Pembaca Setia

Rakan Pembaca

Friday, December 14, 2012

Kertas Kerja- ISU TARIKH LAHIR NABI ISA DAN PERAYAAN KRISMAS


ISU TARIKH LAHIR NABI ISA DAN PERAYAAN KRISMAS
Muhammad Nuruddin Bashah


  • Golongan Liberalis selalu ucap Selamat Hari Natal, Hishamuddin Rais sebut Selamat Menyambut Maulidur Rasul Nabi Isa[1].
  • 25 Disember dikaitkan dengan kelahiran Nabi isa. Tarikh 25 Disember merujuk kepada kelahiran Nabi Isa atau Jesus Christ. Perkataan “Krismas” berasal dari istilah Yunani iaitu “Mass Kristus” yang membawa maksud Perayaan bagi al-Masih. Sambutan perayaan ini sebenarnya wujud berabad-abad sebelum Isa dilahirkan tetapi tidak pernah didoktrin dalam agama Kristian sehingga beberapa abad selepas kematian Nabi Isa[2].
  • Perayaan Krismas hanya wujud pada kurun ke-4 Masihi bersama perayaan Ephiphany. Dalam Ensiklopedia Katolik menyatakan : “in earlier ages every bishop had a right to establish new feasts.[3]
  • Paderi-paderi Katolik, Dionisius Exoguus pada tahun 527 M ditugaskan Gereja utk membuat perhitungan tahun dengan titik tolak tahun kelahiran Nabi Isa as (Yesus).
  • Antara konsep pertarikhan penting yang perlu diketahui ialah Before  Chirst (BC) / Sebelum Masihi (SM).  BC/SM adalah tahun yang dikira  sebelum kelahiran Nabi Isa. Anno Domini (AD) / The Year of the Lord / tahun  Masihi (M). AD/M adalah tahun yang dikira setelah kelahiran Nabi Isa[4]



  • Perayaan Christmas/ Hari Natal disambut pada tanggal 25 Disember setiap tahun. Perkataan Natal berasal dari bahasa Latin yang membawa maksud – lahir.
  • Secara istilah, perayaan hari Natal adalah hari perayaan penganut agama kristian bagi memperingati kelahiran Jesus Christ/ Nabi Isa a.s.
  • Catholic Encyclopedia  Edisi 1911 menggambarkan bahawa perayaan Krismas tidak berasal daripada Palestin tetapi daripada Mesir. Dalam ekslopedia itu menyatakan perayaan Krismas dipengaruhi dengan ajaran paganisme daripada Mesir. Perayaan Pagan sekitar Januari hari pertama setiap tahun benar-benar telah mempengaruhi tarikh 25 Disember yang kini dirayakan sebagai perayaan Krismas.
  • Origen (AD 186-238), ahli teologi abad ketiga dan digelar ‘bapa pengkritik Bible’ pernah menulis,
Dalam Kitab Suci, tiada seorang pun yang direkodkan telah merayakan hari raya atau mengadakan jamuan yang besar pada hari lahirnya. Ia hanya orang-orang yang zalim dan toghut[seperti Firaun dan Herod] yang membuat hari berfoya-foya  yang gah pada hari mereka dilahirkan di dunia. (dipetik daripada 1911 Catholic Encyclopedia, artikel Hari Krismas).
  • Penganut Kristian beraliran oriental seperti Armenian Apostolic Church dan beberapa yang lain menyambut perayaan Krismas pada 6 atau 7 Januari(Kalendar Gregory).
  • 25 Disember berkait rapat dengan perayaan penganut agama pagan dahulu kala. 25 Disember dikaitkan dengan Festival Yule iaitu sejenis festival keagamaan bagi kaum paganisme Jerman sebelum kedatangan Kristian. Festival ini dirayakan daripada pertengahan Disember sehingga awal Januari berdasarkan Gemanic Lunar Calendar.
  • Jika Festival Yule dikaitkan dengan Krismas di barat, di timur, perayaan Krismas dikaitkan dengan Festival Dies Natalis Solis Invicti atau Festival Kelahiran Sol Invictus. Sol Invictus adalah tuhan matahari yang disembah oleh bangsa Rom Byzantine yang mana telah diadaptasi daripada tuhan bangsa Syria, Elagabalus.

