MALAYSIA
DAN AGENDA PENJAJAHAN BUDAYA DAN AGAMA OLEH BARAT1
Muhammad
Nuruddin Bin Bashah2
Meneliti
tulisan Maryam Jameela dalam Digest Dian tahun 1979 bilangan 125 yang
bertajuak Perhambaan Budaya cukup mengasyikkan. Pada penulis tulisan
beliau bagaikan tulisan ahli nujum yang bijaksana walaupun tidak
popular seperti nama peramal kontroversi Nostradamus
kerana semua ulasan beliau telah terjadi di zamannya dan sedang
memuncak di zaman kita tahun 2015 ini. Beliau memetik beberapa bukti
di zamannya dan sebelumnya misalnya pandangan arketek penjajahan
Sinai terkenal Lord Cromer.
“Wahai
orang-orang yang beriman, janganlah kamu mengambil
musuhKu
dan musuhmu menjadi teman-teman setia yang kamu
sampaikan
kepada mereka (be
rita-berita
Muhammad), kerana
rasa
kasih sayang. Padahal sesungguhnya mereka telah ingkar
kepada
kebenaran yang datang kepadamu, mereka mengusir
Rasul
dan (mengusir) kamu karena kamu beriman kepada Allah,
Tuhanmu.
Jika kamu benar-benar keluar untuk berjihad di jalanKu
dan
mencari keridhaanKu (janganlah kamu berbuat demikian)”
(
al-Mumtahanah 60:1)
Penjajahan
budaya suatu bentuk perhambaan berpanjangan
Penjajahan
atau perhambaan budaya adalah suatu fenomena yang lebih dahsyat
berbanding dengan penjajahan politik dan geografi kerana penjajahan
budaya mencerminkan kejayaan sesuatu kolonialisasi.
Ibnu
Khaldun dalam Al Muqaddimah ada menyatakan bahawa orang yang dijajah
sentiasa ingin meniru penjajahnya dari aspek pakaian, lambang-lambang
kebesaran, kepercayaan dan lain-lain adat kebiasaan.
Ibn
Khaldun telah membahaskan masalah ini dalam karya agungnya:
Mukaddimah. Betapa sebuah bangsa yang dijajah akan cepat lenyap dan
sirna. Tinggal hanyalah puing-puing yang menjadi kenang-kenangang
muzium untuk umat akan datang. Renunglah butir bicara beliau: “Suatu
bangsa yang telah dikalahkan dan berada di bawah kekuasaan bangsa
lain, akan cepat lenyap”.
Kerana
bangsa yang terjajah selalunya akan mengalami kemunduran jiwa dan
ketandusan ilmu. Mereka terjajah mindanya dan kosong jiwanya.
Golongan yang dijajah secara normalnya akan cuba mengaitkan sifat
kesempurnaan dengan pihak tuannya (penjajah).
Lebih
malang apabila nasionalis Malaysia gemar memotivasikan servival
politik dan legasi ketuanan dengan kata-kata yang dinaqal daripada
Hang Tuah. “Tak
kan Melayu hilang di dunia”. Adakah
kata-kata ini merupakan khitob/nas
daripada
Allah
atau Hadis?
Allah
tidak
pernah berjanji untuk mengekalkan umat yang berkulit coklat dan
hidung peset ini hingga akhir zaman. Sebaliknya telah banyak umat
yang dilenyapkan
seperti Aad dan Thamud3.
Lord
Cromer yang menjadi arkitek penjajahn British di Mesir selama 25
tahun ada menulis pada akhir bukunya Modern Egypt 1908 bahawa polisi
pemerintahnnya di Mesir adalah menadang penjajahan budaya adalah jauh
lebih penting berbanding politik campur tangan secara langsung.
Kata
Lord Cromer lagi, “walaupun
orang Mesir itu jahil dan dituduh sebagai orang tidak mengenang budi,
saya masih mengharapkan bahawa generasi Mesir sekarang dan akan
datang akan mengenang dan terhutang budi bahawa bangsa Anglo-Saxon
itulah yang mula-mula menyelamatkan Mesir dari perhambaan penindas
mereka dan bangsa Anglo-Saxonlah yang mengajar hak asasi manusia,
membuka epada kemajuan akhlak dan kebajikan
( mukasurat 196-197)”
Persatuan
Pengguna Puau Pinang ada menyenaraikan senarai budaya tempatan
Malaysia yang kian rosak akibat penjajahan budaya globalisasi dalam
buku Haram
Dalam Budaya Hidup.
