UNSUR MODERNISME DAN LIBERALISME
DALAM PERJUANGAN KAUM MUDA TANAH
MELAYU
Muhammad Nuruddin
Bin Bashah
Pelajaran sejarah
sekolah menengah dan tinggi kebanyakannya cukup mengangkat martabat
perjuangan Kaum Muda di tanah Melayu. Mereka dikaitkan dengan
pemikiran Islamik yang moderat, yang pragmatik dengan perkembangan
sosial dunia yang berada dalam alam penjajahan serta dikaitkan dengan
idea prgresif, produktif dan terkehadapan.
Kaum Muda ini juga
dikaitkan dengan kejayaan meningkatkan keintelektualan orang Islam di
negeri Selat khususnya dan negeri Semenanjung amnya. Kaum Muda yang
rata-rata berketurunan arab dan india campuran ini juga cukup
dijulang sebagai pencetus gelombang awal semangat nasionalis dan
keinginan melepaskan negara daripada penjajahan British.
Kaum Muda ini juga
dikatakan sebagai kaum yang berjuang mendekatkan orang melayu dengan
kempen-kempen Pan-Islamisme yang dianjurkan oleh kerajaan Empayar
Uthamniyyah.
- Benarkah mereka yang berhubungan erat dengan Khalifah Turki dan mengembangkan Pan Islamime di Nusantara?
- Benarkah mereka yang paling awal membawa kesedaran keintelektualan di Nusantara?
- Apakah beza mereka daripada salafi yang lain?
- Tahukah kita ada unsur modenisme dan westofil (kasihkan Barat) yang ada dalam kempen-kempen Kaum Muda?
Makalah ini cuba
membawa satu perbahasan di luar kotak dalam menghidangkan hujah-hujah
yang mungkin tersembunyi serta sepi dalam perbahasan intelektual hari
ini.
Pan-Islamisme.
Usaha menguatkan kesatuan Islam sampai ke Nusantara.
Pan- Islamisme atau Pan-Turki adalah suatu kempen luar
negara yang dilancarkan oleh kerajaan Empayar Uthamniyah semasa
penhujung abad ke 19 hingga kejatuhannya. Ia suatu kempen untuk
emnyatukan umat islam untuk mendokong empayar Islam terakhir itu
memandangkan terlalu banyak propaganda Barat terutama blok British,
Amerika dan Yahudi antarabangsa yang berhasrat memecah belah
negara-negara yang bernaung di bawah Uthmaniyyah.
Sheikh Ahmad Al fatani sebenarnya antara individu
pertama yang menyahut seruan pan Turki ini serta menjadikan Mekah
sebagai pusat penyebaran propaganda dan dakwah berkenaan.
Sheikh Ahmad yang merupakan rakyat Turki berketurunan
Melayu pertama juga merupakan anak kelahiran Patani Darussalam serta
menjadi kepercayaan kepada Sultan Turki keika itu.
Umat islam yang menunaikan Haji selalunya akan membawa
risalah, bahan tulisan, pemikiran dan idea untuk disebarkan ke rumpun
Melayu apabila pulang kelak. Tempoh perjalanan Haji yang panjang
menajdikan para hujjaj berkesempatan untuk mewacana selumat-lumatnya
idea bersatu menentang penjajahan Barat.
Apa itu Modenisme dan liberalisme?
Sebelum penulis mengaitkan gerakan Kaum Muda dengan
pemikiran modenisme dan liberalisme ada baiknya kita teliti dahulu
definasi dan pengertian dua istilah ini.
Aliran modenisme sebagai satu kerangka berfikir muncul
dari latar sejarah yang kompleks dan tersendiri yang dialami oleh
masyarakat Barat sekitar abad ke 16 hingga 18 masihi. Ia adalah
natijah dari reaksi penentangan sekelompok manusia di Barat terhadap
sistem budaya dan struktur berfikir masyarakat
Kristian yang dianggap mengongkong1
Secara khusus, aliran modenisme ialah gerakan protes
yang berasa kecewa dengan kongkongan, monopoli dan manipulasi
kelompok agama terhadap kebebasan dan hak-hak asasi individu dan
masyarakat.