  • Umat Kristian beranggapan bahawa Jesus dilahirkan pada 1 Disember 0001 Masihi, sebagaimana perkiraan kalender ciptaan Dionysus yang kononnya disesuaikan dengan tahun kelahiran Jesus. Namun, di dalam kitab Injil (Bible) menceritakan seperti berikut :
  • Lukas 2:1-8: Pada waktu itu Kaisar Agustus mengeluarkan suatu perintah, menyuruh mendaftarkan semua orang di seluruh dunia. Inilah pendaftaran yang pertama kali diadakan sewaktu Kirenius menjadi wali negeri di Siria. Maka pergilah semua orang mendaftarkan diri, masing-masing di kotanya sendiri. Demikian juga Yusuf pergi dan kota Nazaret di Galilea ke Yudea, ke kota Daud yang bernama Betlehem, karena ia berasal dari keluarga dan keturunan Daud-supaya didaftarkan bersama-sama dengan Maria, tunangannya yang sedang mengandung.
Ketika mereka disitu tibalah waktunya bagi Maria untuk bersalin, dan ia melahirkan seorang anak laki-laki, anaknya yang sulung, lalu dibungkusnya dengan lampin dan dibaringkannya didalam palungan, karena tidak ada tempat yang bagi mereka di rumah penginapan. Di daerah itu ada gembala-gembala yang tinggal di padang menjaga kawanan ternak mereka pada waktu malam.
  • Berdasarkan ayat di atas, menurut Bible, Jesus lahir pada era kekuasaan Kaisar Agustus 9Octavius iaitu pengasas Empayar Rom)  yang sedang melaksanakan pendaftaran penduduk. Hal ini berlangsung pada tahun 7 Masihi bersamaan tahun 579 Romawi. Dikatakan juga bahawa kelahiran Jesus terjadi di waktu malam hari ketika pengambala sedang menjaga haiwan ternakan mereka di padang rumput[5].
Bagaimanapun, Bible juga mencatatkan seperti berikut;
Matius 2:1, 10, 11: Sesudah Jesus dilahirkan di Betlehem di tanah Yudea pada zaman Herodus, datanglah orang-orang Majus dari Timur ke Yerusalem. Ketika mereka melihat bintang itu, sangat bersuka citalah mereka. Maka masuklah mereka ke dalam rumah itu dan melihat anak itu bersama Maria, ibunya.
  • Jadi, Bible juga mencatatkan Jesus lahir dalam masa pemerintahan raja Herodus yang disebut Herodus Agung yang memerintahkan tahun 37SM – 4M (749 Romawi), ditandai dengan bintang-bintang yang terlihat oleh orang-orang Majusi dari Timur[6].
  • Pertentangan tentang tarikh kelahiran  Jesus di dalam kitab Bible.
  • Bukti penolakan 25 Disember sebagai tarikh kelahiran Jesus.
  • Kerana – latar belakang kelahiran
    •  dengan bintang-bintang di langit
    • dan gembala yang sedang menjaga kawanan domba yang dilepas bebas di padang rumput beratapkan langit  dengan bintang-bintangnya yang gemerlapan,
    • keadaan musim panas sehingga gembala berdiam di padang rumput dengan domba-domba mereka pada malam hari untuk menghindari sengatan matahari di waktu siang hari.
  •  25 Desember adalah musim dingin. Sedang suhu udara di kawasan Palestin pada bulan Disember  sangat rendah sehingga salji .

