبِّكُمْ وَلَا تَتَّبِعُوْا مِنْ دُوْنِهٖٓ اَوْلِيَاۤءَۗ قَلِيْلًا مَّا
تَذَكَّرُوْنَ
Ikutilah apa yang diturunkan kepadamu dari Tuhanmu,
dan janganlah kamu ikuti selain Dia sebagai pemimpin. Sedikit sekali kamu mengambil
pelajaran.
Dalam
ayat tersebut kita diperintahkan untuk mengikuti perintahperintahAllah. Kita
telah mengikuti bahawa tiap-tiap perintah adalah wajib,dan tidak terdapat dalil
merubahnya.
Ada
pula firman Allah dalam Q.S. Ali ‘Imran ayat 31 :
قُلْ اِنْ كُنْتُمْ
تُحِبُّوْنَ اللّٰهَ فَاتَّبِعُوْنِيْ يُحْبِبْكُمُ اللّٰهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ
ذُنُوْبَكُمْ ۗ وَاللّٰهُ غَفُوْرٌ رَّحِيْمٌ
Katakanlah (Muhammad), “Jika kamu mencintai Allah,
ikutilah aku, niscaya Allah mencintaimu dan mengampuni dosa-dosamu.” Allah Maha
Pengampun, Maha Penyayang.
Juga
dalam Q.S. An-Nahl ayat 43 :
وَمَآ اَرْسَلْنَا مِنْ
قَبْلِكَ اِلَّا رِجَالًا نُّوْحِيْٓ اِلَيْهِمْ
فَاسْـَٔلُوْٓا اَهْلَ الذِّكْرِ اِنْ كُنْتُمْ لَا تَعْلَمُوْنَۙ
Dan Kami tidak mengutus sebelum engkau (Muhammad), melainkan orang
laki-laki yang Kami beri wahyu kepada mereka; maka bertanyalah kepada orang
yang mempunyai pengetahuan jika kamu tidak mengetahui,
Taqlid itu apa?
Taqlid
secara Bahasa diambil dari al-qalladah yang bererti mengalungkan, sedangkan
menurut istilah sebagaimana yang diungkapkan Imam Al-Ghazali (al-Mustasfa: 370:
tth) adalah:
قَبُولُ القَوْلِ بِلاَ
حُجَّةٍ
“Menerima ucapan tanpa adanya hujjah atau dalil”.
Kitab
Mabadi awwaliyah mendefinisikan :
قَبُولُ قَوْلِ
القَائِلِ وَأَنْتَ لاَ تَدْرِي مِنْ أَيْنَ مأخذه
“Taqlid
ialah Menerima pendapat orang yang berpendapat tetapi tidak mengetahui dari
mana pendapat itu diambil”.
Orang
yang bertaqlid disebut “Muqallid”. Berijtihad dan berittiba dalam persoalan
agama sangat diharuskan.
Sedangkan
Ibnu Subki mendefinisikan Taqlid adalah:
قَبُولُ قَوْلِ الغير من
غير حُجَّةٍ
“Mengambil
suatu perkataan tanpa mengetahui dalil”
Dengan
demikian dapat disimpulkan bahawa Taqlid secara istilah adalah mengambil
pendapat orang lain tanpa mengetahui dalilnya serta tidak mengetahui apakah
dalilnya itu kuat atau tidak.
Pada
asalnya menurut hukum Islam bertaqlid itu dicela atau dilarang kerana ia hanya
mengikuti tanpa mengetahui alasan dan dalilnya, kerana hal itu akan membuat
orang yang bertaqlid menjadi fanatik yang berlebihan kepada orang yang
bertaqlidinya.
Dalam
menghukumi Taqlid menurut para Ulama terdapat tiga hukum: pertama, Taqlid yang diharamkan, kedua,
Taqlid yang diwajibkan ketiga, taqlid yang dibolehkan.
- Faktor Kitab Fath al-Bari karya Ibn Hajar
dianggap sebagai kitab Syarah Hadis terbaik
Menurut
Hemawati, H. (2023), kitab Fathul Bari ialah sebuah kitab karangan Ibn Hajar al
Asqalani yang mengandungi pengajaran daripada hadis-hadis yang terdapat dalam
Sahih Bukhari. Kitab ini disusun dengan cara yang sama dengan Sahih Bukhari,
dengan 97 judul buku, 3,230 bab, dan 7,523 hadis. Pengenalan Fathul Bari yang
dinamakan Muqaddimah Hadyual Sari terdiri daripada 10 perbincangan yang menjadi
asas untuk memahami kitab tersebut. Dalam syarah tersebut, Ibn Hajar
al-Asqalany mengikuti susunan Sahih Bukhari yang sistematik, bermula dengan
judul kitab, kemudian bab, dan akhirnya memberikan tafsiran terhadap hadis
tersebut.