- Budaya ranggi dan membazir - budaya kepenggunaan ala kapitalis.
- Ramadhan dikomersialkan- bazar Ramadhan, membeli belah Hari raya walaupun baru sehari berpuasa, membazir juadah berbuka, majlis berbuka sehingga tinggal solat maghrib
- Percutian - menyenarai lokasi perlancongan mewah serata dunia hanya kerana ingin sama tinggi dan sama rendah dengan orang lain.
- Kenduri kendara membazir - kenduri dengan adat yang melampau, adat membazir tidak lagi syar’i walaupun asalnya al adah al muhakkamah.
- Budaya fesyen, tabarruj - majalah semasa, rancangan TV yang menampilkan budaya anggun, solek dan kosmetik melampau.
Minda
dijajah
Captive
mind atau otak kaptif adalah istilah yang popular diwacana secara
iomiah untuk meneliti simptom pihak, individu, pemimpin yang terpana
dengan kehebatan Barat dan legasi penjajah. Namun penulis tidak
bersetju apabila Felo
Pelawat, Jabatan Pengajian Melayu, Universiti Nasional Singapura
(NUS), Dr Azhar Ibrahim Alwee menerangkan beberapa bentuk otak kaptif
dengan mengaitkan keterlibatan dengan gerakan Islam menentang
penjajahan sebagai salah satu simptom otak kaptif. Kata beliau;
“Bentuk
pertama
ialah terpegun kepada kesarjanaan, pemikiran dan budaya dari Barat
dengan sebahagian besar intelektual termasuk kepimpinan negara,
senang bermegah dengan apa yang datang dari luar, khasnya Barat”.
“Bentuk
kedua
pula, fenomena minda dan watak tertawan dapat kita kesan dalam
keterpegunan melulu pada zaman dakwah bersemarak sejak 1970-an
sehingga mudah terpegun pada ideologi gerakan dakwah seperti al
Maududi, Syed Qutb, Ismail Faruqi dan Mariam Jameelah” (Seminar
Antarabangsa Legasi Pemikiran Syed Hussein al-Attas)
Dielektik
dengan serangan pemikiran penjajah yang menjadikan jiwa anak watan
jiwa inferior dan keterhakisan nilai budaya dan agama adalah dengan
munculnya mujaddid, para alim ulama’ yang menyusun strategi lebih
komprehensif dan berencana dan menyertai pasukan ini tidak boleh
dikatakan otak kaptif. Mungkin sedikit gejala dogmatik atau gejala
ikut sahaja pandangan pemimpin berlaku dalam gerakan Islam tetapi
selagi atas asas kebenaran, dalil yang sahih dengan sandaran yang
kukuh, budaya keterikutan itu absah malah meluruskan saf untuk
berhadapan dengan legasi penjajah.
Freemason
adalah antara gerakan yang menyediakan pentas selesa untuk meneruskan
legasi penjajahan budaya, agama dan minda di Tanah Melayu. Sumber
wikipedia mendedahkan bahawa Tun Mahathir
pernah
dilatih
oleh CIA selama beberapa bulan di Harvard, Amerika Syarikat dalam
seminar anjuran Asia Foundation oleh Dr. Henry Kissinger, Setiausaha
Negara Amerika dan pakar strategi Yahudi. Cara
Tun menaiki kerusi PM dalam keadaan beliau pernah tersingkir daripada
UMNO dan sebagainya cukup licik dan ia disedari oleh Tun Razak dan
Tun Hussein Onn.
Pada
10
September 1982: Mahathir bercakap panjang lebar menafikan beliau dan
Setiausaha Politiknya adalah ahli dan penyokong gerakan sulit Yahudi
iaitu Freemason. Ini juga merupakan ucapan dasar sulung Mahathir di
Perhimpunan Agung UMNO ke-33 selaku Presiden. Dikatakan bahawa ahli
Freemason telah menjadi pekerja sukarela pilihanraya UMNO sejak 1974
lagi. Pertubuhan Freemason di Malaysia adalah didaftar di bawah Akta
Pertubuhan 1966. 1977 : Pada tahun 1977 ia (freemason) mempunyai 55
perkumpulan (lodges) dan 2,984 ahli.
Rakyat Malaysia amat cetek kesedarannya terhadap kebejatan Freemason!