Bulan Disember di Palestin (kadangkala bersalji)
  • Uskup Barns dalam Rise of Christianity – seperti juga dikutip oleh Soleh A. Nahdi berpendapat sebagai berikut:
(Kepercayaan, bahwa 25 Disember adalah hari lahir Jesus yang pasti tidak ada buktinya. Kalau kita percaya cerita Lukas tentang hari lahir itu dimana gembala-gembala waktu malam menjaga di padang di dekat Behtlehem, maka hari lahir Jesus tentu tidak di musim dingin di saat suhu di negeri pengunungan Yudea amat rendah sekali sehingga salju merupakan hal yang tidak mustahil.).
Rev. Dr. Charles Franciss Petter, MA., B.D., S.T.M. menulis di dalam bukunya berjudul The Lost Years of Jesus Revealed hal 119 sebagai berikut:
(Pada abad ke-19 setelah terbukti dan akhirnya diajui bahwa Herodes telah mati 4 tahun sebelum masehi dan setelah ditetapkan, bahwa menurut cerita Matius (2:16) raja Herodes memerintahkan pembunuhan kanak-kanak umur/dibawah umur dua tahun untuk membinasakan Yesus yang masih bayi yang katanya bakal jadi raja orang-orang Yahudi, maka jelaslah tanggal lahir Jesus harus dianjak ke belakang, paling sedikit 4 tahun sebelum masihi. Masa kini para sarjana lebih condong menganjakkan tanggal lahirnya Jesus itu 5 sampai 6 tahun ke belakang tahun Masihi. Kesulitan menentukan tanggal kelahiran Jesus, kehidupannya dan kematiannya terpaksa ditimbulkan kembali kerana adanya keterangan-keterangan yang banyak terdapat dalam gulungan-gulungan Essene (yang terdapat di gua Qamran) malah soal-soal yang berhubungan dengan ketuhanannya juga harus dibangkitkan kembali).
  • Tiada  kepastian dari kitab Bible, ajaran Kristian dan cendekiawan mereka berkaitan tarikh sebenar kelahiran Jesus.
  • Catholic Encyclopedia, edisi 1911, dengan judul: Christmas.  "In the Scriptures, no one is recorded to have kept a feast or held a great banquet on his birthday. It is only sinners (like Pharaoh and Herod) who make great rejoicings over the day in which they were born into this world " .Bermaksud: "Di dalam kitab suci, tidak ada seorang pun yang mengadakan upacara atau mengadakan perayaan untuk merayakan hari kelahiran Jesus. Hanya orang-orang kafir (seperti Firaun dan Herodes) yang berpesta merayakan hari kelahirannya di dunia ini "[7].
Ajaran Paganisme
  • Perayaan Krismas sebenarnya hanya memasuki ajaran Kristian Katolik pada abad ke 4 Masihi malah perayaan ini juga berasal dari masyarakat paganis (penyembah berhala)[8].
  • Ketika Constantine dan rakyat Rom menjadi penganut Kristian, mereka tidak meninggalkan adat-adat paganisme[9].
  •  Untuk memudahkan penerimaan masyarakat Rom terhadap agama Kristian, maka dilakukan penyatuan di antara agama Kristian dan adat paganisme dengan cara menyatukan perayaan kelahiran Sun of God (Dewa Matahari) yang disambut pada setiap 25 Disember, dengan kelahiran Son of God (Anak Tuhan = Jesus Christ).
  • Pada tahun 325 M , Maharaja Constantine memutuskan dan menetapkan tanggal 25 Disember sebagai hari kelahiran Jesus.
  • Juga diputuskan: Pertama, hari Minggu (Sunday=hari matahari) dijadikan pengganti hari Sabat yang menurut hitungan jatuh pada Sabtu.
  • Kedua, lambang dewa matahari yaitu sinar yang bersilang dijadikan lambang Kristian.
  • Ketiga, membuat patung-patung Jesus, untuk menggantikan patung Dewa Matahari. Sesudah Maharaja  Constantine, memeluk agama Katolik pada abad ke-4 Masihi, maka rakyat pun beramai-ramai memeluk agama Katholik.

