ILMU YANG BERFAEDAH MENURUT AL ZARNUJI; PESANAN UNTUK
MASYARAKAT AKHIR ZAMAN
Muhammad Nuruddin Bashah
Akhir zaman baik di Malaysia
atau luar negara sana simptom zaman fitnah semakin memuncak.
Pasca wabak seluruh dunia, kini Malaysia menerima banjir yang
teruk di kebanyakan negeri termasuk pantai barat, ribut, krisis harga barang
yang tiada kesudahan dan gejala manipulasi komoditi barangan yang belum
selesai. Selain itu perkara di bawah semakin menjadi-jadi iaitu:
Kini banyak anak-anak yang terangan derhaka orang tua.
Orang jahat bermaharajalela dan jenayah semakin kreatif
dilakukan.
Banyak orang yang memutuskan tali silaturahim malah FB
mengadu domba dengan status seperti ‘jangan percaya sangat orang keliling anda
kerana apa anda beri belum tentu anda dihargai’
Banyak orang munafik dan berpura-pura bercakap hal agama.
Orang lebih percaya kepada pengkhianat untuk mernjadi
pemimpin, jadi penjaga harta.
Banyaknya homoseksual dan lesbianisme berlaku tanpa sekatan.
Masjid-masjid megah dan indah namun hati manusia semakin rosak.
Setiap manusia akan memiliki harta yang banyak walaupun
mengeluh harga barang naik. Mereka jauh berharta berbanding nenek moyang
mereka. (Sitoresmi, 2023)
Individu Islam mesti tahu ‘menjaga diri’
Akhir zaman selain masyarakat kekal menjaga kestabilan
masyarakat, negara dan tamadun, tanggungjawab di peringkat invidu adalah
tanggungjawab yang paling penting. Tanpa individu yang baik pastilah kita gagal
untuk mengekalkan tamadun manusia bagi mendepani suana ‘fitnah’ akhir zaman.
Allah berpesan dalam al Quran:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا عَلَيْكُمْ أَنفُسَكُمْ ۖ لَا
يَضُرُّكُم مَّن ضَلَّ إِذَا اهْتَدَيْتُمْ ۚ إِلَى اللَّهِ مَرْجِعُكُمْ جَمِيعًا
فَيُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ
“Wahai
orang-orang yang beriman, jagalah dirimu. Tiadalah orang yang sesat itu mampu
memudaratkan kamu apabila kamu telah beroleh hidayah. Hanya kepada Allah kamu
semua akan kembali. Maka Dia akan memberitakan kepada kamu apa yang telah kamu
lakukan.” (al-Maidah: 105)
Individu Islam perlu menjaga diri untuk mengekalkan ‘iffah pada
diri dan keluarga mereka. Perkataan ‘iffah العفة bererti seseorang yang menjauhkan diri dari perbuatan yang tidak
baik, atau menjaga kesucian diri, maruah mereka daripada hal-hal yang tidak baik.
Untuk mencapai ‘iffah inilah umat Islam perlu memiliki
keutamaan tertentu dalam memilih ilmu yang membentuk jiwa, fikrah dan paradigma mereka untuk bersedia menghadapi
fitnah akhir zaman.
Dalam tulisan ini penulis memilih mutiara ilmu, petua atau tips berguna daripada Kitab Ta’alim
al-Muta’alim Tariq al Ta’alum (Instruction of the Student: The Method of
Learning) hasil karya Syeikh Burhanuddin
Al-Zarnuji yang terkenal di alam pelajar pondok dan masyarakat yang kerap hadiri
kuliah maghrib. Kitab ini merupakan sebuah
kitab turath Islam yang amat popular dipelajari malah diulang baca kepada para
pelajar pondok, madrasah malah di masjid-masjid. Bagi para penuntut yang baru
masuk ke maahad, madrasah dan pondok, kitab ini danggap wajib untuk ditelaah.
