Artikel ini disiar dalam Dewan Budaya keluaran September 2013
BUDAYA
PALUAN KOMPANG KAHWIN KIAN TERPINGGIR
Muhammad Nuruddin Bashah
Bc Hons Eng UM
Menjelang
cuti sekolah antara agenda utama yang perlu disusun dalam jadual
harian adalah senarai jemputan kenduri kahwin. Kita sebagai orang
melayu yang berpegang dengan adat dan syariat Islam pasti akan berasa
bersalah jika tidak dapat memenuhi jemputan kahwin baik kaum kerabat
mahupaun sahabat handai dan rakan sekerja.
Sedar atau tidak kini sambut majlis
‘walimah al urus’ kaum Melayu Malaysia kian berubah sepantas
perubahan budaya global akibat pengaruh geografi, sosio-budaya,
pekerjaan dan taraf hidup.
Ramai yang mungkin hanya memfokuskan
isu catering yang kini menggantikan budaya gotong royong dan adat
bentara. Jika dahulu semua ahli kariah kampong seolah-olah meajibkan
diri bertugas memastikan sesuatu kenduri kahwin dalam kariah itu
berjalan dengan lancer dan anak muda akan menunggu sambil membantu
hingga lewat petang.
Kini
segala-galanya diswastakan kepada para kontraktor dan katering
sahaja. Jadual kenduri juga disingkatkan daripada tamat jam 5 petang
disingkatkan ke jam 3 petang sahaja.
Perkara yang ingin difokuskan oleh
penulis dalam makalah ini adalah budaya paluan kompang. Penulis agak
terkejut dan sedih apabila melihat rata-rata kenduri hari ini bukan
sekadar tidak menjemput pasukan paluan kompang, hadrah dan
sebagainya, malah mengambil jalan mudah dengan hanya membunyikan
paluang kompeng menggunakan CD dan MP3!
Bunyinya
mudah tanpa perlu diupah dan tanpa bayaran mahal. Malah paluan
kompang menggunakan CD boleh dipasang berjam lamanya. Tetapi adakah
kita boleh merasai semangat bunyi paluang kompang tersebut? Mungkin
si Tuan rumah kenduri berkenaan tidak berasa berbezanya semangat yang
terhasil melalui bunyi paluan kompang secara langsung. Inilah krisis
keterhakisan budaya yang kini menjangkiti masyarakat Melayu hari ini.
Dismaping menyadur budaya popular luar, budaya asal yang positif,
baik dan bermanfaat seperti paluan kompang kian dipinggir.
Menurut
Kamus Pelajar Edisi Kedua, kompang adalah gendang seperti rebana yg
dipukul dengan sebelah tangan. Manakala Kamus Dewan Edisi Keempat
kompang adalah sejenis rebana yg dipukul beramai-ramai dengan bunyi
riuh-rendah di majlis perkahwinan1.
Adat paluan kompang adalah
sejajar dengan syara’
Paluan kompang sebenarnya selaras
dengan ruang lingkup syarak dan ia disebut dalam beberapa hadis Nabi.
Misalnya
dalil yang paling popular adalah hadis yang diriwayat oleh Saidatina
Aisyah, bahawa pada hari raya aidilfitri atau aidilddha, Abu Bakar
(bapanya) masuk ke rumahnya (rumah ‘Aishah) dan Rasulullah berada
di sisinya. Ketika itu ada dua penyanyi wanita sedang menyanyi
mengenai kebanggaan Ansar pada Hari Bu‘ath (peperangan antara Aus
dan Khazraj). Abu Bakar berkata: “Suara syaitan” (sebanyak dua
kali).
Nabi
bersabda: “Biarkan
mereka wahai Abu Bakar! Setiap kaum ada hari raya dan sesungguh hari
ini adalah hari raya kita”.
(Riwayat al-Bukhari dan Muslim).
Dijelaskan
juga dalam riwayat Muslim menyatakan wanita-wanita itu memukul
gendang sebagai alatan muzik iringan nyanyian mereka.
Hadis
ini menunjukkan sikap toleransi Nabi yang tidak melarang hiburan
dalam bentuk nyanyian sekalipun berlaku dalam rumah Baginda. Nabi
tidak bersikap keras mengenai hiburan yang kena pada tempatnya.
Bantahan Abu Bakar ditolak Nabi secara berhikmah.
Dalam
riwayat Imam Bukhari, juga daripada Saidatina Aisyah bahawa:“Seorang
wanita berkahwin dengan lelaki Ansar, maka Baginda bersabda: Wahai
‘Aisyah! Mengapakah tiada bersama kamu hiburan? Orang Ansar
sukakan hiburan”2.