 “Maka rasa sakit akan melahirkan anak memaksa ia (Maryam) bersandar pada pangkal pohon kurma, ia berkata: “Aduhai, alangkah baiknya aku mati sebelum ini, dan aku menjadi sesuatu yang tidak berarti, lagi dilupakan”. Maka Jibril menyerunya dari tempat yang rendah: “Janganlah kamu bersedih hati, sesungguhnya Tuhan mu telah menjadikan anak sungai dibawahmu (untuk minum). Dan goyanglah pangkal pohon kurma itu ke arahmu, nescaya pohon itu akan menggugurkan buah kurma yang masak kepadamu”. (Surah Maryam: 23-25).
  • Jadi menurut al-Quran, Isa a.s dilahirkan pada musim panas di saat pohon-pohon kurma berbuah dengan lebatnya.
Kalender Julian
  • Diasas oleh Julius Caeser[10].
  • Kalender Masehi adalah kalender yang mulai digunakan oleh umat Kristian awal. Mereka berusaha menetapkan tahun kelahiran Yesus atau Isa sebagai tahun permulaan (tahun 1).  Mari kita buka The World Book Encyclopedia tahun 1984, volume 14,
Penguasa Romawi Julius Caesar menetapkan 1 Januari sebagai hari permulaan tahun baru semenjak abad ke 46 SM. Orang Romawi mempersembahkan hari ini (1 Januari) kepada Janus, dewa segala gerbang, pintu-pintu, dan permulaan (waktu). Bulan Januari diambil dari nama Janus sendiri, yaitu dewa yang memiliki dua wajah – sebuah wajahnya menghadap ke (masa) depan dan sebuahnya lagi menghadap ke (masa) lalu.”
  • Namun untuk penghitungan tanggal dan bulan mereka mengambil kalender bangsa Rom yang disebut kalender Julian yang telah dipakai sejak 45 SM, mereka hanya menetapkan tahun 1 untuk permulaan era ini. Perhitungan tanggal dan bulan pada Kalender Julian lalu disempurnakan lagi pada tahun pada tahun 1582 menjadi kalender Gregorian. Penanggalan ini kemudian digunakan secara luas di dunia untuk mempermudah komunikasi.
Perhatikan 'septem (7), 'octo' ( 8 ), 'nove' (9) dan 'decem'10'.
Mac = 1  April = 2  Mei = 3  Jun = 4  Julai = 5  Ogos = 6  September = 7  Oktober = 8
November = 9  Disember = 10
  • 10 bulan ialah mengikut kalendar Rom kuno. Julius Caeser telah menambah 90 hari untuk membetulkan kalendar itu, dari 10 bulan menjadi 12 bulan.
  • Pada awalnya, permulaan tahun ialah 1 Mac. Julius Caeser memperkenalkan 1 Januari sebagai tarikh permulaan tahun.
  • Kalendar ini masih digunakan dalam abad ke-20 di sesetengah negara dan masih terus digunakan oleh kebanyakan gereja Ortodoks hingga hari ini. Kalendar ini digantikan dengan kalendar Gregorian kerana terlalu banyak tarikh lompat yang menyebabkan kekeliruan[11].
JANUARI:Berasal dari nama tuhan orang Romawi yang berwajah dua, bernama ‘Janus’. Sebelah mukanya meihat ke belakang dan sebelah lagi ke depan.
FEBRUARI :Berasal dari bahasa latin “Februo”  ertinya mensucikan atau kesucian. Pada bulan ini bangsa Romawi pada zaman dahulu mengadakan upacara pembersihan jiwa.
MAC :Berasal dari nama tuhan perang Romawi bernama “Mars”.
APRIL :Berasal dari bahasa latin “Aperto” ertinya terbuka atau berkembang.Pada bulan ini biasanya bunga-bunga berkembang mekar. Orang  Saxon menyebut bulan ini ‘Easter’ sebagai penghormatan kepada tuhan musim panas.
MEI :Berasal dari kata-kata “Maia” nama puteri dari dewa bangsa Romawi bernama Atlas.
JUN :Berasal dari perkataan ‘Juno’, nama tuhan bangsa Romawi.
JULAI :Berasal dari bahasa latin yang bererti lima kerana ia adalah bulan  kelima dalam kalendar ‘Romulus’. Namanya diambil sempena Julius Caesar yg kemudiannya diubah menjadi bulan ketujuh.
OGOS :Berasal dari nama lama ‘Sextiles’(bulan keenam). Pada masa Kaiser Augustus beliau menggantikannya kepada bulan Augustus dan menjadi bulan  yang kelapan.
SEPTEMBER :Berasal dari bahasa latin ‘septem’ ertinya tujuh. Pada asalnya ia adalah bulan yg ketujuh tetapi telah diubah menjadi bulan yang kesembilan.
OKTOBER :Berasal dari bahasa latin ‘Octo’ yg bererti lapan tetapi kemudiannya telah diubah menjadi bulan yang kesepuluh.
NOVEMBER : Berasal dari bahasa latin ‘Novem’ yang bererti sembilan tetapi kemudiannya ditukar menjadi bulan yang kesebelas.
DISEMBER :Berasal dari bahasa latin ‘Decem’ yang bererti sepuluh tetapi kemudiannya telah diubah menjadi bulan yang kedua belas.
Kalendar Gregorian
  • Gregorian bermula pada 1 Januari dan berakhir pada 31 Disember. Tahun Gregorian ada 365 hari pada tahun biasa dan 366 hari dalam tahun lompat yang memberi panjang purata 365,2425 hari. Ini adalah sangat dekat dengan purata 76 tahun kalendar Islam (berdasarkan masa purata antara ekuinoks musim bunga berturut-turut yang kini 365,2424 hari dan meningkat sedikit). 
  • Kalendar Gregorian ini dicadangkan oleh doktor Aloysius Lilius, dari Napoli, Itali dan kemudian mula digunakan Pope Gregory XIII pada 24 Februari 1582.
  • Kalendar ini dicipta kerana Kalendar Julian dinilai kurang tepat, berikutan permulaan musim bunga lebih awal bukan lagi 21 Mac seperti yang dipraktikkan.
  • Pada awalnya, tidak semua negara mahu menggunakan kalendar ini. Britain mula menerima pakai kalendar ini pada 25 Mac 1752 manakala Russia menggunakannya pada 1918.