Ibn
Hajar al-Asqalany hanya menjelaskan rijalul hadis yang tidak jelas, kesiqahan
yang dipertentangkan mengenai matan. Beliau
menjelaskan maksud dari kata perkata terutama kata yang garib, beliau
menjelaskan melalui kebahasaan yang meliputi nahu dan balagahnya.
Beliau
juga mengemukakan lafaz hadis matan dari pemukharij yang lainnya. Setelah itu,
barulah Ibn Hajar al-Asqalani menerangkan atau menjelaskannya secara
keseluruhannya.
Kaedah
beliau boleh dianggap kitab ensiklopedi,
kerana syarah sahih Bukhari yang paling lengkap, kerana menurutnya, dalam kitab
tersebut Ibn Hajar banyak mengutip berbagai pendapat ulama yang berbeda,
seperti menukil dari ulama ahli fiqh, ulama aliran kalam, ahli tafsir,
al-muhadisin dan tasawwuf. Terdapat beberapa kaedah penyampaian syarahnya:
1) Mengemukakan pendapat ulama sebagai
landasan mengemukakan pendapat.
2) Mengemukakan pendapat seorang
ulama untuk menyokong pendapatnya sendiri.
3) Mengemukakan pendapat seorang
ulama, tanpa memberikan tanggapannya sendiri.
4) Memberikan pendapat ulama, tetapi
dia membantah pendapat ulama tersebut.
5) Mengemukakan pendapat ulama,
tetapi dia mengemukakan pendapatnya sendiri yang berbeda dengan pendapat ulama
yang dikutipnya.
6) Membuat perbandingan perbedaan
pendapat ulama, kemudian dia menentukan satu pilihan pendapat, inilah metode
muqarin yang dimaksudkan.
Selain
mensyarah hadis dengan al Quran dan Hadis serta atsar sahabat, beliau juga
mentakwil hadis tertentu.
Diriwayatkan daripada Ibnu
Mas’ud r.a. katanya :
ذُكِرَ عِنْدَ النبيِّ
صَلَّى اللهُ عليه وسلَّمَ رَجُلٌ، فقِيلَ: ما زَالَ نَائِمًا حتَّى أَصْبَحَ، ما
قَامَ إلى الصَّلَاةِ، فَقالَ: بَالَ الشَّيْطَانُ في أُذُنِهِ
“Disebut pada sisi Nabi saw tentang seorang
yang tidur ia sampai ke subuh tidak bangun ia kepada sembahyang. Maka Nabi saw
berkata : Syaitan telah kencing pada telinganya.” (Hadis riwayat Imam
Bukhari)
Beliau
mentakwil dalam Fathul Bari,
a. Orang yang masih tidur
membuang air kecil di telinganya iaitu makna kiasan.Beliau menjelaskan bahawa
yang dimaksudkan dengan hadis tersebut ialah syaitan telah menghalang telinga
orang yang sedang tidur itu sehingga dia tidak mendengar azan.
b.
Penjelasan kedua ialah: Syaitan telah memenuhi pendengaran orang yang sedang
tidur dengan suara-suara palsu, sehingga dia tidak dapat mendengar azan.
c.
Ibn Hajar juga menjelaskan bahawa syaitan menghinakan orang yang sedang tidur,
kerana mereka tidak mendengar azan sehingga tidak solat.
Kelebihan
Fathul Bari diakui oleh Imam ash-Syaukani (w 1250 H), ketika mengulas kitab
Fathul Bari asy-Syaukani menukilkan hadis masyhur: "La hijrah ba'dal
Fath", beliau menyatakan hadis ini sebagai kalimat diplomatik, yang
bermaksud tidak ada kitab Syarah Sahih Bukhari yang dapat melebihi keunggulan
dan kebaikan sebaik Fathul Bari. Manakala Ibnu Khaldun dalam Mukadimahnya
mengatakan bahawa tugas dakwah Sahih Bukhari adalah 'hutang umat Islam'. Kata-kata
ini diucapkan oleh Ibnu Khaldun sebelum Ibnu Hajar mengarang Fathul Bari (Ibnu
Khaldun meninggal pada tahun 808 Hijrah, Ibnu Hajar mulai menulis Fathul Bari
pada tahun 817 Hijrah), maka dengan kitab Fathul Bari dapat dikatakan Ibnu
Hajar telah melunasi hutang tersebut.
- Bagaimana untuk mengenal hadis palsu supaya usaha
pencegahan dan pembasmian boleh dibuat dengan segera?