Kitab ini juga dialih tulisan ke tulisan jawi berbahasa melayu serta memiliki
banyak tambahan isi yang menurut suasana negeri Tanah Melayu. Kitab
ini adalah sebuah kitab yang menjelaskan keutamaan pemilihan ilmu, cara kita memilih
ilmu, adab-adab guru dan pelajar yang membawa kejayaan bagi orang yang menuntut
ilmu. Pada pandangan penulis pelajar SBP
atau Sekolah sains juga wajar didedah dan dibedah buku ini kerana tipsnya relevan
untuk generasi akhir zaman ini.
Sheikh al-Zarnuji ialah seorang ulama Islam yang tinggal di
Parsi (kini Iran). Beliau merupakan pakar undang-undang dan fiqh (ahli fiqh) dari
mazhab Imam Hanafi di Khurasan dan Transoxiana. Al-Zarnuji dikenali dengan nama
Burhan al-Din. Berkaitan dengan ini, beberapa pengkaji berpendapat jika dilihat
dari nisbah nama al-Zarnuji yang diambil berdasarkan kawasan asalnya iaitu Zarand.
Zarand merupakan salah satu kawasan di
wilayah Parsi yang pernah menjadi ibu kota negara Sidjistan yang terletak di selatan
Herat. (Mushlihin, S, 2012)
Sheikh Al Zarnuji bermazhab Hanafi malah mahir fiqh mazhab
Hanafi, dan boleh dianggap sebagai mahir ilmu falsafah. Hal ini terbukti di
samping kitab ini mempunyai isi berkenaan etika, ia juga mengandungi nilai-nilai
falsafah dan pemikiran falsafahnya lebih dekat dengan pemikiran Imam al-Ghazali (Baharuddin, A. M., &
Tussaripah, M, 2012)
Suasana penulisan Sheikh Al Zarnuji adalah pada zaman
kerajaan Abbasiyyah yang terkenal zaman kemuncak keilmuan Islam. Pada zaman ini
berlakunya perkembangan keilmuan Greek,
Falsafah, perubatan, sains dan sebagainya selain perkembangan ilmu agama. Zaman
pemerintahan Khalifah al-Makmun, dikatakan kota Baghdad pernah menjadi pusat
ilmu pengetahuan yang masyhur dunia. Di saat inilah Sheikh Al Zarnuji mengeluar
satu buah tangan yang mengisi kekosongan adab, etika, akhlak dan keutamaan
memilih ilmu agar umat Islam tidak mengabaikan ilmu yang membawa mereka ke akhirat.(Baharuddin, A. M., &
Tussaripah, M, 2012)
Menurut Al Zarnuji ilmu adalah suatu sifat yang pengertian
suatu hal menjadi jelas dengannya. Sedangkan fiqh pula bererti
memahami kelembutan-kelembutan suatu ilmu pengetahuan. Ada ulama’ yang menyatakan bahawa ilmu bererti “idrāk al-majhūl”, yang bermaksud
menemukan sesuatu yang belum diketahui.
Sementara definisi fiqh adalah “fahmu al-amr”, iaitu memahami
suatu perkara iaitu ilmu pengetahuan.
Imam Zarnuji menyatakan bahawa seorang pelajar harus mengetahui
keutamaan ilmu pengetahuan. Sebab dengan ilmu pengetahuan Allah swt memberikan keunggulan kepada Nabi Adam as.
atas para malaikat. Dengan kelebihan ilmulah Allah swt memerintah malaikat agar sujud kepada Nabi
Adam as. (Shofwan, A. M. ,2017)
Di zaman fitnah hari ini,
coleh kita bayangkan kenyataan mufti di
media sosial juga di’anjing’kan, diperli tanpa segan silu. Misalnya apabila
mufti menyebut hal perlunya membayar zakat bagi penerima pengeluaran i-sinar KWSP,
ramai yang memaki hamun dengan mengatakan mufti hanya tahu mengambil kesempatan
duit rakyat sahaja bukannya menyelesai masalah ekonomi rakyat. Masyarakat
kelihatan tidak rasional, kelihatan jahil tanpa tahu langsung peranan mufti yang
cuba mengekalkan hukum hakam dalam apa jua situasi. Semasa banjir besar Selangor
tahun lalu, ada mangsa banjir yang mencuri barangan Mydin, maka agamawan
dicela bertalu-lau apabila para agamawan mengatakan hukum mencuri tetap haram
jika tuan barang tidak halalkannya. Demikian krisis ilmu dan iman masyarakat
kita mutakhir ini.