C.C Adams dalam
bukunya Islam and Modernism in Egypt telah membincangkan modernisme
Islam dengan mendefinisikan terma ini kepada beberapa karakteristik
iaitu reformisme agama yang didominasi oleh pertimbangan-pertimbangan
teologi yang bertujuan untuk membebaskan Islam dan menunjukkan Islam
sebagai agama yang dapat diselaraskan dengan tuntutan kehidupan
moden2.
Di dalam sejarah, telah terbukti bahawa proses
modenisasi di negeri-negeri / negara-negara Islam telah bermula
apabila jatuhnya pemerintahan Khilafah Uthmaniah di Turki pada tahun
1923 M. Sejak itu proses modenisasi menular dan merebak dimulai
dengan pembaharuan dan permodenan yang dilakukan oleh pemerintah
pertama bagi Turki moden iaitu Mustafa Kamal Attartuk dan beliau
dianggap sebagai reformis modenis yang telah ternyata hasil
usahanya bukan sahaja memisahkan agama daripada negara, bahkan lebih
jauh daripada itu. Modenisme
tidak dapat dipisahkan daripada sekularisme kerana asas idea moden
adalah menghakis pengaruh agama dalam epistimologi, kehidupan dan
pengamalan.
Liberalisme pula adalah
berakar umbi dari Zaman Kesedaran
(enligtment) Barat dan kini mengandungi
pemikiran politik yang luas dan kaya dari segi sumber. Liberalisme
menolak kebanyakan tanggapan asas dalam hampir semua teori
pembentukan kerajaan awal seperti seperti hak-hak raja
yang diberikan oleh tuhan
menentang feudalisme), status yang
berasaskan keturunan dan institusi-institusi agama. Liberal
beranggapan sistem ekonomi pasaran bebas
lebih cekap dan menjana lebih banyak
kemakmuran3.
Ramai tokoh pembaharuan agama
sekitar era penjajahan memasukkan unsur liberalisme kerana ia adalah
isi asas kepada dielektik pertembungan antara penjajah dan pihak yang
terjajah. Ia merpuakan elemen asas bagi ketidakpuashatian masyaraat
Islam terhadap kongkongan yang melanda anak bangsa mereka. Golongan
kaum Muda yang kurang erat dengan istana serta berketurunan bukan
elayu tulen juga mudah menyerap intipati liberalisme yang kurang
menerima istana asebagai peindung masyarakat melayu yang terjajah.
Pada pandang posiif, golongan ini merupakan pihak yang menyuntik
andangan ‘di luar kotak’ kepada kaum Melayu yang hanya faham
konsep feudal, taat dan patuh kepada Raja sehingga ketaatan itu
menjalar kepada tuan mereka yang lain misalnya penjajah.
Kaum
Tua mengasuh Kaum Muda4
Siapa
sebenarnya yang menyokong Pan Islamisme Turki? Kaum Muda atau Kaum
Tua? Sub-topik ini sebenarnya
cuba menjawab persoalan tersebut. Dalam teks-teks sejarah teralu
kerap mengaitkan Kaum Muda sebagai pengasas idea Pan Islamisme Turki
sehingga menenggelamkan peranan ulama’ sejati seperti Sheikh Ahmad
Al Fathani.
Dari
sudut sejarah, pertumbuhan aliran Kaum Muda ini dikatakan bermula
pada abad ke-17 dan 18 Masehi, iaitu merujuk kepada peranan Muhammad
bin Abdul Wahhab (1703-1787). Namun sebenarnya aliran reformasi ini
sudahpun bermula jauh sebelumnya, iaitu ketika kemunculan Ibnu
Taimiyyah (1263-1328) yang disifatkan oleh Profesor Ismail al-Faruqi
sebagai "the first and greatest Muslim reformer".
Perkembangan
aliran salafi-islah
di peringkat dunia dipecahkan
pula kepada aliran yang giat menuntut kemajuan umat Islam iaitu
aliran salafi-modenisme seeperti yang diperjuan oleh
Jamaluddin al-Afghani (1838M-1897M)
dan Sheikh Muhammad Abduh (1849M-1905M).
Namun begitu Rasyid Redha (1865M-1935M)
yang merupakan murid Muhammad Abduh tidak pula membawa agenda
modenisme sebaliknya kekal memperjuang salafiy yang lebih menjurus
kepada haraki (gerakan islam)..