Dasar
pendidikan westofil yang merosakan
Maryam
Jameelah juga memetik tulisan Dr William Hunter pada tahun 1871
bertajuk Our Indian Musalman: Are They Bound in Conscience to Rebel
Against The Queen? , Kata
Dr Hunter “ untuk menghancurkan semangat penentangan umat Muslim
dan membuat mereka bersedia untuk menerima penjajahan tanpa batas
maka penawarnya adalah pelajaran Inggeris....dengan langkah tidak
mencampuri agama mereka”.
Jelas
sistem pendidikan adalah sistem yang pertama diserang oleh penjajah
Barat. Lihat sahaja takrifan buta huruf oleh UNESSCO. Golongan yang
buta huruf rumi dianggap buta huruf sedangkan bangsa itu juga
memiliki sistem tulisan sendiri umpama tulisan jawi di dunia Melayu.
Dengan hanya mahir jawi UNESSCO anggap individu itu sebagai buta
huruf. Tidak hairan apabila menteri Malaysia gamak meleburkan tulisna
jawi daripada pelajar sekolah Melayu sekitar rahun 1960an dahulu.
Diletakkan
Falsafah pendidikan barat melebihi konsep pengajain ta’dib
(beradab) peninggalan ulama’ dahulu. Tidak dinafikan pelajaran
moden itu efektif dan penting, tetapi sistem pendidikan itu juga
mengimport budaya tidak menutup aurat, budaya buli, tidak menitik
berat solat dan banyak lagi unsur sekular diselitkan dalam bahan
bacaan.
Malah
jika diteliti Falsafah pendidikan Islam hanya relevan di dalam kelas
pendidikan Islam sahaja kerana falsafah itu akan terburai apabila
pelajar memasuki kelas muzik mahupun pendidikan jasmani walaupun
secara fitrahnya pendidikan tersebut boleh disepadukan atas nilai
Islam.
Jika
diteliti buku Pedagogy
Of The Oppressed
karya Paulo
Freire4,
beliau menyatakan tujuan
pendidikan adalah untuk memanusiakan (humanize) manusia. Sebarang
bentuk pendidikan yang menyah-manusiakan (dehumanize) manusia
bukanlah pendidikan sebenar. Pendidikan
yang diterap sepanjang kolonialisasi Barat adalah pendidikan mengejar
markah, ingin buru kelas dan darjah yang tinggi, ingin mengejar
kursusu di universiti yang mana silibus kampus kini ditetukan oleh
majika industri, korperat dan milionare sesebuah negara.
Pandangan
Paulo kelihatan ada nilai sepunya dengan maqasid syariat Islam
diturunkan. Islam hadir adalah untuk membebaskan manusia daripada
perhambaan. Hakikat
pendidikan dari perspektif Paulo Freire adalah pendidikan yang
bertujuan untuk “membebaskan” dan “memanusiakan”. Membebaskan
dari penindasan
dan memanusiakan manusia yang kemanusiaannya telah di rampas oleh si
penindas (dehumanisasi).
Menurut
Paulo juga
masyarakat tertindas sering mendapati wujudnya dua
identiti
dalam diri mereka: mereka bencikan penindasan yang berlaku ke atas
diri mereka, tetapi dalam masa yang sama mereka mengagumi penindas
tersebut. Fenomena berlaku dalam senyap.
Justeru
apabila berlakunya revolusi, golongan yang tertindas
ini
bangkit hanya untuk kembali menjadi penindas. Di saat ini, apa yang
dicapai oleh golongan tertindas (kini penindas) ini bukanlah lagi
‘revolution’ tetapi ‘domination’5.
Lihat sahaja sikap Lenin, Stalin, Mao Tze Tung, Pol Pot bagi aliran
sosialis/komunis. Manakala sikap ramai pemimpin aliran kapitalis yang
memuja demokrasi Amerika juga menjadi domination selepas diberi kuasa
bukannya berjuang untuk mengembalikan keamanan.
Maka
Paulo individu yang beraliran kiri merasakan perlunya memiliki sistem
pedagogi pendidikan yang mengajar rakyat menentang kezaliman dalam
masa yang sama mengekalkan keadilan dan jangan sesekali lupa diri dan
kembali menjadi penzalim. Bukankah ini juga konsep Islam6?
Pendidikan sebeginilah yang dibenci penjajah Barat yang menganut
fahaman kapitalis dan komunisme.
