Tangani Keracunan Budaya Melayu Islam
Muhammad Nuruddin bin Bashah
Bc (Hons) Eng UM
Budaya hidup Melayu kini kian parah
malah budaya yang merosakkan jatibangsa Melayu kian merayap masuk ke dalam
kosmo hidup bangsa ini. Topik ini amat janggal jika cuba dikumandangkan di
khalayak ramai malah ia mungkin agak canggung jika dibahas di kuliah-kuliah Maghrib
masjid dan surau.
Orang Melayu tahu akhlak muda mudi,
tahap hidup dan kualiti amalan hidup umat Islam Melayu terutamanya kian rabak
dan berkrisis. Namun orang Melayu kerap tidak sedar, isu hedonisme, nilai
kebergantungan hidup dengan tembakau, pembaziran dalam berbelanja dan mengurus
majlis, berfesyen yang melampau serta mengagungkan budaya popular bukan sekadar
kemerosotan kualiti hidup malah ia melibatkan keracunan budaya kaum Melayu.
Hal inilah yang cuba ditegaskan oleh
Presiden Teras Pengupayaan Melayu (TERAS), Cikgu Haji Azmi Bin Abdul Hamid
dalam Ucaptama Perhimpunan Penggerak Melayu Kebangsaan ke-13 bertemakan ‘Generasi
Muda Menggalas Persoalan Masa Depan Umat’ sempena 1 Muharam 1434 bersamaan 15 November 2012 di
Safira Country Club, Pulau Pinang.
Budaya yang penulis maksudkan bukan
sekadar etimologi budaya benda yang melibatkan kajian simbol, artifak atau
prasasti tetapi penulis lebih menggunakan takrifan Ember yang memberi takrifan
budaya sebagai "kelaziman yang terdapat dari segi berfikir dan berkelakuan
pada sesesuatu golongan penduduk atau masyarakat. Oleh itu budaya sesuatu
kelompok sosialterdiri daripada bahasa,pengetahuan am, kepercayaan agama, kegemaran
pemakanan, muzik, tingkah laku bekerja, patang larang dan sebagainya.”
Budaya yang dikatakan telah mengalami
keracunan itu boleh dikatakan budaya Melayu yang sebenarnya telah lama
mengalami adaptasi nilai dan syariat Islam. Hal seiringnya perkembangan budaya
Melayu dengan Islam ini dikupas oleh Dr Siddiq Fadzil sebagai suatu fenomena
jelmaan daya rubah (quwwah at taghyiriyah) yang dimiliki oleh kaum Melayu
tatkala kemunculan Islam dan syariatnya dalam kehidupan kaum Melayu, ia
menjelmakan suatu fenomena Melayu Baru sehinggakan tulisan jawi begitu
cepat menghakis tinggalan tulisan rencong
dan pallava tinggalan Sanskrit. Islam yang didaulahkan itu kemudiannya
menacap kukuh syariat dan adab Islam dalam budaya kaum Melayu yang sedang
berkembang seiring dengan zaman dan ia kekal sehingga kini[1].
Namun kini ia seakan cuba diracuni,
dibubar atau dipugar oleh anasir-anasir uni-budaya, pelanggar biadab yang cuba
menyatu umat manusia di bawah satu payung yang sejelasnya bukan payung
berkiblatkan Islam. Justeru ia bukan hal remeh, ia hal pemugaran budaya Melayu
yang bakal memberi impak kepada generasi seterusnya.
Sinonimnya budaya Melayu dengan nilai
syariat Islam diabadikan dalam pantun yang berbunyi;
Bukan kapak sebarang kapak,
Kapak dibuat pembelah kayu,
Bukan Batak sebarang Batak,
Batak sudah masuk Melayu
Melayu yang
dinyatakan dalam pantun berkenaan merujuk agama Islam. Kaum asal suatu ketika
dahulu menganggap proses Islamisasi adalah proses memelayukan bangsa dan nilai
hidup. Ia bukan suatu bentuk penjajahan nilai budaya sehingga budaya Melayu
boleh dianggap mengkolonikan budaya kaum yang memeluk Islam, ia hanya perlembangan
betapa eratnya budaya Melayu dengan nilai Islam suatu ketika dahulu.
Presiden TERAS telah menekuni 46 budaya
hidup yang telah meracuni budaya hidup asal kaum Melayu. Budaya ini digambarkan
sebagai budaya haram yang diertikan haram dalam ertikata syarak dan agama yang kini
membelenggu budaya hidup umat Islam khususnya kaum Melayu.
Beliau telah menulis sebuah buku yang
bertajuk Haram dalam Budaya Hidup. Buku yang sebenarnya ditujukan khas untuk
kaum Melayu Islam ini diterbitkan oleh Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP).
Buku ini menggariskan 46 budaya salah di dalam kehidupan kaum Melayu yang
bermula dengan isu hiburan melampau, filem, pengiklanan yang memanipulasikan
wanita, gaya hidup elitisme, budaya tabarruj berlebihan di kalangan wanita,
Ramadhan yang dikomersialkan, budaya makan yang merosakkan, permainan
kanak-kanak yang membantutkan pendidikan sehinggalah isu-isu seperti pornografi,
budaya merokok, pengkid dan trans seksual, budaya tatu dan budaya pembedahan
plastik di kalangan elit dan artis.