Siapa Santa Claus
  • Santa Claus adalah nama paling dominan apabila datangnya perayaan Krismas. Santa Claus berasal daripada perkataan Belanda iaitu SinterKlaas.
  • Populariti Santa Claus mendominasi Hari Krismas melebihi kisah Jesus.

6a00d8345168f369e201053640f564970b-500wi

·         Santa Claus sebenarnya adalah nama gelaran kepada Saint Nicolas of Myrra yang hidup sekitar abad ke-4 masihi. Beliau memiliki kegemaran memberi hadiah secara rahsia kepada kanak-kanak yang kemudian menjadi model kepada Santa Claus pada hari ini. Lazimnya, amalan pemberian hadiah dilakukan pada 6 Disember sempena hari perayaan(feast day) St. Nicholas of Myrra.
  • Pokok Krismas diadaptasi amalan kaum pagan apabila menjelang musim Sejuk Solstis yang menjadikannya sebagai bahan untuk upacara penyembahan[12].
  • Apabila agama Kristian tersebar di Eropah, kaum pagan yang telah memeluk Kristian meneruskan tradisi ini semasa perayaan Krismas.
  • Perkataan ‘Christmas Tree’ direkodkan buat pertama kali pada 1835 yang mana diambil daripada perkataan Jerman.
  •  Pokok Krismas digunakan buat pertama kali semasa perayaan Krismas oleh pengasas mazhab Prostestan, Martin Luther(1483-1546) pada abad ke-16.
Sambutan tahun baru?
  • For the Catholics in England Pius VI (19 March, 1777) established the following lists of feasts: Easter and Pentecost two days each, Christmas, New Year’s Day, Epiphany, Ascension, Corpus Christi, Annunciation, Assumption, Sts. Peter and Paul, St. George, and All Saints[13].
  • Jelas daripada senarai perayaan kristian di atas menurut Gereja England, New Year’s Day adalah termasuk perayaan keagamaan.
  • Lebih daripada itu, tarikh 1 Januari sebagai tahun baru diakui sendiri oleh Kristian ianya berasal daripada agama Pagan atau Penyembah Berhala sebagai berikut :
Christian nations did not agree in the date of New Year’s Day. They were not opposed to 1 January as the beginning of the year, but rather to the pagan extravagances which accompanied it.[14]
Negara-negara Kristian tidak bersetuju dalam tarikh Hari Tahun Baru. Mereka tidak menentang 1 Januari sebagai awal tahun, tetapi sebaliknya kelaupauan kaum pagan didalamnya.
  • Sejarah pelestarian budaya Pagan (penyembahan berhala) sudah ada semenjak zaman Hermaic (3600 SM) di Yunani, dan dikawal oleh sebuah persaudaraan rahasia yang disebut sebagai Freemasons. Freemasons sendiri adalah kaum yang memiliki misi untuk melenyapkan ajaran para Nabi dari dunia ini.
  • Bulan Januari (bulannya Janus) juga ditetapkan setelah Disember - Desember adalah pusat Winter Soltice, kaum pagan penyembah Matahari merayakan ritual mereka saat musim dingin.
  • Pertengahan Winter Soltice jatuh pada tanggal 25 Desember, pengaruh Pagan pada budaya Kristian selain penggunaan lambang salib.
  • 1 Januari sendiri adalah seminggu setelah pertengahan Winter Soltice, yang juga termasuk dalam  ritual dan perayaan Winter Soltice dalam Paganisme.
Kaum Pagan sendiri biasa merayakan tahun baru mereka (atau Hari Janus/1 Januari) dengan mengelilingi  api, menyalakan , dan bernyanyi bersama. Kaum Pagan di beberapa tempat di Eropah juga meraikan  dengan memukul loceng atau meniup terompet.
4.32 ptg  14 Disember 2012
Siputeh