Mohamed
Hatta Abu bakar dalam artikelnya bertajuk Sistem Persekolahan Al
Barat yang dsiar dalam Daiges Dian November 1978 menyatakan bahawa
penjajah menerapkan pendidikan ala Barat yang merendahkan pendidikan
Islam. Tingatan 6 misalnya hanya dikekalkan sejarah sahaja manakala
pendidikan Islam dimansukhkan. Pelajaran sejarah pula hanya menghadam
tarikh dan tahun sahaja tanpa membuat perkaitan rabbani dalam setiap
kejadian sejarah yang berlaku. Pakaian pelajar diterapkan pakaian ala
Barat yang bercanggah dengan nilai syariat Islam. Menutup aurat
menjadi canggung, pelik dan memalukan.
Plan
pendidikan ditentu oleh Barat-penjajahan bentuk baru.
Kementerian
Pendidikan Malaysia (KPM) telah
membelanjakan RM270 juta untuk menggunakan khidmat tiga juru
perunding Barat
bagi
merangka Pelan Induk Pembangunan Pendidikan 2013-2025 terutama bagi
meningkatkan kualiti guru bahasa Inggeris.
Persoalannya
ialah bukan sahaja peruntukan yang sangat tinggi dibayar untuk
menghasilkan dokumen PPM dibayar kepada syarikat perunding luar ,
akan tetapi apakah setelah 56 tahun negara ini merdeka kita maseh
memerlukan konsultasi orang luar untuk menghasilkan sistem pendidikan
kita sendiri?
Bukankah itu bentuk penjajahan baru? Jiwa inferior yang menyebabkan
pemimpin Malaysia masih mahu bergayut dengan kerangka Barat yang
sudah sendat diisi oleh penjajah suatu ketika dahulu.
Sastera
Melayu Asli Dibunuh Penjajah
Sastera
tradisional Melayu yang bersifat membina jati diri telah pupus akibat
agenda tersembunyi kuasa penjajah7,
demikian
kenyataan jujur pakar
sastera Melayu di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof Noriah
Taslim tahun
lalu.
Prof
Noriah, Felo Penyelidik Kanan di Institut Alam dan Tamadun Melayu
(ATMA) mendedahkan bagaimana penjajah telah menghapuskan sastera
tradisional Melayu kerana ia merupakan perhubungan bangsa itu dengan
kekuatannya iaitu Islam.
Sastera melayu sinonim dengan Islam. Mujur ada ulama’ yang dianggap
konservetif kaum Tua) yang mewariskan karya sejarah-sastera dalam
tulisan jawi melaui kedah bertalaqqi seperti Kitab
Hadiqatul Azhar, Tuhfat An Nafis, Bustanus Salatin
dan lain-lain. Lantaran itu orientalis, sekularis dan Freemason amat
memushi sistem pondok, konservetif dan bertalaqqi kerana ia punca
kekalnya sesuatu ilmu sebegaimana para tabiin menggenggam erat ilmu
hadis sehingga diperintahkan dibukan pada zaman Khalifah Umar Abdul
Aziz.
Ini
dilakukan oleh tali barut kuasa Barat pada suatu masa dahulu yang
kini terus diagungkan sedangkan secara sedar atau tidak mereka inilah
yang turut bertanggungjawab membunuh sastera Melayu.
Pihak
SHTI British
menyisihkan manuskrip Melayu traditional dalam abad ke-18 dan 19
hasil dari penyelidikannya.
Usaha
itu dilakukan semata-mata untuk melahirkan generasi yang memuja Barat
dan Eropah di samping memadamkan identiti Melayu sebenar yang
mempunyai budaya sejarah yang kaya.
Akibatnya
Eropah diagungkan kerana dapat mendominasi separuh dunia dan Timur
merasa rendah diri dan tidak berkeyakinan kerana telah dijajah.
Inilah yang ditegaskan oleh Ibnu Khaldun dalam Al Muqaddimah.
Pihak
Eropah berjaya merendahkan kebolehan dan tamadun Melayu melalui
cerdik pandai mereka yang mempersenda dan mencemuhkan sastera Melayu
lama sebagai bahan yang tidak mempunyai seni dan bersifat dongeng.
Ini
membuatkan orang Melayu menjadi malu dan menjauhkan diri dari sastera
mereka hingga membantutkan perkembangan sastera itu. Sastera Melayu
yang berkembang selepas kedatangan Islam ditohmah tidak mempunyai
nilai kesusteraan dan seni
Tokoh
Barat itu kemudian berdamping dengan penulis-penulis Melayu, yang
kagum dengan penjajah
misalnya
- Thomson North, Keasberry dan Stanford Raffles dengan Abdullah Munsyi,
- Robert Scott dengan Ahmad Rijaludin
- Butter Hunnings dengan Lau’din.