Di
antara tokoh-tokoh yang boleh disifatkan sebagai Kaum Muda ialah
Syeikh Muhammad Tahir Jalaluddin (1869-1956), Syeikh Muhammad Salim
al-Kalali, Syed Syeikh al-Hadi (1867-1934), Syed Muhammad Aqil dan
Haji Abbas Mohd Taha. Selain dari mereka, Dr. Burhanuddin al-Hilmi,
Haji Abbas Taha dan Za'ba sendiri pun merupakan tokoh-tokoh pemikir
yang mempunyai serapan pemikiran Kaum Muda ini.
Penulis
lebih berminat meletak nama-nama seperti Sheikh Syed Al Hadi, Haji
Abbas dan lain-lain sebagai pemikir Islam dan bukannya ulama’ atas
beberapa sebab unsur liberalisme yang diperjuangkan oleh mereka.
Tidak dapat dinafikan sebenarnya memang wujud ulama’ salafi tulen
dalam Tanah Melayu yang memperjuang agenda islah -salafi tanpa
dipengaruhi modenisme dan liberalisme.
Sheikh
Ahmad adaah
individu yang mendekatkan Kaum Muda Tanah Melayu dengan Pan-Turki
kerana pengaruh dan kepercayaan kHalifah Turki terhadap beliau.
Beliau
telah mengubah
penyebaran
dakwah
daripada Mekah ke Mesir kerana Sharif Mekah sudah tidak berminat
memperkembang kitab pengajian melayu.
Di antara murid-murid
aliran Kaum Muda yang dihantar ke Mesir
antaranya adalah Sheikh
tahir Jalaluddin
dan Syed
Sheikh al Hadi.
Manakala murid
aliran Kaum Tua
yang cenderung bermazhab syafie
yang dihantar ke Mesir adalah
Sheikh
Abd Ghani Acheh
dan Tok
Kenali.
Sheikh
Ahmad adalah individu pertama memberi respon kepada gagasan kemajuan
Muhammad Abduh dan Jamaluddin Al Afghani bukannya Kaum Muda seperti
yang kita maklumi. Kerana terpengaruh
dengan
gerakan
Muhammad Abduh dan Jamaluddin Al Afghani
Sheikh Ahmad telah
tubuhkan Jamiyatul Khairiyah 1923.
Anggota Jamiyatul
Khairiyah antaraya
Ustaz
Othman Abdullah telah
menjadi
pengarang Seruan Azhar,
dan
pengasas KMM 1937. Manakala
Sheikh
Abu Bakar Al- Asyaari mewakiliJamiyatu Khairiyah ke Muktamar Sedunia
di Palestin 1932.
Murid
Sheikh Ahmad aliran Kaum Muda
Syed Sheikh Al Hadi muncul dengan Al Imam5.
Sebenarnya
Sheikh
Ahmad yang perkenalkan Kaum Muda dengan fikrah reformisme.
Jika tiada isu
Kaum Tua tiada idea revolusioner
berkumandang di dada Akhbar Al Imam.
Perbezaan
pemikiran Rashid Redha dengan Gurunya Muhammad Abduh serta persamaan
gaya fikir mereka.
Walaupun Sheikh Rasyid Redha juga merupakan murid
Muhammad Abduh, namun kelihatannya Kaum Muda Tanah Melayu tidak
cemderung mengambil pemikiran beliau berbanding Muhammad Abduh dan
jamaluddin Al Afghani kerana Rasyid Redha tegas daam hal-hal
liberalisme beragama. Beliau merupakan uama’ aliran salafi yang
tegas.
Rasyid
Redha lebih membawa dakwahnya ke arah salafiyyah
tulen .
Malah beliau antara tokoh yang cukup giat mengembangkan fikrah
neo-hanbaliyah yang dikenal ramai sebagai gerakan wahabiyyah walaupun
sebenarnya pembawaan salafiyyah majoritnya memegang qaul Hanbali.
Itulah antara teras utama dakwah dan pemikiran rasuid Redha dalam
tafsir Al Manarnya6.
Westomania di kalangan reformis dan pemikir Tanah
Melayu
Zaman tiada media sosial, media elektronik dan rakaman
segala bentuk pemikiran tidak didokumentasikan eainka dalam bentuk
majalah, akhbar dan poster serta novel. Kaum Muda yang suka menulis
dan percayakan kebangkitan mampu meningkat melalui sebaran bahan
tulisan menjadikan pemikiran mereka boeh dibedah melalui bahan-bahan
cetak mereka.