[2] Laman http://ms.wikipedia.org/wiki/Sejarah_Hari_Krismas menyebut  Sarjana Kristian menyatakan tahun sebenar Jesus ialah pada tahun 6 atau 7 sebelum masehi. Mungkin juga pada tahun 8 dan 6 sebelum tarikh masehi. Ketidakpastian tarikh ini tidaklah menghairankan kerana gereja Kristian zaman dahulu tidak mementingkan tarikh.
Hari raya yang terbesar dalam agama Kristian ialah Paskah bukan Hari Natal. Hari Natal itu baru dirayakan di Persidangan Rome tahun 354 m , di Contantinople 376 m dan di Antiochia 388 m Menurut Usener, mulanya Hari lahir Jesus disambut pada 6 Januari. Tetapi Paus Liberius menukar kepada 25 Disember. Gereja-gereja Katholik merayakan hari lahir Jesus pada 7 Januari sehingga sekarang.
Hanya pada 530M tarikh lahir lahir Jesus ditetapkan . Pendeta bangsa Scythian juga ahli nujum bernama Dionzysius Eziguus menetapkan pada 25 Disember , tanpa sebarang alasan munasabah .
Menurut almanak Julius ,tarikh 25 Disember sebenarnya tarikh lahirnya matahari. Dewa Mithra dilahirkan pada 25 Disember juga . Plitach menyatakan dewa Orisis iaitu dewa orang Mesir lahir pada 27 Disember. Dewa Horus dan dewa Apollo dilahirkan pada 28 Disember. Semua dewa di atas adalah nama dewa matahari.
Dr JJ Ch. Abinene menyatakan hari lahir Jesus mulanya tidak dirayakan kerana perayaan ini menyerupai kebiasaan orang kafir.Dalam Perjanjian Baru tidak pernah disebut perayaan hari natal ini. Namun akhirnya hari lahir Jesus dirayakan juga iaitu pada 6 Januari di Mesir sekitar abad ke-3, di Galilea 360 m dan di Sepanyol 380 m. Kemudian di Rome tetapi tarikhnya 25 disember.
[4] Kata Masehi (disingkat M) dan Sebelum Masehi (disingkat SM) berasal dari bahasa Arab (المسيح), yang berarti “yang membasuh,” “mengusap” atau “membelai.” .(Al-Masih dalam bahasa Arab berarti yang Pembaptis, mengusap atau membelai, berasal dari kata “masaha”. Dalam bahasa Ibrani dikenal dengan istilah Mesias/Mesiakh yang berarti yang diurapi atau juru selamat. Dalam kedatangannya ke-2 kali Isa dianggap sebagai hakim dunia di hari penghakiman.
Nabi Isa dalam al Quran adalah al-Masih.  Ada sebuah pemakaian lagi nama Al Masih dalam Islam yaitu Al Masih Dajjal yang kedatangannya menjadi pertanda datangnya hari kiamat).
[6]  Laman http://www.gkagloria.or.id/artikel/an02.php memetik daripada David Pan Purnomo, Menjawab Pertanyaan-pertanyaan Kontemporer, h. 42-43 — Penemuan arkelogi itu berupa batu ukiran di ibukota Turki yang mencantumkan tahun-tahun tiga kali pendaftaran diri yang terjadi pada masa kaisar Agustus.
Fakta tambahan : Herodes Agung , raja Yahudi pada 40-4 sM, lahir thn 73 sM. Ayahnya, Antipater, seorang Yahudi keturunan Idumea. Sang ayah mencapai kedudukan yg pengaruhnya besar di Yudea. Setelah bangsa Rom mengalahkan Judah, Julius Caesar pada tahun 47 sM menunjuk Antipater menjadi pemerintah Judah. Selanjutnya Antipater menunjuk anaknya, Herodes, sebagai pemimpin militer di Galilea. Herodes menunjukkan ketangkasannya dengan jalan menumpas gerombolan perampok di wilayah itu. Gubenor Rom di Syiria terkesan akan kekuatannya, dan mengangkat dia menjadi pemimpin Tentera  di Koele-Syiria.  Sesudah pembunuhan Caesar yg diikuti perang saudara, Herodes menikmati jasa baik Antonius.Senat di Rom, atas nasihat Antonius dan Oktavianus, memberikan gelar 'raja orang Yahudi' kepada Herodes.
[7] The Plain Truth About Christmas oleh Herbert W. Armstrong (1892-1986 - Worldwide Church of God, California USA 1984).
[8] Laman http://www.gkagloria.or.id/artikel/an02.php memetik dari sumber J.J. Packer Ed, Ensiklopedi Fakta Alkitab 2 (Malang: Gandum Mas, 2001), h. 1071
[10] Gaius Julius Caesar (13 Julai 100 SM - 15 Mac 44 SM) ialah seorang ahli politik, jeneral Republik Rom dan penulis yang memainkan peranan yang penting dalam pengubahan Republik Rom menjadi Empayar Rom (diambil alih oleh Maharaja Agustus) . Beliau telah dianggap secara meluas sebagai salah satu daripada genius tentera dalam sejarah, serta ahli politik yang bijak dan pemimpin yang kuat di dunia kuno. Caesar membuat serangan pertama oleh Rom terhadap Britain pada tahun 55 SM, dan penaklukan Gaul oleh beliau telah memperluas dunia Rom sehingga ke Lautan Atlantik. Sejak beberapa zaman, gelaran "Caesar" telah menjadi lambang pemerintah agung yang berkuasa seperti "Kaiser" dalam bahasa Jerman dan "Tsar" dalam bahasa Slavik. Pada tahun 42 SM, iaitu dua tahun selepas pembunuhannya, Senat Rom telah menerima Caesar secara rasmi sebagai salah satu daripada dewa Rom. Dilahirkan pada bulan Quinctilis (13 Julai), bulan ini kemudiannya diberikan nama "Julai" (daripada nama "Julius") untuk memperingati jasa beliau.