Mereka
berjaya apabila tulisan jawi dikuburkan dengan skrip itu diubah
kepada tulisan rumi. Hujah mereka ialah tulisan Jawi cacat kerana
kekurangan vokal.
Agenda
tersembunyinya adalah untuk melemahkan identiti Islam dengan orang
Melayu yang menjadi tunggak kekuatan mereka.
Ia
juga tidak terkecuali melemahkan hubungan di antara orang Melayu
dengan orang Arab. Tulisan yang menghasut orang Melayu agar jangan
mendengar dan mendekati orang Arab seperti Hikayat Hikamat dan
Hikayat Kapal Asap pula diagungkan.
Ironinya,
manuskrip tradisional sastera Melayu yang telah diejek oleh mereka,
dipunggut dari serata pelosok negara dan di angkut berkapal-kapal ke
England
untuk dikaji, diselidik dan difahamkan agar legasi penjajahan
berterusan selama-lamanya.
Sehinggakan
sekarang jika seseorang mahu mengkaji sastera Melayu tradisional dia
perlu pergi ke Pejabat Rekod Awam di Kew Gardens London.
Bukankah licik dan teliti rancangan penjajahan budaya dan ilmu yang
dilakukan leh bangsa Anglo Saxon tersebut di bumi kita?
Tulisan
mesra Al Quran dihakis
Kata
Maryam Jameela lagi dalam makalah tersebut “ kita
mesti menolak dengan keras sebarang cadangan untuk menulis bahasa
Urdu dan bahasa Benggali dengan huruf Rumi atau lain-lain bahasa yang
menjadi peruturan di negara kita..”
Lihat
penjelasan oleh Shaikh Andullah Basmih dalam kertas kerja bertajuk
Bahasa Melayu dan Tulisan Kebangsaan, Kongres Bahasa Melayu III,
"Tetapi
walau bagaimapa pun di-tutup dan di-selimuti, di-da'ayah dan
dipropagandakan, kedua2 tulisan ini mempunyai hakikat dan chorak yang
tersendiri; tulisan Melayu yang berhurufkan Quran ia-lah lambang
kebudayaan Islam, dan sa-balek-nya tulisan Rumi ia-lah lambang
kebudayaan Barat, atau lebeh tegas lambang kebudayaan Kristian.
Kerana hakikat yang terang-benderang ini-lah "UNESCO"
menghantarkan pakar2-nya ka-seluroh dunia, untok mengembangkan
tulisan Rumi di-bawah lindongan nama; Membasmi buta huruf".
Prof
Noriah
Felo
Penyelidik Kanan di Institut Alam dan Tamadun Melayu (ATMA) berkata
penghapusan tulisan jawi telah menghilangkan ikatan yang kukuh di
antara identiti Melayu dengan Islam dan hubungan mereka dengan dunia
Islam.
Prof Syed Naquib Al Atas mengatakan bahasa Melayu yang diwarisi
daripada Empayar Srivijaya adalah bahasa Islam kerana korpus
bahasanya banyak menyimpan istilah bahasa Al Quran. Bahasa ini perlu
dijalin semula dengan tulisannya yang menjelmakan atma dan nurani
Islam dalam budaya Melayu.
Pengkalan
tentera kuasa Barat hanya menjahanamkan tamadun Islam
Kata
Maryam Jameela juga “ Kita
harus menolak secara mutlak hak mana-mana kuasa luar untuk mengadakan
pengkalan tentera di bumi kita”.
Namun
Malaysia mengalu-alukan tentera Amerika mutakhir ini. Masyarakat
Malaysia yang prihatin amat terkejut dan terkilan dengan kehadiran
kira-kira 300 anggota tentera Amerika tiba di Terengganu bagi
menjalani latihan tentera bersama-sama dengan Angkatan Tentera Darat
Malaysia.
Tentera
Amerika tiba dengan sebuah pesawat boeing 777 yang mendarat di
Lapangan Terbang Sultan Mahmud Kuala Terengganu malam Khamis , 11
September
2014.
Keselamatan
negara berhadapan risiko bila tentera Amerika berada di bumi Malaysia
kerana bukan sahaja Amerika berhajat berkongsi pengelamannya , akan
tetapi segala maklumat yang diperlukan oleh Amerika terhadap
keseluruhan aspek pertahanan Malaysia akan lebih mudah diperolehi dan
boleh diakses secara langsung .