Cara
hadis palsu tersebar dalam masyarakat:
- Majlis ilmu seperti ceramah, kelas tidak formal
termasuk juga melalui khutbah Jumaat yang disampaikan oleh guru-guru agama
dan imam-imam termasuk mereka yang bertauliah dan yang tidak bertauliah.
- IPT pula, walaupun pendedahan terhadap ilmu hadis
di peringkat ini dinilai menyeluruh dan merangkumi pelbagai bidang ilmu
hadis, namun ia masih perlu dikemaskini, dinilai dan ditambah baik dari
semasa ke semasa, kerana masih tidak meliputi kebanyakan tajuk-tajuk
perbahasan hadis.
- Fungsi teknologi maklumat sebagai perantara dan
alat bantu dunia komunikasi maklumat dengan tabiat serta ciri-ciri
khususnya dapat memberi kesan terhadap ilmu hadis serta perkembangannya
sebagai suatu epistemologi yang berteraskan kebenaran dan kesahan
maklumat. Merujuk kepada sejarah, ilmu hadis berkembang dari semasa ke
semasa dan tersebar melalui jaringan komunikasi maklumat yang berbeza-beza
serta relevan dengan teknologi bagi setiap zaman. Bermula dari asas manual
lisan dan diikuti dengan penulisan, perkongsian dan penyebaran maklumat
tentang ilmu hadis kini menggunakan teknologi maklumat yang berasaskan
dominasi aplikasi komputer. Justeru itu, pengesahan kandungan hadis yang
tersedia dalam talian ini adalah tugas yang penting dan mencabar serta
menjadi bidang kajian utama dalam Islam.
- Terdapat penerbitan buku agama tidak disemak isi
kandungannya oleh pihak berautoriti. Misalnya novel Perempuan Nan Bercinta
karya Faisal Tehrani yang bertemakan feminisme, tetapi ia telah
diharamkan oleh kerajaan Malaysia melalui Kementerian Dalam Negeri (KDN)
kerana didakwa mengandungi unsur Syiah dan hadis palsu. Hasil kajian
menunjukkan bahawa daripada 40 hadis yang terdapat dalam novel tersebut,
dua daripadanya berstatus palsu. Kewujudan hadis palsu ini membuktikan
bahawa dakwaan KDN adalah benar, dan pengharaman novel ini mempunyai
kewajarannya.
Menurut
Sukor, A. (2008) cara mengenalpasti hadis itu palsu atau tidak berdasarkan
penilaian di bawah:
- Pengakuan sendiri daripada pemawdu‘nya, seperti Ibn ‘Ismah Nuh Ibn
Maryam yang memalsukan Hadis tentang fadhilat alQur’an surah demi surah.
- Bertentangan fakta sejarah, seperti kenyataan riwayat daripada syeikh
tertentu, padahal ia dibuktikan sebagai tidak bertemu dengannya, sebagai
contoh:
إذا انكسف القمر في
المحرم: كان الغلاء والقتال وشغل السلطان وإذا انكسف في صفر كان كذا وكذا.
Terjemahan: Apabila
berlaku gerhana bulan dalam bulan Muharam, berlaku kenaikan harga barang,
peperangan dan kesibukan pemerintah.
- Rendah bahasa penggunaannya, Hadis-hadis celaan ( kepada orang
Habsyah dan Sudan) Antara contohnya:
الزِّنْجِيُّ إِذَا
شَبِعَ زَنَى وَإِذَا جَاعَ سَرَقَ
“Orang
kulit hitam itu, apabila dia kenyang dia akan berzina, dan jika dia lapar dia
akan mencuri.”
Orang zanji apabila kenyang
berzina dan apabila lapar mencuri.
- Tidak ditemui dalam kitab-kitab, walaupun telah diselidik oleh para
ahli.
Sebagai contoh:
ثَلاثَةٌ تُزِيدُ فِي
الْبَصَرِ النَّظَرُ إِلَى الْخُضَرَةِ وَالْمَاءِ الْجَارِي وَالْوَجْهِ
الْحَسَنِ
Terjemahan: Tiga perkara
menambahkan kekuatan penglihatan: Mengolah warna hijau, air mengalir dan muka yang
cantik
- Bertentangan akal dan kenyataan, sebagai contoh:
أَحْضِرُوا مَوَائِدَكُم
الْبَقْلَ فَإِنَّهُ مَطْرَدَةٌ لِلشَّيْطَانِ
Terjemahan: Bawalah sayur
dalam hidangan kamu, kerana ia menjauhkan syaitan.
تحتموا بالعقيق فإنه
ينفي القر
Terjemahan: Pakailah
cincin permata akik, kerana menafikan kemiskinan.