Pemikir,
ahli sejarah dan pelayar Melayu misalnya Abdullah Munsyi menampilkan
personaliti yang kerap memperomosi nilai-nilai kebudayaan Barat dan
sekaligus memperlekeh kebudayaan Melayu7.
Terlalu banyak unsur kekaguman kepada Barat dan memperlekeh kaum
Melayu diselitkan dalam buku-buku beliau. Menurut Dr Siddiq Fadzil,
suara Abdullah ini bukan suara umat Melayu. Ia adalah suara asing dan
ganjil. Memang Abdullah tiada umat atau ertikata lain tidak
berpengikut. Abdullah hanya memiliki penaja iaitu British dan
suaranya adalah pesanan penajanya sahaja8.
Dalam upaya pengkristianan alam Melayu
inilah muncul nama Abdullah bin Abdul
Kadir atau dikenali
sebagai Munsyi Abdullah yang mashyur
digelari Bapak Kesusastraan Melayu Moden.
Hidup sezaman dengan Raja Ali Haji,
Abdullah berusia
12 tahun lebih tua dari beliau dan
bermastautin tidak jauh pula dari Raja Ali
Haji, iaitu di Melaka dan kemudian Singapura. Penglibatan Abdullah
dalam aktiviti misionaris kristian
dimulakan setelah beliau menjadi juru
tulis kepada Raffles
mulai tahun 1810. Abdullah mulai bergaul
rapat dengan penyebar agama kristian
Paderi William
Milne, apabila beliau mendarat di Melaka pada 1815 sebagai perwakilan
sebuah lembaga misionari
iaitu London Missionary Society (LMS)9.
Abdullah Munshi
sebenarnya telah menyertai
LMS (London Missionary School)
telah belajar bahasa Inggeris dan membantu
menterjemah
bahan cetak Kristian ke dalam
bahasa Melayu.
Pendakwah Kristian Thomsen
dan Beighton yang terbit risalah Kristian
bahasa melayu telah berguru dengan Abdullah.
Mereka dengan bantuan Abdullah telah
menerbitkan majalah Kristian bertulisan
jawi bernama Bustan Al Arifin.
Benjamin Peach Keasberry, paderi Singapura telah meminta
bantuan Abdullah untuk
menyiapkan Injil Melayu bernama Injil Al
Qudus.
Karya tulis
Abdullah sendiri iaitu Hikajat Abdullah
dan Kisah Pelayaran
Abdullah, menunjukkan pengaruh asing
yang sangat kuat. Dalam Hikayat Abdullah,
dengan sengaja Abdullah menghinakan dan menyinggung
perasaan anak keturunan Raja Haji
fisabilillah --Yang Dipertuan Muda IV Riau, Datuk kepada Raja
Ali Haji-- yang syahid apabila melawan
Belanda di Teluk
Ketapang pada 1784, dengan menyebut
jenazah beliau dikuburkan di ladang bekas
kandang babi. Sambil mengkritik kelemahan dan
kekurangan bangsa Melayu, dalam karyanya,
secara terang beliau menyatakan lebih baik
diperintah
Inggeris daripada diperintah Melayu sehingganya ramai cendekiawan
Nusantara yang memandang bahawa Abdullah ini adalah antara pemikir
Melayu paling cepat menyerap (ajaran) Barat.
Walaupun Abdullah bukan eraoran salafi atau membawa
agenda Muhammad Abduh atau reformis dari aspek politik, namun isu
beliau diselitkan juga kerana pemikiran modenisme dan liberalisme
beliau ini antara yang mencorak wacana kemandirian bangsa selepas itu
yang kemudian dikembangkan oleh Kaum Muda yang ada berpendidikan
Islam tetapi terterik dengan kempen-kempen liberalisme.
Awal Abad ke-20 masyarakat melayu digerakan dengan
gerakan pembaharuan (reformis) yang diilhamkan oleh gerakan islah
Muhammad Abduh iaitu pengkagum Jamaluddin Al Afghani. Gerakan ini
membawa tunjang salafi dalam beragama tetapi pragmatik, reformissme
dalam soal-soal siasah dan diplomasi.