3 comments:

  1. Salam, Nice work!

    Sila rujuk semula sejarah sebenar agama kristian sebelum dan selepas diselewengkan oleh kerajaan rome yg pada ketika itu beragama pagan. Bagaimana ciri agama pagan diserap kedalam kristian. Jesus telah dianggap sebahagian daripada dewa mereka iaitu salah seorang dewa-dewa agama pagan sebagai jalan untuk 'mengambil hati' orang2 Rome. Rujuk web mirror of mistisfiles. Ada menerangkan kenapa 25 disember. Ia bukan tarikh lahir Isa a.s.

    ReplyDelete
  2. Apabila pintu hati dah tertutup, kebenaran langsung tak nampak. Walaupun beribu keterangan seperti pem pngkaran skrol laut mati, maaih juga Pope tak mahu menerima kenyataan bahawa Nabi Isa mengakui bahawa dia bukan anak Allah.Mereka sebenanya didalangi oleh Iblis dan Syaitan yang berusaha menyesatkan anak Adam.

    ReplyDelete
  3. Apabila pintu hati dah tertutup, kebenaran langsung tak nampak. Walaupun beribu keterangan seperti pem pngkaran skrol laut mati, maaih juga Pope tak mahu menerima kenyataan bahawa Nabi Isa mengakui bahawa dia bukan anak Allah.Mereka sebenanya didalangi oleh Iblis dan Syaitan yang berusaha menyesatkan anak Adam.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...