TERAS telah menganggap 46 budaya itu
sebagai berhala yang perlu diperangi oleh kaum Melayu Islam. Berhala ini bukan
dalam erti maknawi tetapi lebih kepada majazi (perumpamaan) yang
menunjukkan dahsyatnya kebergantungan
Melayu terhadap 46 budaya tersebut.
Wacana sebegini sebenarnya wajar
dijadikan teks khutbah dan tazkirah tetap di masjid-masjid serta surau-surau
untuk membangkitkan kesedaran untuk umat Melayu berubah. Kuliah dan tazkirah perlu
disegarkan dengan isu sebenar umat Islam agar cakna dan peka yang positif
menggantikan budaya ‘jaga tepi kain orang’ yang negatif.
Rokok sebagai contohnya bukan lagi
suatu tabiaat sebaliknya ia menjadi suatu budaya yang dicatur dan diatur rapi
oleh konspirator budaya Islam iaitu pihak musuh Islam antarabangsa. Walaupun kerajaan
berusaha menaikkan harga rokok, meletak label amaran dan gambar penyakit akibat
rokok, ia tetap tidak mempu mengubah kejayaan perancangan mengubah budaya hidup
umat Islam.
CAP yang diwakili Presidennya, SM
Idris menganggap keracunan budaya umat Islam ini sebagai tanggungjawab CAP
selaku penggerak isu kepenggunaan.
Walaupun pada awalnya buku ini
dianggap tiada kaitan dengan isu kepenggunaan yang sinonim dengan jual beli,
hak memiliki barangan selamat dan sihat sahaja, sebenarnya isu budaya yang rosak
menjadikan budaya pengguna rosak.
Sebagai contoh, rosaknya fahaman kaum
Melayu terhadap rokok mengakibatkan mereka menyalahgunakan hak kepenggunaan
mereka dengan membeli rokok yang merosakkan kesihatan dan sosial. Malah
kebergantungan kepada rokok mengubah budaya sihat kaum Melayu kepada budaya
rosak yang membazir, menyokong ekonomi Yahudi dan konspirator.
Sohibul Samahah Mufti Kerajaan Pulau
Pinang, Dato’ Seri Haji Hassan Bin Haji Ahmad dalam memberi komentar terhadap
kajian 46 budaya ini menyeru agar kaum Melayu Islam bersama mendedahkan
kecelaruan budaya dan kebobrokan budaya hidup yang sedang dialami oleh masyarakat
Melayu Islam zaman kini dan kecenderungan membuta tuli meniru gaya hidup Barat
dan masyarakat asing.
Gaya
barat dan budaya asing memang menatijahkan negatif. Hal ini tidak perlu
diperdebatkan lagi walaupun kita sedar betapa banyak nilai positif daripada
kebudayaan Barat yang boleh diasimilasikan. Westofil, westomania atau gejala
gila Barat bukan suatu yang baru. Suatu ketika ramai cendiakawan Melayu menegur
sikap promosi budaya Barat oleh Abdullah Munsyi yang dianggap melulu. Malah Dr.
Siddiq Fadzil menggelar sikap Abdullah sebagai suatu yang asing (gharib), tidak
mewakili institusi kesultanan dan keagamaan Melayu malah dianggap sebagai
tajaan penjajah walaupun Dr Siddiq tidak menolak jasa dan bakti Abdullah dalam
beberapa hal tertentu.
Penulis
ingin berkongsi nilai kemelesetan hidup yang melanda kaum Melayu Islam akibat
keterhakisan nilai Islam dalam budaya Melayu atau boleh dianggap gejala akibat
keracunan budaya.
Pertama
suburnya maksiat pelacuran sehingga dinobat sebagai industri oleh pengamat
sosial. Di Pulau Pinang sahaja jumlah kelab malam mencecah 475 buah. Warga
asing yang menjadi pelacur ditangkap pada
tahun 2008 adalah seramai 4603 orang dan mereka juga dilanggani oleh lelaki Melayu Islam. Industri
ini hebat sehingga menurut CAP, pendapatan pelacur telah mencecah RM 30 000.
Gejala ini seolah diiktiraf sehingga wujud gelaran atau tempat yang dianggap signifikan
dengan industri pelacuran seperti Yang Kalsom, Lorong Haji Taib dan sebagainya.
Keterhakisan
budaya Islam juga mewujudkan kelompok baharu yang digelar kelompok rempit. Kini dianggarkan di Malaysia sahaja terdapat
kira-kira 200,000 remaja bergelar Mat Rempit.
Pada tahun
2009 sahaja, 5000 anggota polis telah diarahkan menangani Mat Rempit. Menurut Ketua
Program Psikologi, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof Madya Dr Rozimi
Ismail, remaja Melayu mewakili 95% daripada keseluruhan Mat Rempit seluruh
negara. Malah 24% daripada mereka mengaku pernah terbabit dalam jenayah,
misalnya pecah rumah, curi motosikal, kumpulan samseng dan vandalisme.