Menurut Dr Siddiq Fadzil walaupun kelompok ini kelihatan
gah dengan kejayaan aspek persuratan, kewartawanan dan dikatakan
menggegarkan persana wacana ilmiah tempatan sehingga mencelikkan anak
bangsa termasuk kaum wanita, namun gerakan ini sebenarnya tidak
berjaya menjadi sebuah gerakan tajdid-islah sepertimana yang dikempen
melalui penulisan mereka. Mereka dalam hal siasah lebih cenderung
membawa pemikiran liberal dan jinak-penjajah walaupun
adajustifikasinya tindakan berkenaan. Mereka juga dalam hal
membangkit sikap islah, mereka lebih berjaya mempopularkan perbahasan
fiqh khilafiyah sehingga menimbulkan perdebaan hangat yang mengukirr
senuman di bibir penjajah.
Syed Sheikh Al Hadi yang artikulatif dalam berpendirian
dalamtulisan-tulisan beliau sebenarnya seorang pengkagum British
sehingga menggelar penjajah sebagai tentera tuhan yang didatangkan
untuk misi pembebasan.
Kata
beliau “ Hanya
bangsa Inggeris ini tentera tuhan Rabbul alamin yang disuruhNya ke
mari supaya mengeluarkan kita daripada gelap gelita penjara
kebodohan, kezaliman, kejahatan dan kebengisan pemerintah-pemerintah
bangsa kita yang asal. Kerana bangsa Inggeris ini kaum yang pandai
dan menghormati peraturan pemerintah dan peraturan keamanan dan
memakmurkan dunia. Bermula dunia ini dipusakai akan dia oleh sekelian
hamabaNya yang mengerti membetulkannya10”
Selain mempamerkan imej salafi dan ketegasan untuk
kembali kepada Al Quran dan Sunnah, pendokong gerakan ini juga
membawa nafas modernisme serta giat meperomosi kehebatan penjajah.
Walaupun dalam buku-buku teks sejarah sekolah menyatakan bahawa
gerakan Kaum Muda berkempen agar umat islam melayu meniru kejayaan
barat dan menjadikan kejayaan Barat sebagai pemangkin untuk bangkit,
tetapi di sebalik gagasan berkenaan ada terselit propaganda
westomania yang ketara.
Antara pendirian kontroversi dimuatkan dalam majalah
Mingguan Saudara yang terang-terangan menyokong perjuangan Mustafa
Kamal Ataturk dan kempen modenisasi Atarturk.
“...maka
semenjak itu makinlah kuat Kaum Muda akan tetapi sedikit masa dahulu
daripada peperangan besar itu Kaum Tua telah naik balik kekuatannya
dan kerajaan Turki pun habislah rosak dan negerinya pun telah jatuh
ke tangan segala bangsa-bangsa Eropah.
Maka
dalam masa kesusahan itu sekoyong-koyongnya telah dibangkitkan oleh
Allah SWT seorang ‘mahdi’ iaitulah Al Ghazi Mustafa Kamal
alaihisalam maka hiduplah segala kekuatan Kaum Muda itu sehinggalah
dapat dirampaskann kan watannya itu balik daripada segala
musuhnya...maka mula-mula pekerjaan ‘mahdi’ ini adalah memacahkan
Tok Kong (Khaifah).11”
Unsur modenisme dan genderisme dalam gagasan Kaum
Muda
Pertumbuhan liberalisem dan emansipasi wanita di tanah
Melayu telah bertapak sejak awal abad ke 20 lagi. Ia bermula dengan
serua modenisme Majalah Al Imam (1906-1908) di Singapura.
Memnag seruan ini asalnya amat baik kerana menggalakkan
wanita mencari rezeki sendiri, meningkatkan taraf dengan pendidikan
serta mengambil tahu hal-hal politik dan isu semasa dunia.
Namun unsur-unsur emansipasi ala Barat yang diimpot
turut sama menyelitkan gagasan liberalisme yang bercanggah dengan
nilai Islam.
Syed
Sheikh Al Hadi pengarang Al Imam sebenarnya terpengaruh dengan Qasim
Amin (1865-1908) tokoh modenisme dan gerakan emansipasi wanita
terkenal di Mesir. Beliau cukup terpengaruh dengan buku Qasim
bertajuk Tahrir Al Maraah dan Al Maraah Al Jadidah sehingga menulis
secara tetp kolum Alam Wanita dalam Al Imam12.