Inilah perlunya ilmu sahih
disebar luas kepada masyarakat. Ilmu adalah
suatu sifat yang dengannya dapat menjadi jelas pengertian sesuatu yang disebut. Imam Zarnuji menyatakan bahwa setiap pelajar atau masyarakat hendaknya memilih ilmu yang terbaik baginya dan ilmu yang diperlukan dalam urusan agama di masa sekarang (fī al-hāl). Maknanya ilmu agama yang
mampu menyelesai masalah kontemporari mereka ketika itu. (Shofwan,
2017).
Pembahagian ilmu
Perhatikan pembahagian ilmu menurut Al Zarnuji. Beliau membahagi ilmu pengetahuan kepada empat
kategori. Pertama, ilmu fardhu `ain, iaitu
ilmu yang wajib dipelajari oleh setiap muslim
secara individual. Konteks fardu a’in ialah setiap muslim secara individual wajib mempelajarinya ilmu-ilmu agama seperti ilmu fiqh dan ilmu usul (dasar dasar
agama). Sedangkan dalam konteks fardu
kifayah adalah ilmu seperti ilmu perubatan, ilmu astronomi dan lain sebagainya
yang membawa kebaikan untuk masyarakat. (Hidayat, 2019)
Ilmu fardhu kifayah dalam aspek agama adalah , ilmu yang keperluannya
hanya dalam saat-saat tertentu saja seperti ilmu shalat jenazah. Dengan demikian,
seandainya ada sebagian penduduk kampung telah melaksanakan fardhu kifayah
tersebut, maka gugurlah kewajiban bagi yang lainnya. (Tholabi, I, 2010).
Hari ini boleh dilihat ada anak yang lari keluar masjid tidak
mahu ikuti solat jenazah ibu bapa sendiri kerana takut diminta menjadi imam
solat jenazah.
Agamawan, ulama’ dan penghulu sesebuah komuniti perlu
memastikan masyarakat mereka memiliki ilmu yang diperlukan untuk menghadapi isu
setempat. Misalnya bagaimana memahamkan masyarakat berkenaan kaedah-kaedah fiqh
yang digunakan untuk menangguh solat Jumaat semasa wabah berlaku teruk. Isu raya
‘tergempar’ misalnya menyaksikan betapa rendahnya pengetahuan masyarakat
tentang ilmu mathla’ anak bulan, ilmu hisab kalander dan rukyah anak bulan
secara asas. Lantaran itu Al-Zarnuji menegaskan
wajib mempelajari ilmu yang relevan diperlukan
saat dan waktu masyarakat itu. (Musthafa, I., & Meliani, F, 2021)
Az-Zarnuji menegaskan juga ilmu itu memuliakan pemiliknya, karena masyarakat
berilmu akan diangkat darjat di sisi
Allah serta membantu manusia mengetahui sifat-sifat takabbur, tawadhu, lemah
lembut, ‘iffah, isrof (berlebih-lebihan), bakhil , jubnu (pengecut), serta
memilih memiliki pendapat yang benar dalam sesuatu hal atau isu. (Rahman, A, 2016).
Mari kita lihat pula apakah ilmu yang paling diutamakan oleh
Sheikh Al Zarnuji. Ilmu apakah yang dianggap terlebih berfaedah untuk dipelajari.
Pada penulis nasihat beliau adalah umum bukannya khusus untuk pelajar madrasah
atau ilmu agama sahaja.