76 %
mempunyai rekod ditahan polis sekurang-kurangnya sekali berkaitan kesalahan
sama atau jenayah.
Kajian
Penduduk dan Keluarga Malaysia Ke-4 (KPKM-4) 2004 oleh Lembaga Penduduk dan
Pembangunan Keluarga Negara (LPPKN) mendapati setiap 10 tahun (sejak 1974), 13.5
% remaja di Semenanjung, 12 % di Sabah dan 11.3 % di Sarawak keluar tanpa izin
ibu bapa hingga larut malam.
Perangkaan
Jabatan Kebajikan Masyarakat menunjukkan sebanyak 6,056 kes juvana dilaporkan
pada 2004. Angka ini menunjukkan peningkatan sebanyak 1,058 kes juvana
berbanding kes yang dilaporkan pada 2003.
Nilai
ranggi, ingin kelihatan hebat, kemurungan yang tidak ditangani secara beragama
dan krisis rumah tangga umat Islam juga boleh mengakibatkan industri dadah
lebat di negara kita.
Dadah
menjalar menjadi masalah Malaysia sejak tahun 1951. Pada tahun 2011, kaum Melayu
yang ketagih dadah berjumlah sekitar 78.22% daripada jumlah terkumpul tahunan. Menurut Utusan Malaysia, julat umur penagih
19-39 tahun adalah sekitar 76.54% dan 50 % kes ragut dilakukan penagih dadah.
Keterhakisan
budaya Islam umat Melayu lebih parah apabila Dato’ Fadhilah Khamsah sendiri
mendapati purata 80% belia dan remaja Melayu
tidak solat dalam setiap program beliau. Dalam majalah dan media elektronik
juga didedahkan ramai selebriti dan artis yang menceritakan pengalaman mereka
yang tidak bersolat sebelum mereka insaf.
Bagaimana
dengan kegiatan haram lain? Arak misalannya telah menjadi pilihan 45% remaja
bawah 18 tahun. Malaysia sendiri adalah pengguna arak nombor 10 dunia! Menurut
CAP, setiap tahun rakyat Malaysia berbelanja RM 1.9 bilion untuk arak. Anggaran penagih arak
Malaysia pula ialah seramai 200 000 penagih. Jualan samsu haram dianggarkan
sebanyak RM 180 juta setahun.
Menurut
Prof. Dr. M Parameshvara, kematian
akibat ketagihan arak lebih banyak berbanding akibat dadah heroin. Bayangkan di
sekitar Ipoh dan Greentown anda boleh
menemui banyak botol-botol ‘tonik gila’
atau ‘samsu setan’ iaitu arak semurah RM3. Kandungan alkoholnya adalah
setinggi 43% berbanding arak beer biasa hanya
sekitar 4-6 % sahaja. Minuman keras biasa dijual antara RM7 hingga RM9 setin,
namun samsu setan ini boleh dibeli semurah RM3.
Mengembalikan
akhlak dan nilai agama dalam kebudayaan Melayu adalah tanggungjawab bersama. Dr
Rahimin dalam tulisan beliau memetik pandangan Ibnu Khaldun berkenaan bagaimaan
sesebuah tamadun boleh kekal dan mapan. Ada baiknya kita perhatikan strata asas
menurut Ibnu Khadun yang sebenarnya mampu mempertahan kebudayaan Melayu Islam
bermula daripada tahap
- Anggota
keluarga asas.
- Barisan kepimpinan
politik.
- Peniaga.
- Para seniman.
- Tokoh ulama.
- Tokoh
pendidikan, dan
- Golongan muda
yang bakal mewarisi tampuk kepimpinan sesuatu masyarakat.
Budaya
Melayu perlu diaslikan semula ke jalan yang sebenarnya. Budaya Melayu yang asli
dan diiktiraf (establish) adalah budaya Melayu yang berteraskan Islam. Seperti
kenyataan S. Othman dalam kertas kerja ‘Simposium Sastra dan Ugama’ di
Terengganu pada tahun 1973 dahulu, sifat asli dalam kebudayaan ialah menentukan
perkembangan dan kehalusan budi yang memberi gambaran dan pancaran kepada akal
dalam membentuk akhlak terpuji. Kata kebudayaan dapat disimpulkan kepada
istilah Al- Irtifaaqat iaitu pembinaan tamadun manusia yang
memegang nilai-nilai akhlak sebagai asas.
Muhammad Nuruddin
bin Bashah
31 Laluan Permai
Puteh 8,
Taman Siputeh
Permai,
31560 Siputeh,
Perak. 017 6291368
[1]
Dr Siddiq Fadzil, Islam dan
Melayu dalam bab Jati Diri Melayu, Memaknai Fenomena Keislaman Dalam sejarah
Bangsa, Akademi Kajian Ketamadunan Kompleks Dar Al Hikmah. 2012.
No comments:
Post a Comment