Al Hadi meneruskan kempennya dengan menulis novel
Hikayat Faridah Hanom berkisar kisah percintaan Shafik Affandi dengan
Faridah Hanom yang mendapat pendidikan di Perancis. Faridah dikatakan
cuba menguji iman kekasihnya dengan memakai pakaian getah ketat yang
menampilkan bentuk tubuhnya. Unsur pergaulan bebas dan gaya percintaa
ala Erpah dimasukkan. Dalam Hikayat yang boleh dikatakan novel cinta
ini, bapa Shafik dikatakan mengajar anaknya bahawa itulah gaya hidup
yang diajar oleh Rasululah SAW.
Al Hadi juga telah membuat onar apabila berkempen bahawa
bertudung dan berhijab adalah perkara yang memundurkan.
Dr
Abdul Rahman Abdullah telah memetik daripada akhbar Ikhwan bahawa Al
Hadi menulis “ Bahawa
kelumbung yang telah biasa kita pakai ini satu daripada sekatan yang
sangat-sangat menegah sekalian perempuan itu kemajuannya. ( Al Ikhwan
16 April 1928)13.
Ada seorang pemikir Islam yang menurut jejak Sheikh Syed
Al Hadi iaitu Ahmad Rashid Talu ( 1889-1939) yang pernah menulis
novel “Iakah Salmah?”. Novel itu berkempen gaya hidup gadis
lulusan Junior Cambridge yang tidak mahu bertudung serta berbangga
dengan gaya hidup Barat.
Melihat gejala sekitar awal abad ke 20, tidak hairan
sangat jika hari ini kita menerima novel-novel atau buku yang membawa
agenda liberal, menghina sistem syariah, membawa idea emansipasi dan
sebagainya seperti Irshad Manji, Sal Man Rushdie dan sebagainya.
Tindakan membawa kempen liberal ini ditentang kuat oleh
Ibu Zain atau nama sebenarnya Zainun Binti Munsyi Sulaiman
(1903-1989). Beliau yang memimpin Persekutuan Guru-Guru Perempuan
Melayu Johor pada 1930 hingga 1949 telah menerbit majalah Bulan
Melayu yang membawa idea wanita Islam yang mementingkan akhlak, moral
serta berkelumbung.
Anak Al Hadi turut menentang idea bapanya. Sepertimana
tidak sebulunya Sheikh Rasyid Redha dengan ajaran melampau liberal
Sheikh Muhammad Abduh, begitu juga anak Al Hadi sendiri iaitu Syed
Alwi yang menulis banyak makalah menentang ajaran yang meliberalkan
gaya hidup wanita hanya kerana ingin mengejar modernisme.
Menurut Dr Fadhullah Jamil, sebenarnya Sheikh Syed Al
Hadi tidak boleh dikatakan mewakili aliran saafi kerana terkeluar
daripada lunas Al Quran dan Hadis dalam beberaa siri kempen
liberalisme dan genderismenya. Walaupun begitu beliau cukup kritis
dalam hal kelayuan khutbah Jumaat yang tidak membangkitkan minda
Melayu, isu pendidikan yang terbatas, soal korupsi feudal dan istana
zaman itu sert pengabaikan hal ekonomi umat Islam dan pemikiran ini
ada baiknya untuk kemakmuran umat Islam.
Keterbatasan dakwah Kaum Muda
Semua sejarahwan mengakui bahawa Kaum Muda adalah
gerakan artikulatif dan aktif berkempen dan menyatakan pendirian.
Namun artikulatif mereka terbatas dalam konteks penulisan akhbar,
majalah dan jurnal. Mereka gagal menguasai waqi masyarakat melayu
yang sebenarnya tidak gemar membaca, rata-rata buta huruf serta lebih
percayakan Kaum Tua yang rapat dengan mereka di madrash, pondok dan
masjid. Inilah kelebihan dakwah kaum Tua.
Dakwah Kaum Tua yang menjadikan prasarana pondok sebagai
pusat, ibadat Haji sebagai punca kekuatan serta berpegang dengan
ajaran Islam secara usulnya telah berjaya mengembang pengaruh di
kalangan Melayu termasuk membantuk asas perjuangan kaum Muda.