- Bertentangan keterangan al-Qur’an dan dalil-dalil yang mutawatir,
seperti umur dunia 7000 tahun dan kini dalam ribu yang ketujuh dan
sebagainya.
- Keterangan yang lucu dan mentertawakan, seperti:
إن لله ملكا من حجارة
يقال له: عمارة، ينزل على حمار من حجارة ليسعر.
Terjemahan: Sesungguhnya
Allah mempunyai malaikat daripada batu bernama Umarah, pada setiap hari ia
turun di atas keledai batu, lalu ia meletakkan harga barangbarang, kemudian
naik semula.
- Hadis Musykil dan Hadis Mukhtalif
Sebahagian
ulama menyamakan antara musykil al-ḥadīth dan mukhtalaf al-ḥadīth. Antaranya
ialah Muḥammad ibn Jaʿfar al-Kattānī iaitu ketika menyenaraikan kitab-kitab
yang dikarang dalam bidang hadis. Beliau berkata: “Sebahagiannya ialah
kitab-kitab dalam ikhtilāf al-ḥadīth atau engkau boleh menamakannya taʾwīl
mukhtalaf al-ḥadīth, atau mushkil al-ḥadīth, atau munāqaḍāt al-ḥadīth.
Begitu
juga dengan kitab Taʾwīl Mukhtalif al-Ḥadīth yang dikenali sebagai Mushkil al-Ḥadīth.
Terdapat
juga ulama yang membezakan antara kedua-dua perbahasan ini. ʿAbd al-Mājid Maḥmūd
berpendapat bahawa mushkil al-ḥadīth atau al-āthār adalah lebih umum daripada
ikhtilāf al-ḥadīth, nāsikh dan mansūkh kerana ishkāl melibatkan kesamaran yang
tersembunyi. Kadangkala perkara ini tercetus akibat daripada kedatangan hadis
yang bercanggah dengan hadis yang lain secara Istilah Mu’talif dan Mukhtalif
ini dalam pandangan Daniel Djuned merupakan ilmu tersendiri yang lahir dari
ilmu. (Harun, Z. B. 2021).
Hadis Musykil.
Musykil
atau kalimah Arabnya (مشكل ) adalah isim fā’ildaripada fi’il
al-ruba’ī, iaitu asykala yusykilu isykālān
fahuwa musykilun. Ia
membawa bermaksud bercampur-baur, tidak
jelas, diragui dan keserupaan. Kata jama’nya ialah masyākil.
Jika ia huruf musykil, maka bermaksud diragui serta tidak jelas. Adapun perkara
yang kabur ia bermaksud yang kabur dan menjadi keliru.
Al-Ṭaḥawī
berpandangan: “Hadis yang diriwayatkan daripada
RasulullahSAW dengan sanad yang maqbul, namun timbul keraguan kerana
pada zahirnya membawa makna yang mustahil atau bertentangan dengan kaedah
syarak yang diyakini.
Ṭāhir al-Jawwābī menyatakan musykil al-hadisjuga
boleh ditakrifkan sebagai: “Hadis ṣaḥīḥ yang wujud di
dalam kitāb-kitāb hadis terkemuka, namun
isinya bertentangan dengan
logik akal, pengamatan, ilmu
pengetahuan atau prinsip keislaman yang dapat diselesaikan melalui cara ta’wil.
(Faisal, et al 2021).
Hadis Mukhtalif
Abu Zahw mendefinisikan:
هو
أن يرد حديثان يناقض كل منهما الأخر ظاهرا
Hadis
mukhtalif adalah terjadinya dua hadis yang masing-masing dari keduanya
bertentangan secara lahiriah dengan yang lain.
Dr
Mahmud Tahhan menyatakan
هوالحديث المقبول
المعارض بمثله مع امكان الجمع بينهما اى هوالحديث
الصحيح اوالحسن الذى يجئ حديث اخر مثله فى المرتبة والقوة ويناقضه في المعنى ظاهرا
ويمكن لأولى العلم والفهم الناقب ان
يجمعوا بين مدلوليهما بشكل مقبول
Hadis mukhtalif adalah hadis hasan yang bertentangan dengan hadis sepadan dengannya,
dan antara keduanya memungkinkan untuk dikompromikan. Dalam arti lain, hadis
mukhtalif merupakan hadis sahih atau hasan yang datang bersama-sama hadis lain
yang sepadan dari aspek kualitasnya serta terjadi kontradiksi pada makna
lahiriah. Persoalan demikian bagi orang yang memiliki pengetahuan dan pemahaman
yang mendalam yang memungkinkan untuk mengkompromikan maksud kandungan yang
dituju di antarakeduanya dengan cara yang dapat diterima.