Amerika
terbukti sebagai negara yang tidak mampu melindungi negara yang rapat
dengannya. Buktinya dalam serangan Zinos elama 50 hari ke bumi Gaza,
White House gagal memberi bantuan yang diminta oleh Israel malah
belanjawan yang dilulud oleh Parlimen Israel sendiri telah tenat.
Wahai
orang-orang yang beriman! Janganlah kamu mengambil orang-orang yang
bukan dari kalangan kamu menjadi "orang dalam" (yang
dipercayai). Mereka tidak akan berhenti-henti berusaha mendatangkan
bencana kepada kamu. Mereka sukakan apa yang menyusahkan kamu.
Telahpun nyata (tanda) kebencian mereka pada pertuturan mulutnya, dan
apa yang disembunyikan oleh hati mereka lebih besar lagi.
Sesungguhnya telah kami jelaskan kepada kamu keterangan-keterangan
itu jika kamu (mahu) memahaminya.
(A-li'Imraan
3:118)
Bantuan
Asing
Tambah
Maryam Jameela juga “
perlu kita menjauhkan bantuan negara-negara asing sama seperti kita
menjauhkan taun”.
Misalnya
pada 1998 sewaktu
IMF
bersetuju
untuk menghulurkan pinjaman berjumlah AS$57 bilion kepada Korea, IMF
telah meletakkan beberapa syarat termasuklah meningkatkan tahap
penguasaan syarikat asing dalam syarikat yang disenaraikan daripada
26 peratus kepada 50 peratus8.
Ini antara kes-kes kecil sikap menangguk di air keruh yang dilakukan
oleh badan dana dunia berkenaan yang dikuasi Barat-Yahudi.
Isu
1MDB yang terkini adalah isu mencari bala apabila pemimpin negara
kita meletak situasi ekonomi negara di korperat individu kapitalis
tertentu dan bukan hak Parlimen lagi.
Individu
yang berminda penjajah ini manipulator wang, hamba sistem ekonomi
penjajah. Tan Sri Abdul Kadir Shiekh Fadzir dalam wawancara Harakah
pernah menyatakan 1MDB gagal dari awal kepada kerajaan harapkan
golongan ‘wheeler dealer’ dan bukannya usahawan sejati. Beliau
pelik bagaiana bejt berbilion dipohon diluar Parlimen dan mudah pula
Kabinet meluluskan tanpa bahas di Parlimen. IMF mengintai-intai
adakah masih ada peluang untuk mereka menghulur tangan membantu
negara yang berskandal teruk daripada Kepulauan Cayman hingga ke Bank
Singapura. Bantuan bermakna bermulalah penjajah baru.
Pemimpin
kerajaan mahupun Pakatan Rakyat perlu tahu dan sedar isu ini, jangan
sesekali mengandu domba denga dunia Barat, Amerika dan sekutunya
kerana segala pertikaian politik dalamana negara kita biarlah hanya
kita yang berperanan. Jangan mudah mengadu itu dan ini dengan
Presiden Amerika contohnya yang menanti peluang menjajah budaya
negara kita dengan mendalam lagi.
Lihat
bagaimana penjajah mulai masuk ke Tanah melayu hanya melalui isu
‘pertolongan’. Pada
awalnya, Syarikat Hindia Timur Inggeris, SHTI (Syarikat British) yang
ditaja Freemason Yahudi enggan
campur tangan dalam pentadbiran negeri-negeri Melayu. Ini kerana SHTI
adalah sebuah badan perniagaan yang hanya meletakkan penekanan kepada
mengaut keuntungan melalui perdagangan secara aman damai. Dengan cara
ini, SHTI berpendapat kemakmuran dapat dikecapi bersama oleh syarikat
dan negeri-negeri Melayu.
Menang dasar Freemason adalah mengaut keuntungan tas nama
perdagangan, hak asasi dan kesamarataan dalam masa yang sama
keuntungan mutlak ditangan mereka. SHTI juga menjadi dalang
mengimport dan menyeludup hamba serata dunia, menculik anak watan
dijadikan hamba, mengedar candu dan dadah ke tanah anak jajahan
sekaligus menguasai ekonomi tempatan.
Pemimpin
tanah melayu terlalu bijak sehingga terpaksa menggadai tanah, pulau
dan wilayah sendiri hanya untuk melayan perang saudara sesama bangsa
dan agama.