Tauhid asas segala-galanya
Masyarakat kita wajib
mengutamakan Tauhid. Adapun ilmu yang didahulukan untuk dipelajari adalah ilmu
Tauhid, agar mengetahui sifat-sifat Allah berdasarkan dalil yang sahih.
Selanjutnya mempelajari ilmu Fiqih untuk memahami syariat Islam.
Tertulis dalam matan:
ويقدم علم التوحيد والمعرفة ويعرف الله تعالى
بالدليل، فإن إيمان المقلد ـ وإن كان صحيحا عندنا ـ لكن يكون آثما بترك الإستدلال.
Hendaknya lebih dahulu mempelajari
ilmu tauhid, mengenali Allah lengkap dengan dalilnya. Kerana orang yang imannya
hanya taqlid walaupun menurut pendapat ulama’ imannya sah, tetapi ia masih berdosa kerana tidak mahu beristidlal (mencari dalil) dalam
masalah (akidah) ini. (Az Zarnuji, B. 2021,
h. 40)
Elak taksub berdebat dan ilmu
yang membawa perdebatan sahaja
Az Zarnuji juga menekankan keutamaan
ilmu lama (turath) bukan mengutamakan ilmu baru muncul, serta elakkan perdebatan
sia-sia.
ويختار العتيق دون المحدثات، قالوا: عليكم
بالعتيق وإياكم بالمحدثات، وإياك أن تشتغل بهذا الجدال الذى ظهر بعد انقراض
الأكابر من العلماء، فإنه يبعد عن الفقه ويضيع العمر ويورث الوحشة والعداوة، وهو
من أشراط الساعة وارتفاع العلم والفقه،كذا ورد فى الحديث
Hendaknya pula memilih
ilmu-ilmu yang terdahulu, bukan yang baru lahir. Banyak ulama berkata:
“Tekunilah ilmu terdahulu, bukan (jangan utamakan) yang baru muncul (ilmu yang
hasil pertembungan Barat/Tamadun luar).”
Dan berhati-hatilah daripada
disibukkan dengan kontroversi (perdebatan) yang muncul selepas kepupusan ulama
besar. Kini pertembungan debat sesama ulama’ kerap berlaku hingga mengelirukan
orang awam. Hal ini menunjukkan para agamawan juga perlu memerhatikan tindak
tanduk mereka yang boleh menjejaskan keharmonian beragama di kalangan rakyat
awam.
Perdebatan yang melampau
sebenarnya menjauhkan seseorang daripada fiqh (kefahaman), mensia-siakan
kehidupan (buang masa), dan mewarisi kesepian dan permusuhan, dan ia adalah
salah satu syarat berlakunya kiamat dan terangkatnya ilmu dan fiqh (ke langit), seperti yang
dinyatakan dalam hadis. (Az Zarnuji, B. 2021, h. 41)
Ilmu-ilmu lama atau ma’thur
adalah ilmu yang diajarkan oleh nabi Muhammad Saw, sahabat, tabiin dan ulama
mujtahid. Sedang ilmu baru adalah ilmu-ilmu yang lahir setelah zaman tersebut, seperti
ilmu perdebatan dan seumpamanya. Dalam
belajar ilmu agama kita ditekankan keaslian ilmu maka keaslian ini mampu
diperolehi daripada sumber asalnya (Nabi)
dan generasi terdekat setelahnya (Sahabat dan Tabi‘in). (Muztaba, 2014).
Pada penulis, kenyataan Al
Zarnuji ini bukan satu seruan
memundurkan umat atau menolak sebarang ilmu mantik, ilmu kalam atau ilmu
psikologi misalnya. Ia hanya menekankan keutamaan belajar. Bermakna ilmu baru juga
perlu dipelajari selepas kukuh ilmu berasaskan al -Quran, Hadis seterusnya
kitab turath.