Cara untuk menangani hadis-hadis mukhtalif menurut Najariah, V. (2023):
- Metod Al Jam’u al al Taufiq
Kaedah
ini menghubungkan dan menghubungjalin dua hadis yang zahirnya bertentangan dan
kaedah ini dikatakan ulama lebih baik berbanding tarjih yang melemahkan salah
satu hadis. Hal ini kerana ada Kaedah fiqh اعمال القول خير من اهماله mengamalkan qaul
lebih baik daripada meninggalkannya (sia-sia). Namun harus diingat kaedah ini
tidak berlaku apabila bertembung hadis sahih dengan dhoif kerana ketika itu
tarjih lebih utama. (Kadir, U. A. 2022).
Rasulullah
SAW membasuh anggota wudhu’ sebanyak sekali:
Daripada
Ibn Abbas RA katanya:
تَوَضَّأَ النَّبِيُّ
صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَرَّةً مَرَّةً
Maksudnya:
Nabi SAW pernah berwudhu’ dengan membasuh setiap anggota wudhu’nya sekali demi
sekali sahaja Riwayat al-Bukhari (157)
Riwayat
Humran maula Uthman memberitahu:
أَنَّهُ، رَأَى عُثْمَانَ بْنَ عَفَّانَ دَعَا
بِإِنَاءٍ، فَأَفْرَغَ عَلَى كَفَّيْهِ ثَلاَثَ مِرَارٍ، فَغَسَلَهُمَا، ثُمَّ
أَدْخَلَ يَمِينَهُ فِي الإِنَاءِ، فَمَضْمَضَ، وَاسْتَنْشَقَ، ثُمَّ غَسَلَ
وَجْهَهُ ثَلاَثًا، وَيَدَيْهِ إِلَى المِرْفَقَيْنِ ثَلاَثَ مِرَارٍ، ثُمَّ
مَسَحَ بِرَأْسِهِ، ثُمَّ غَسَلَ رِجْلَيْهِ ثَلاَثَ مِرَارٍ إِلَى الكَعْبَيْنِ،
ثُمَّ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: مَنْ
تَوَضَّأَ نَحْوَ وُضُوئِي هَذَا، ثُمَّ صَلَّى رَكْعَتَيْنِ لاَ يُحَدِّثُ
فِيهِمَا نَفْسَهُ، غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ
Maksudnya:
bahawa dia melihat Uthman bin ‘Affan meminta bekas air dan menuangkan air ke
atas dua tapak tangannya sebanyak tiga kali lalu beliau membasuh kedua belah
tapak tangannya. Kemudian beliau memasukkan tangan kanannya ke dalam bekas itu,
lalu berkumur dan memasukkan air ke dalam hidung. Kemudian beliau membasuh
mukanya tiga kali dan kedua belah tangannya hingga ke siku tiga kali. Setelah
itu beliau menyapu kepala. Kemudian beliau membasuh pula kedua belah kakinya
hingga ke buku lali sebanyak tiga kali. (Setelah selesai melakukan semua itu)
beliau berkata: Rasulullah SAW bersabda: “Sesiapa yang berwudhu’ seperti
wudhu’ku ini, kemudian melakukan solat dua rakaat dalam keadaan dia tidak
menyibukkan hatinya dengan perkara-perkara lain, nescaya akan diampunkan
dosanya yang telah lalu.” Riwayat al-Bukhari (159)
Ini
menunjukkan bahawa wajib dibasuh sekali manakala tiga kali itu sunat sahaja
(lebih sempurna).
- Kaedah Tarjih
Secara
istilah ia memperkuat dalil lainnya untuk mampu mengetahui mana yang lebih kuat
dalam melaksanakan atau hujah mana yang
membatalkan hujah dalil lain.
Contoh
Hadis Mukhtalif tentang anak perempuan kecil yang dikubur hidup-hidup masuk neraka:
الوائدة والموءودة في
النار
“Dari abdillah ibn mas’ud bahawasannya Perempuan yang mengubur Gadis kecil
hidup- hidup keduanya masuk neraka.”
(H.R Abu Dawud)
Hadisnya
bertentangan dengan al-Qur’an, dari sudut pandang Matan dan Mukhtalif. Jika
seorang wanita menguburnya hidup-hidup, dia memang akan masuk neraka, tapi
bagaimana pada nasib gadis kecil yang masih suci dan tidak berdosa. Oleh kerana
itu, Hadis ini ditolak walaupun sanadnya
hasan tetapi bertentangan dengan ayat
al-Qur’an, ialah:
Hal ini berlawanan dengan surat at Takwir ayat 8-9 :
وَإِذَا الْمَوْءُودَةُ
سُئِلَت بِأَيِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ
Dan apabila bayi-bayi perempuan yang dikubur hidup-hidup ditanya, kerana
dosa apakah dia dibunuh,
Hadis
ini bertentangan dengan hadis yang lebih kuat yang menyatakan bahawa bayi dan
wanita dikubur hidup-hidup itu masuk surga.