Sebenarnya semangat beragama Kaum Tua dan kaum Muda jika digabungkan
mampu menumbangkan penjajah lebih awal lagi dengan syarat Kaum Muda
menolak unsur modenisme dan liberal yang bercanggah dengan syarak.
Isu modenisme dan liberalisme inilah yang menjadikan hubungan antara
dua polar ulama’ tidak serasi dan menjadi asbab kepada penolakan
Kaum Tua terhadap Kaum Muda walaupun pada awalnya hanya berikhtilaf
dalam hal-hal fiqh ibadah semata-mata.
Dakwah Kaum Muda kelihatan hebat dan tersusun hanya
kerana ia dimaktubkan dalam bentul tulisan. Karya mereka dibongkar
mudah oleh para pengkaji yang rata-rata menjadikan rujukan bertulisa
sebagai sumber tesis dan kajian mereka. Lantaran itu kaum Muda
dianggap gerakan paling berjaya mencetus semangat menentang penjajah,
semangat pembaruan dan dikatakan menyuntik semangat bersaing dengan
Barat.
Bandar Puteri Jaya Sg Petani
28 Disember 2014
1
Muhamad Razak Idris. 2006. Aliran Islam Liberal: Cabaran Baru Umat
Islam.
www.abim.org.my/minda_madani/modules/news/index.php?storytopic=6)
2
(Jaffary Awang, 2007 : 74
3
5 Britannica Concise Encyclopedia: Liberalism
4
Riduan Mohammad Nor dan Mohd Fadli Ghani, Ulama’
Dalam Sorotan Perjuangan Kemerdekaan, Jundi Resources, 2011 (halaman
100-101)
5
Walaupun Al Imam dan Syed Sheikh Al Hadi dianggap
sebagai mewakili aliran Kaum Muda mengupayakan kaum Melayu Islam
serta memacu kepada kebangkitan intelektual-ulama’ Melayu, namun
banyak kontroversi menyeliputi pemikiran sesetengah penggerak Kaum
Muda. Ia bukan isu ijthadiyyah, ikhtilaf atau salafiyyah VS
Mazhabiy, tetapi isu liberalisme, westomania, emansipasi gender dan
isu kekaguman terhadap barat yang melampau. Hal ini akan dijelaskan
oleh penulis dalam siri tulisan yang lain.
7
Abdullah Abdul Kadir Munshi atau lebih dikenali sebagai
Abdullah Munshi (1796-1854) dianggap sebagai 'Bapa Sastera Melayu
Moden'. Abdullah Munsyi dilahirkan di Melaka pada Ogos 1796 dan
meninggal dunia di Mekah pada 1854.
Munsyi Abdullah bin Abdul Kadir dianggap
sebagai bapa sastera moden. Beliau telah bertugas sebagai penyalin
dokumen kepada Sir Stamford Raffles. Pada masa yang sama beliau
telah menterjemah kitab Injil ke dalam bahasa Melayu untuk
pergerakan-pergerakan mubaligh Kristian (Christian missionary) di
Singapura dan Melaka.
Di dalam
riwayat beliau, Hikayat Abdullah, beliau berjaya memberi gambaran
yang jelas mengenai pandangan orang Melayu terhadap kedatangan
British ke tanah Melayu. Beliau adalah pengkarya pertama yang telah
lari dari corak penulisan tradisional.
(http://ms.wikipedia.org/wiki/Abdullah_Abdul_Kadir_Munshi
)
8
Siddiq Fadzil, islam dan
Melayu Martabat Umat dan Daulat Rakyat, Akademi Kajian Ketamadunan
Kompleks Dar Al-Hikmah, 2012. (halaman 113-114)
9
Ai Wardah Mardiah
, Raja Ali Haji dan Pertembungan
Pemikiran di Alam Melayu:
Suatu Kajian Eksploratori
, Prosiding Nadwah Ulama Nusantara (NUN)
V: Ulama dan Cabaran Idealisme Semasa
10
Abdullah Hussain dan Khalid Hussain, Pednita
Zaaba dalam Kenangan, Kuala Lumpur 1974, DBP.
11
Saudara Bil 15 tahun 1.
12
Dr. Abdul rahman Abdullah, Pemikiran Islam di
Malaysia, USM, 1998 (halaman 222)
13
Ibid (halaman 223)
No comments:
Post a Comment