Fiqh itu ilmu yang bagus
Az Zarnuji juga memuji ilmu
fiqh dan memuji ahli fiqh yang warak dan zuhud. Beliau memetik kalam Syekh
Muhammad bin Al-Hasan bin Abdullah dalam syairnya:
تـفـقـه فإن الـفــقـه أفــضـل
قائـد # الى الــبر والتـقـوى وأعـدل قـاصـد
هو العلم الهادى الى سنن الهدى
# هو الحصن ينجى من جميع الشدائد
فـإن فـقيــهـا واحــدا
مــتـورعــا# أشـد عـلى الشـيطـان من ألـف عابد
“Belajarlah ilmu fiqh, karena
ia adalah ilmu yang paling unggul. Ilmu
yang dapat membimbing menuju kebaikan dan taqwa, ilmu paling lurus untuk di
pelajari. Ia ilmu yang menunjukkan kepada jalan yang lurus, yakni jalan
petunjuk Tuhan yang dapat menyelamatkan
manusia dari segala keresahan. Oleh karena itu orang yang faqih dan bersifat wara’ lebih berat bagi syaitan
daripada menggoda seribu ahli ibadah tapi bodoh." (Az Zarnuji, B, 2021,
h.19)
Hal ini menolak pandangan
sesetengah pihak yang menganggap ilmu fiqh atau memiliki kemahiran fiqh ini
sebagai hanya memiliki ilmu syariat yang rendah martabatnya. Sebaliknya mahir fiqh inilah yang memandu masyarakat menuruti
sunnha Rasulullah dan para ulama’ muktabar.
Az Zarnuji menegaskan pengharaman belajar ilmu tilik bintang kerana
ia diibaratkan penyakit (masalah sosial)
yang sangat membahayakan. Dan
mempelajari ilmu nujum itu hanyalah sia-sia belaka, karena ia tidak mampu pun menyelamatkan seseorang dari taqdir Tuhan.
Tetapi beliau tidak menolak semua ilmu berkaitan bintang. Kini di FB juga ada
banyak teka teki dan aplikasi teka nasib dan peramalan walaupun konsepnya untuk
bersuka suka sahaja.
اذا تعلم من النجوم قدرما يعرف
به القبلة، وأوقات الصلاة
Boleh mempelajari ilmu nujum
(ilmu falak) untuk mengetahui arah kiblat dan waktu-waktu solat. (Az Zarnuji, B,
2021, h.25)
Jelas belajr ilmu yang batil
adalah dilarang. Hari ini misalnya
marketing yang memalukan maruah, ilmu perniagaan yang memanipulasikan kebenaran
dan hak tertentu adalah haram dan tidak berguna. Namun ia kian popular atas
nama perniagaan melalui media sosial.
Penutup
Professor Dr. Yusuf
al-Qaradawi telah menyatakan bahawa belia adalah mutiara yang amat berharga
kepada sesebuah negara. Kekayaan Mesir bukan pada minyaknya, bukan pada
kapasnya; tetapi kekayaan Mesir terletak pada belianya iaitu salah satu
komponen penting masyarakat. Masyarakat yang terpimpin dengan ilmu (irsyad)
adalah aset negara.
Belia mestilah berilmu dan
menggunakan ilmu untuk mendepani masyarakat. Misalnya setiap komen di media
sosial diselit dengan ilmu dan teras agama. Imam Abu Hassan ‘Ali al-Nadawi
mengatakan dunia intelek Islam telah hilang sejak zaman Ibnu Khaldun iaitu
tiada lagi karya setanding dengan al-Muqaddimah selepas itu. Malik bin Nabi dan
Syeikh Muhammad al-Ghazali al-Saqqa menjelaskan faktornya ialah kerana dunia
Islam dihinggapi wabak lemah dan malas berfikir. Namun ia bukan alasan untuk
kita terus mundur. Kenyataan ulama berkenaan kita tetap satu kenyataan. Namun
kita bukanlah golongan ‘jabariah’ untuk
duduk sahaja tanpa usaha mencelikkan sekeliling kita dengan ilmu yang berguna
sebagaimana pesanan Al Zarnuji.