- Metod Nasikh mansukh
Maksud
dari pengertian metode ini adalah pembatalan hadis dalam maksud untuk mencari
dan menemukan hadis apa yang datang pertama dan apa yang datang terakhir. Hadis
selanjutnya secara automatik membatalkan hadis pertama.
Contoh
hadis Mukhtalif tentang ziarah qubur:
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ
صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَدْ كُنْتُ نَهَيْتُكُمْ عَنْ زِيَارَةِ
الْقُبُورِ فَقَدْ أُذِنَ لِمُحَمَّدٍ فِي زِيَارَةِ قَبْرِ أُمِّهِ فَزُورُوهَا
فَإِنَّهَا تُذَكِّرُ الْآخِرَةَ
“Sesungghnya
masa lampau saya mencegah kalian mengunjungi makam, oleh sebab itu kini
ziarahlah kerana dapat mengingatkan akhirat dan akan meningkatkan kebaikan
untuk kalian dengan berziarah. Barangsiapa hendak ziarah maka laksanakanlah dan
tidak kalian mengucpkan “Hujran” (penuturan-penuturan yang bathil.” (H.R
Muslim)
Hadis
lainnya:
عَنْ أَبِى هُرَيْرَةَ قَالَ :فَزُورُوا الْقُبُورَ فَإِنَّهَا تُذَكِّرُ
الْمَوْتَ
Daripada
Abu Hurairah, ia berkata: nabi bersabda: “Berziarahlah kamu semua ke makam,
sebab sebaik-baiknya berziarah mampu menegur semua kepada urusan alam akhirat.”
- Metod takwil
Metode
ta’wil adalah suatu jalan pintas untuk mengatasi hadis yang zahirnya
bertentangan.
Al-Asqalani
juga mengutip dua hadis yang dikeluarkan oleh Bukhari dan Muslim tentang pernikahan
Rasulullah dengan Maimunah. Hadis pertama diriwayatkan Ibnu Abbas RA, ia
berkata;
تَزَوَّجَ مَيْمُونَةَ
وَهُوَ مُحْرِمٌ
“Nabi SAW menikahi Maimunah, ketika ia
tengah berihram”. (Riwayat al-Bukhari (5114) dan Muslim (1410).
Dan
hadis kedua diriwayatkan oleh Maimunah; Dari
Maimunah sendiri,
أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى
اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ تَزَوَّجَهَا وَهُوَ حَلَالٌ
“Sesungguhnya Nabi SAW menikahi dirinya ketika ia telah halal (selesai berihram)”. Riwayat al-Bukhari (4258) dan Muslim (1410)
Dilihat
dari matannya, hadis pertama menyatakan bahawa pernikahan Rasulullah dengan
Maimunah dilakukan pada saat ia masih dalam berihram (muhrim). Sedangkan hadis
kedua sebaliknya, iaitu pada saat ia telah selesai dari ihram (halal). Kedua
hadis terlihat bertentangan, sementara keduanya dinilai sahih.
Abu
Hatim sebagaimana dinaqal oleh Ibnu Hibban melakukan takwil terhadapnya. Menurutnya,
pernyataan Ibnu Abbas bahawa Nabi SAW menikahi Maimunah pada ketika ia muhrim bermakna bahawa Nabi tengah menuju tanah haram
(Mekkah). Muhrim di sini bukan bererti bahawa Nabi tengah berihram pada ketika
itu. Kenyataan seperti dikemukakan Ibnu Abbas di atas biasa digunakan oleh bangsa
Arab. Maka pernyataan Anjada bererti menuju Nejed. Azhlam bererti menuju
kezaliman. Imam al-Baihaqi menyatakan bila sahih hadis dari Ibnu Abbas yang
menyatakan bahawa Rasulullah menikahi Maimunah pada ketikat ia berihram, maka hal
ini bererti takhsis terhadap sabdanya yang menyatakan orang yang berihram tidak
boleh menikah dan dinikah. (Husti, I. 2017).
- Metod tawaqquf
Tawaqquf
secara bahasa adalah berhenti atau tenang, ertinya tidak memakai dua hadis
sehingga ditemukannya ilmu lain dan mengetahui hadis mana yang boleh diamalkan.
Ia dipanggil hadis mudtarib walaupun status setiap hadis itu
hasan atau sahih sekalipun.