Hiburan
adalah fitrah kreativiti insan yang diizinkan secara umum selagi
tidak menyanggahi prinsip dan hukum yang Islam tetapkan. Apatah lagi
baginda Nabi s.a.w apabila mengizinkan hal-hal ini semua menyebut
pada hari berkenaan:
“Agar
Yahudi mengetahui bahawa dalam agama kita ada keluasan. Sesungguhnya
aku diutuskan dengan agama yang lurus lagi mudah”
(Riwayat Ahmad, dinilai sahih oleh al-Albani)
Struktur kompang
Tidak
dapat dinafikan bahawa kompang adalah alat muzik tradisional yang
paling popular bagi masyarakat Melayu. Mungkin atas alasan ianya
murah, ringan dan mudah dibawa ke mana-mana. Kulit kompang biasanya
diperbuat daripada kulit kambing betina, namun walaupun dewasa ini
kulit lembu, kerbau malah getah sintetik juga dijadikan kulit muka
kompang.
Kompang
boleh dikatakan tergolong dalam alatan perkusi (percussion) daripada
keluarga alat membranafon.
Instrumen perkusi adalah alat muzik yang ditiup atau dipalu, ditepuk,
pukul sama ada menggunakan tangana, kayu, atau menghentak antara alat
dengan alat. Keluarga instrumen perkusi dipercayai tertua dalam
sejarah manusia selepas seni suara suara manusia3.
Kompang
mempunyai baloh berbingkai yang diperbuat daripada kayu jenis keras.
Lazimnya dari spesis Nangka atau nama saintifiknya "Artocarpus
Heterophylius"4.
Ada
juga yang menggunakan kayu pokok cengal dan palau. Penggunaan kayu
yang kuat akan memastikan balon kompang tidak pecah atau retak
apabila terjatuh5.
Pada kebiasaannya, seurat rotan akan
diselit dari bahagian belakang antara kulit dan bingkai kayu
bertujuan menegangkan permukaan kompang, bertujuan menguatkan bunyi
kompang. Kini, gelung plastik turut digunakan.
Terdapat
dua bahagian kompang iaitu bahagian muka (ada kulit) dipanggil
belulang. manakala, bahagian badan (kayu) dipanggil baluh. Kompang
perlu diletakkan penegang atau dipanggil sedak iaitu sejenis rotan
yang diletakkan antara belulang dan baluh, sedak ini diletakkan
bertujuan untuk menegangkan bahagian belulang dan menyedapkan bunyi
kompang apabila dipalu6.
Kompang
mempunyai ukuran garis pusat antara 20 hingga 37.5 sentimeter dan
ketinggian sehingga 12 sentimeter. Ia paling banyak dimainkan di
negeri Johor, Selangor dan Perak. Kalau dahulunya alat muzik ini
hanya dimainkan di majlis perkahwinan, berkhatan, dan menyambut
pembesar tetapi penggunaannya diperluaskan di sekolah, institusi
pengajian tinggi dan ketika menyambut tetamu atau pemimpin dalam
sesuatu majlis.
Asal usul alat kompang
Kompang dikatakan berasal daripada
Parsi dan digunakan untuk menyambut kedatangan Rasulullah S.A.W.
Gendang
pada zaman Rasulullah di Madinah dipanggil duf dan ia berbentuk
silinder. Namun maksud gendang (Duf) yang disebut dalam hadis Nabi
juga membawa maksud kompang iaitu alat paluan.
Kompang
juga digunakan untuk menaikkan semangat tentera Islam ketika
berperang. Alat muzik ini dibawa ke Nusantara oleh pedagang Arab yang
datang berdagang. Mereka memperkenalkan alat muzik ini dan mendapat
sambutan yang hebat di kalangan penduduk Tanah Melayu terutamanya
orang-orang Jawa.
Pelbagai jenis kompang kahwin
Kompang terdiri daripada pelbagai
saiz. Kompang yang dimainkan di Johor tidak mempunyai saiz yang
tertentu. Ada yang mempunyai ukuran garis pusat sepanjang 22.5
sentimeter, 25 sentimeter, 27.5 sentimeter dan ada juga yang mencecah
sehingga 35 sentimeter.
Kebanyakan
pemain di Johor menggunakan kompang yang tidak sama saiznya. Hal ini
demikian kerana kompang yang pelbagai saiz menghasilkan bunyi yang
berbeza. Ada yang bertona tinggi dan ada yang rendah. Pemain di
negeri Perak dan Selangor pula menggunakan alat muzik sampingan yang
lain untuk mempelbagaikan bunyi seperti gedombak, marakas, tamborine,
rebana dan sebagainya. Di Sabah ada kumpulan yang menggunakan drum
bass sebagai alat tambahan permainan mereka.
Lagu dan Irama kompang kahwin
Cara
memalu kompang bermula dengan cara memegangnya. Kompang dipegang
dengan sebelah tangan sementara sebelah tangan lagi memukulnya.
Kompang boleh dimainkan secara duduk atau berdiri. Pada asasnya,
kompang menghasilkan dua bunyi iaitu ‘pak’ dan bunyi ‘bung’.
Pukulan ‘pak’ mestilah lebih berat daripada bunyi ‘bung’.