- Lihat sahaja di Perak :
Pada
30 Disember 1873, Raja Abdullah mengutuskan sepucuk surat kepada
Gabenor Negeri-Negeri Selat meminta bantuan British untuk menghantar
"seorang yang cukup berwibawa untuk membolehkan kewujudan satu
sistem kerajaan yang baik di Negeri Perak". Frank Swettenham
(yang fasih berbahasa Melayu dan boleh menulis Jawi) dihantar untuk
memujuk pembesar-pembesar Melayu menghadiri perjumpaan di Pulau
Pangkor.
Surat
daripada Raja Abdullah meminta bantuan British untuk membolehkan dia
dilantik menjadi Sultan Perak digunakan sebagai pemunca oleh Sir
Andrew Clarke untuk mencampuri hal ehwal negeri-negeri Melayu. Siapa
yang menjemput penjajah ke bumi Melayu?
- Di Pulau Pinang:
Sultan
Kedah pula meminta bantuan kententeraan Francis Light (anggota
Freemason) untuk melawan Siam tanpa mengutamakan kesatuan ketenteraan
Islam di Nusantara. Pada
tahun 1786, Siam telah menakluki Patani dan mengancam Kedah. Oleh
kerana membimbang serangan daripada kerajaan Siam, Sultan Abdullah
(Kedah) menuntut bantuan ketenteraan daripada SHTI seperti yang
terdapat dalam Perjanjian Inggeris-Kedah 1786
sedangkan masih boleh dijalinkan kolaborasi ketenteraan Islam untuk
menentang kaum Sukhotai ketika itu. Akibatnya Pulau Pinang menjadi
Negeri Selat tidak bersultan hingga kini.
TPPA
antara isu penjajahan budaya baru.
Generasi
anak muda telah berhadapan dengan suatu perubahan sosial dan
penjajahan budaya selepas proses globalisasi berlaku sejak era awal
milenium.
TPPA
adalah bentuk baru kehadiran globalisasi yang bejat tetapi secara
terhormat, rasmi dan berkuasa kerana ia adalah perjanjian. Perjanjian
ini adalah janji setia kita untuk menerima tanpa sekatan sebarang
lambakan nilai, budaya dan agenda kapitalis antarabangsa. TPPA adalah
bentuk batu globalisasi. J A Scholte (2002) dalam bukunya
menyimpulkan globalisasi sebagai internasionalisasi, liberasi,
universalisasi, westernisasi atau modernisasi (lebih banyak dalam
bentuk Americanised) dan globalisasi sebagai penghapusan batas-batas
kewilayahan (atau sebagai persebaran supra-teritotorialitas)9.
Filem
tanpa tapisan adalah antara ombak besar yang bakal merosakan generasi
muda. Seperti yang dinyatakan diatas, harta intelak dan copyright
pengeluar filem dipertahan sehingga sebarang tindakan menapis dan
mengurangkan babak yang merosakkan filem asal boleh disaman oleh
pengeluar filem berkenaan.
PAS
menentang penjajahan budaya
- Ketika Persidangan Alim Ulama’ pada 21 dan 22 Februari 1950 di Muar Johor anjuran Bahagian Ehwal Agama Islam dan Pendidikan (Ketua: Abdullah Fahim) terdapat usul - Menubuhkan kolej Islam.
- Mesyuarat Agong Tahunan ke-5 PAS pada 23,24 dan 25 Disember 1956 menyatakan;
- Kita hendaklah menuntut kemerdekaan negara dalam tempoh tidak sampai 1959.
- Bahasa kebangsaan Semenanjung Tanah Melayu adalah Bahasa Melayu dan ianya tunggal.
- PAS perlu beri peringatan kepada rombongan ke London agar tidak ketepikan hak Islam.
- Agama Islam perlu dijadikan panduan pemerintahan.
-
- Mendesak kerajaan meluluskan mengadakan pelajaran agama Islam kepada anak-anak Islam di sekolah Inggeris dan dijadikan mata pelajaran wajib dalam peperiksaan.
- Mendesak larangan menjual arak kepada orang Islam.
- Muktamar Ketiga diadakan pada 12 hingga 14 Ogos 1954 di madrasah At tahzib Ad Diniyah, Titi Serong, Parit Buntar, Perak dengan diketuai oleh Dr Abbas Alias11;
- Mengesahkan pindaan untuk tekad menubuhkan negara Islam Malaya.