Tawaqquf atau tasaqut
adalah usaha menangguhkan penyelesaian
atau keputusan dari dua dalil yang tampak berlawanan kerana sulit ditempuh
dengan al-jam`u wa al-taufiq, tarjih, maupun naskh. Cara ini sebenarnya
bukanlah penyelesaian tetapi penangguhan untuk sementara waktu, sementara belum
didapatkan keterangan atau alasan-alasan lain yang menunjang atau menguatkan
salah satunya. Tawaqquf adalah ditangguhkan mengamalkan kedua dalil itu sambil
menunggu kemungkinan adanya petunjuk lain untuk mengamalkan salah satu diantara
keduanya. Sedangkan tasaqut adalah ditinggalkan kedua dalil itu sekaligus dan dicari
dalil ketiga untuk diamalkan.
Dalam
teori Imam Syafi’i, ia tidak menggunakan prinsip tawaqquf atau tasaqut
sebagaimana dilakukan oleh sebagian ulama lain untuk alternatif akhir menempuh
dalil yang bertentangan yang tidak dapat dikompromikan dan tidak pula dapat
diselesaikan secara nasakh dan tarjih. Imam Syafi’i tidak menganut prinsip
tawaqquf ini kerana ia melihat segi praktikalnya. Dalam hal ini Abu Zahrah
mengatakan bahawa Imam Syafi’i tidak memegang prinsip ini kerana hal itu berdasarkan
kepada hasil penelitiannya yang mendalam terhadap hadis-hadis tersebut. Dalam
penelitiannya, ia tidak pernah menemukan hadis-hadis mukhtalif yang tidak menemukan
jalan penyelesaiannya, sehingga harus di[1]tawaqquf-kan.
Tentang prinsip tawaqquf dilihat dari segi praktisnya, juga dikemukakan oleh
Abul Wahhab Khallaf dengan mengatakan bahawa prinsip tawaqquf ini hanya ada
dalam teori namun dalam prakteknya tidak pernah ditemukan. Ibn Huzaimah juga
menambahkan “Aku tidak mengetahui ada dua hadis saling bertentangan,
barangsiapa mendapatkan hal yang seperti itu maka bawakan itu padaku untuk aku
padukan (pemahaman) keduanya. (Chalis, M. 2023).
Contoh Mudhtarib Matan yang
ditawaquf penggunaannya.
Daripada Fatimah binti Qais
RA, dia berkata: Rasulullah SAW ditanya berkaitan zakat, kemudian Baginda SAW
bersabda:
إِنَّ فِي المَالِ لَحَقًّا سِوَى الزَّكَاةِ
Maksudnya: “Sesungguhnya
dalam harta itu terdapat hak selain zakat”.
[Riwayat al-Tirmizi (659)]
Imam Ibn Majah meriwayatkan Hadis ini dengan
lafaz:
لَيْسَ فِي الْمَالِ حَقٌّ سِوَى الزَّكَاةِ
Maksudnya: “Tidak ada hak
pada harta itu selain zakat”. [Riwayat Ibn Majah (1789)]
Imam
al-‘Iraqi berkata: “Ini (Hadis) adalah idhthirab (Mudhtarib) yang tidak boleh
dita’wil”. Akan tetapi, Dr. Syarad al-Qudhoh tidak meletakkan Hadis ini sebagai
contoh bagi Hadis Mudhtarib kerana ia boleh ditarjihkan.
Rujukan:
al Asqalani, I. H. (2010). Nuzhah al-Nazhor fī Taudhīh
Nukhbah al-Fikr. Dār al-Basoīr.
Noor,
U. M. M. (2016). Laman Utama. Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan.
Ghawri,
’Abd al-Majid, Nor, Z. bin M., Azmi, A. S., & Hussin, M. H. (2012). Kamus
Istilah Hadis. Darul Syakir Enterprise.
Jenis Hadis. My Hadis : JAKIM :
Halaman Utama. (n.d.). https://myHadis.islam.gov.my/jenisHadiss.php?id=1
Mahmud
al-Tahhan. 2011. Taisir Mustolah al-Hadis. Riyadh: Maktabah al-Maa’rif
li Nasyar wa al-Tauzi’
al-Suyūṭī,
J. (2006). Tadrīb al-Rāwī fī Šarḥ Taqrīb al-Nawāwī. Dār
al-Fikr.
Al Masudi, H. H. (2020). Minhatul Mughits fi Ilmi Mustolah
Hadis. Markaz Safinah Li al Buhuth Wa al Dirasat.
al Yusufi, H. A. Q. (2017). Kekeliruan dalam Bidang
Ilmu Hadis . Jabatan Mufti Negeri Pulau Pinang.