Bunyi
‘pak’ dihasilkan apabila bahagian tengah kompang dipalu dengan
tapak tangan sambil jari tangan terbuka. Kekuatan bunyi adalah hasil
daripada pukulan tapak jari. Untuk menghasilkan bunyi yang tepat,
tapak ibu jari dan jari anak menyentuh kulit mendahului jari yang
lain semasa memukul.
Bunyi
‘bung’ dihasilkan apabila bahagian tepi permukaan kompang iaitu
1/3 daripada permukaan dipukul dengan jari. Manakala kesemua jari
berkeadaan tertutup semasa membuat pukulan7.
Dalam
satu pasukan kompang para pemain dibahagikan mengikut rentak untuk
bermain. Kumpulan Melalu memainkan rentak asas. Kumpulan Menyilang
pula memainkan rentak silihan (up beat) kepada pukulan Melalu.
Kumpulan Meningkah menjadi penghias
rentak yang dimainkan paluan antara kumpulan Melalu dan Menyilang.
Setiap persembahan kompang terdiri
dari tiga bahagian pukulan iaitu;
Pukulan
‘Mula’ untuk memainkan sesebuah lagu diikuti pukulan lagu dan
pukulan ‘Mati’ untuk mengakhiri sesebuah lagu.
Pukulan
meningkah boleh dikategorikan dalam pukulan rentak menganak kerana
pukulan dalam tempo yang sama cuma berbeza dari segi bilangan paluan
yang dipalu. Sesetengah persatuan kompang megkelaskan rentak
meningkah ini sebagai rentak menganak pada tahap-tahap tertentu.
Rentak
yang paling mudah dipalu ialah rentak melalu/lagsung dan rentak yang
paling sukar dipalu ialah rentak menganak. Bagi pelajar yang baru
melibatkan diri dalam kumpulan kompang, pukulan yang pertama yang
akan diajar ialah rentak melalu/langsung dan apabila para pelajar
telah dapat tempo rentak tersebut mereka akan diajar rentak asas yang
kedua iaitu rentak menyilang8.
Kulit tiada, filem X-ray
penggantinya
Akhir-akhir ini kreativiti manusia
menghasilkan jenis kompang yang lebih ringan, cantik dan berbunyi
merdu. Sekarang telah tertubuh kumpulan kompang menggunakan filem
X-ray sebagai kulit kompang!
Hal
ini tersiar dalam Utusan Malaysia pada 18 November 2012 yang lalu.
Penciptanya yang juga merupakan ketua kumpulan kompang tersebut
dengan lebih kurang 60 ahli di Melaka, adalah Encik Suman Ahmad.
Beliau
yang sering keluar masuk hospital akibat penyakit yang dihidapinya
mendapat filem X-ray setiap kali keluar hospital dan untuk tidak
membazir dengan segala filem X-ray tersebut, Suman yang menghadapi
masalah menukar kulit kompang setiap kali koyak mula menggunakan
filem X-ray sebagai kulit.
Beliau
cuba menggunakan filem X-ray kerana kulit lembu sukar didapati selain
harganya yang agak mahal.
Selain
itu kulit lembu memakan masa yang lama untuk diproses kerana perlu
dikeringkan sebelum boleh dipasang pada kompang.
Lebih
buruk jika pada musim hujan, kulit lembu tidak dapat dikeringkan dan
proses menggantikan kulit kompang tidak dapat dilakukan sedangkan
permintaan persembahan tidak berkurangan.
Walaupun
pada mulanya sukar untuk mendapatkan bunyi yang setanding dengan
kompang kulit lembu tetapi selepas tiga atau empat kali percubaan,
beliau mendapati bunyi yang dihasilkan dari filem X-ray lebih nyaring
dan kualitinya lebih tahan lama.
Berbeza
dengan kompang biasa, kompang X-ray ini tidak boleh diletakkan di
bawah cahaya matahari tetapi boleh pula diletakkan dalam hujan10.
Penutup
Kerancakan
kemajuan infrastruktur, ‘maddiyah’ sedikit sebanyak akan
menghakis budaya dan tinggalan adat bermanfaat yang ada dalam
khazanah buana budaya Melayu kita. Terlalu banyak kajian berkenaan
kesan dan perubahan perilaku, gaya hidup dan pandang sarwa melayu
yang berubah seiring dengan globalisasi dan dalam dunia yang dikenali
sebagai pasca moden ini. Tulisan-tulisna sebegini sedikit sebanyak
cuba menyuntik rasa ingin tahu masyarakat berkenaan adat dan budaya
paluan kompang kahwin yang kian terpinggir. Semoga adat yang baik ini
terus kekal hingga ke akhir zaman.
Muhammad Nuruddin bin Bashah
Hadapan 360 MKJ Kampung Terang
11000 Balik Pulau
Pulau Pinang
.
3
The Oxford Companion to Music, Edisi ke-10, (halaman 775)
No comments:
Post a Comment