- Menekankan keahlian PAS hanya untuk PAS tanpa dualisme seperti sebelumnya.
- Mengambil keputusan untuk terlibat dalam pilihanraya.
- Berkecuali daripada National Convention tetapi menyokong mana-mana gerakan untuk merdeka.
- Mewujud lagu rasmi PAS.
- Mendesak kerajaan menjadikan bahasa Melayu sebagai bahasa Rasmi.
- Sebaik sahaja Dr Burhanuddin Al Helmi memegang jawatan yang Dipertua PAS pada tahun 1956, beliau menegaskan;
- Dasar Kebangsaan negara perlulah Melayu.
- Mesti diakui bahawa kaum Melayu adalah tuan negeri ini.
- Satu sahaja bahasa rasmi iaitu Bahasa Melayu
- Islam adalah agama rasmi.
- Menentang jus soli. Kerakyatan perlu melalui majlis perundangan.
- Selepas merdeka, PAS masih lagi menegur kerajaan dan memberi saranan khusus untuk mempertingkat prestasi sekolah dan sistem pendidikan Islam. Mesyuarat Jawatankuasa Agung ke-3 pada 26 Februari 1959 telah mengambil ketetapan berikut;
- Menuntut kerajaan mengeluar dengan segera bantuan kepada Sekolah Agama Rakyat (SAR) di Tanah Melayu seperti yang dijanjikan.
- Mendesak kerajaan memperbanyak Sekolah Tinggi Islam di Tanah Melayu.
- Mendesak kerajaan mengadakan kelas agama untuk orang dewasa di setiap kampung dengan kos ditanggung kerajaan mulai 1959.
- Perjuangan Keranda 152
- Perjuangan menentang PPSMI
- Menentang APCO dan perunding Pendidikan.
- Menentang Hedonisme, K-POp, Hari Belia
Jitra
9.47 malam
18
April 2015
1
Dibentang di Tamrin Siasiy JPRK Sungai Petani di
Markaz PAS Pulau Sepom Sungai Petani 24 April 2015
2
Penulis adalah Timbalan Ketua Penerangan DPPN
Kedah dan Ketua Penerangan DPPK Sg Petani. Boleh dihubungi melalui :
017-6291368, jihadin82@yahoo.com,
FB https://www.facebook.com/muhammad.bashah
Memandangkan penulis memiliki core kerja dalam bidang penerangan
maka, kertas berunsur penerangan isu semasa dipilih untuk siri
tamrin Siasiy selain bahan-bahan tamrin yang bersifat haraki
dibahas.
4
Paulo Freire Reglus Neves 19 September, 1921 - 2 Mei, 1997) adalah
seorang pendidik Brazil dan ahli falsafah yang merupakan penyokong
utama pedagogi kritikal. Beliau paling dikenali dalam
bukunya Pedagogi daripada Tertindas, yang dianggap sebagai
salah satu daripada teks asas pergerakan pedagogi kritikal. Freire
lahir September 19, 1921 kepada keluarga kelas menengah di Recife,
Brazil. Freire menjadi biasa dengan kemiskinan dan kelaparan semasa
Kemelesetan Besar 1930-an. Pada tahun 1931, keluarganya berpindah ke
bandar yang lebih murah daripada Jaboatao dos Guararapes, dan pada
31 Oktober 1934, ayahnya meninggal dunia. Di sekolah, dia akhirnya
empat gred di belakang, dan kehidupan sosialnya berkisar bermain
mengutip bola sepak dengan kanak-kanak miskin yang lain, yang
daripadanya dia banyak belajar. Semua pengalaman ini akan membentuk
kebimbangan beliau kepada golongan miskin dan akan membantu untuk
membina sudut pendidikan tertentu beliau. Freire menyatakan bahawa
kemiskinan dan kelaparan teruk menjejaskan keupayaan untuk belajar.
6
Kata Rub’I ibn ‘Amir daam
perang Qadasiyyah “sesungguhnya allah telah membangkitkan
kami untuk mengeluarkan manusia dari perhambaan sesama manusia
kepada perhambaan kepada allah, dari penindasan agama-agama selain
Islam kepada keadilan Islam , dari dunia yang sempit kepada dunia
yang luas dengan kerahmatan Islam..”
7
http://www.ukm.my/news/index.php/ms/berita-penyelidikan/1884-lost-literary-treasures-of-the-malays.html
No comments:
Post a Comment