Penulis : Muhammad Nuruddin Bashah
0176291368
820102-02-5203
585 Jalan Bandar Puteri Jaya 2/1
Bandar Puteri Jaya 08000 Sungai Petani Kedah
skuadpenyelamataqidah@gmail.com
Akaun CIMB Muhammad Nuruddin Bin Bashah
7019667296
Ijazah Sarjana Muda Kejuruteraan Bahan Universiti
Malaya
Diploma Pengajian Islam dan Bahasa Arab KPTI
Ijazah Sarjana Muda Pengajian Islam (Pengurusan) OUM
Sedang Ikuti Sarjana Pengajian Islam OUM.
Rujukan:
Sitoresmi, A. R. (2023, February 24). 14 Tanda Kiamat
Yang disebut Sudah Muncul Pada 2023, Simak Penjelasan Lengkapnya.
liputan6.com.
https://www.liputan6.com/hot/read/5216973/14-tanda-kiamat-yang-disebut-sudah-muncul-pada-2023-simak-penjelasan-lengkapnya
Az Zarnuji, B. (2021). Ta’lim al
Muta’allim Meraih Keutamaan Ilmu dengan Adab dan Akhlak Mulia (1st ed.).
Pustaka Arafah .
Baharuddin, A. M., & Tussaripah, M. (2012).
Peranan kitab Ta’lim Al-Muta’alim Tariq Al-Ta’alum dalam memperkasa sistem
pendidikan kontemporari di Malaysia. Dlm. Norarfan Zainal, Abdul Razak
Abdul Kadir.
Hidayat, R. (2019). KONSEP Pendidikan Karakter
Dalam Pengembangan Masyarakat islam (Studi Pemikiran Burhanuddin al-Zarnuji).
Alfuad: Jurnal Sosial Keagamaan, 3(2), 1. https://doi.org/10.31958/jsk.v3i2.1692
Mushlihin, S. (2012). Biografi Burhanuddin al-Zarnuji.
Dimuat turun daripada https://www.referensimakalah.com/2012/11/biografi-burhanuddin-al-zarnuji.html
Ma'arif, M. A. (2017). Analisis Konsep Kompetensi Kepribadian
Guru PAI Menurut Az-Zarnuji. Istawa: Jurnal Pendidikan Islam, 2(2), 35-60.
Musthafa, I., & Meliani,
F. (2021). Penerapan Metode Pembelajaran Islam Klasik Al-Zarnuji Di Era
Revolusi Industri 4.0. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 4(7),
664-667.
Thohir, M. A., Alfina, C.,
& Dardiri, A. (2017). A comparative study on Sheikh az-zarnuji thought and
idealism in the philosophy of education. Epistemé: Jurnal Pengembangan
Ilmu Keislaman, 12(2), 411-433.
Rahman, A. (2016). Pendidikan
Akhlak Menurut Az-Zarnuji dalam Kitab Ta’lim al-Muta’allim. At-Ta'dib, 11(1).
\
Tholabi, I. (2010). Pemikiran
Pendidikan Az-Zarnuji Dalam Kitab Ta'limul Mutalim. Tribakti: Jurnal
Pemikiran Keislaman, 21(1).
Muztaba. (2014). AKHLAK
BELAJAR DAN KARAKTER GURU (STUDI PEMIKIRAN SYEKH AZ-ZARNUJI DALAM
KITAB TA’LIM MUTA’ALLIM) (dissertation).
Setiawan, A. (2014). Prinsip
pendidikan karakter dalam islam: studi komparasi pemikiran al-Ghazali dan
Burhanuddin al-Zarnuji. Dinamika Ilmu, 14(1), 1-12.
Shofwan, A. M. (2017). Metode
belajar menurut Imam Zarnuji: telaah kitab Ta’lim al muta’alim. Briliant:
Jurnal Riset Dan Konseptual, 2(4), 408-423.
No comments:
Post a Comment