Hemawati, H. (2023, April). Metode Syarah Ibn Hajar
Al-Asqalany dalam Kitab Fathul Barii. In INTERNATIONAL SEMINAR ON ISLAMIC
STUDIES (Vol. 1, No. 1, pp. 1-17).
Sukor, A. (2008). AH Hadis Mawdu ‘: Sejarah Dan
Cara-Cara Mengenalinya.
Najariah, V. (2023). Metode
Penyelesaian Hadis Mukhtalif.
Syamsuddin, M. C. (2020). PENETAPAN HUKUM
BERDASARKAN HADIS MUKHTALIF PERSEPKTIF IMAM SYAFI’I. Ar-Raniry Press.
Chalis, M. (2023). Penetapan Hukum Berdasarkan Hadis
Mukhtalif Perspektif Imam Syafiʻi.
bin Haji Wahab, M. R., & bin Azmi, M. F. KEDUDUKAN
HADIS AHAD DALAM AKIDAH. Jurnal Ilmiah Berimpak, 95.
Permana, D. I., & Imawan, Z. H. (2022). Pembahasan
Seputar Muhaddis, Tadwin Hadis, Dan Kutub As-Sittah. Jurnal Holistic
Al-Hadis, 2(8), 122.
Al-Juwaini, I. A.-H. (n.d.). Al-Waraqat fi Usul
Al-Fiqh Terjemahan Syarah Waraqat . Darul Azka.
Zaydan, `Abd al-Karim. (1974). al-Wajiz fi usul
al-fiqh. Matba`at Salman al-A`zam.
Faisal, M. S. F., & Abdullah, A. (2021).
Metodologi Abū Al-‘Abbās Al-Qurṭubī Dalam Menangani Musykil Al-Hadis Di Dalam
Kitab Al-Mufhim Li-Ma Asykal Min Talkhis Kitab Muslim: Tumpuan Terhadap Hadis
Terpilih Bermula Bab Al-Iman Sehingga Bab Al-Janazah: The Methodology of Abū
al-‘Abbās al-Qurṭubī in Dealing with Musykil Al-Hadis in the Book of Al-Mufhim
Li-Ma Asykal Min Talkhis Kitab Muslims: Focus on Selected Hadis Starting with
Chapter Al-Iman Until Chapter Al-Janazah. Journal Of Hadis Studies,
32-51.
Harun, Z. B. (2021). Kemusykilan Hadis-Hadis Sifat
Allah: Kajian Pendekatan al-Bayḥaqī dalam Kitab al-Asmāʾ wa’l-Ṣifāt: Mushkil
al-Ḥadīth Related to Anthropomorphic Divine Attributes: A Study of al-Bayḥāqī’s
Approach in al-Asmāʾ wa’l-Ṣifāt. AL-BURHĀN: JOURNAL OF QURʾĀN AND SUNNAH
STUDIES, 5(1), 121-137.
Husti, I. (2017). Hadis-Hadis Mukhtalif Antara
Teori dan Praktek. Asa Riau (CV. Asa Riau).
bin Haji Wahab, M. R., & bin Azmi, M. F. (2012).
KEDUDUKAN HADIS AHAD DALAM AKIDAH. Jurnal Ilmiah Berimpak, 95.
Amir Rudin, A. I. (2016, February 25). Ulasan
Buku : Takwil Hadis ibn Qutaybah. School of Islamic Thought. https://schoolofislamicthought.wordpress.com/2016/02/25/ulasan-buku-takwil-hadis-ibn-qutaybah/
Kadir,
U. A. (2022). Kaedah al-Fiqhiyyah إعمال الكلام أولى من إهماله . binsahak.com. https://binsahak.com/index.php/fiqh-dan-usul/3562-kaedah-al-fiqhiyyah
Al
Zuhaili , M. M. (n.d.). كتاب القواعد الفقهية وتطبيقاتها في المذاهب الأربعة . December 21, 2023, https://shamela.ws/book/21786/357
[1] Penulis sedang
menghabiskan Sarjana Pengajian Islam di OUM. Graduan Ijazah Sarjana Muda
Kejuruteraan dari Universiti Malaya dan Ijzah Sarjana Muda Pengajian Islam (Pengurusan Islam) dari OUM
dan Diploma Pangajian Islam Kolej Pengajian Tinggi Al Insaniah (KPTI). Boleh dihubungi melalui
0176291368 atau email skuadpenyelamataqidah@gmail.com
[2] Mutaba’at adalah
jama’ bagi perkataan mutaba’ah (متابعة) yang bermaksud apabila seorang perawi meriwayatkan sebuah
hadith dan dalam masa yang sama terdapat perawi yang lain bersama dengannya
iaitu meriwayatkan hadith yang sama daripada guru (sahabat) yang sama.
No comments:
Post a Comment