Pembaca Setia

Thursday, January 14, 2021

SIRAH NABAWIYYAH DAN AKHLAK

                                 SIRAH NABAWIYYAH DAN AKHLAK

                                       Muhammad Nuruddin Bashah

MUQADDIMAH

 

Sifat Rasulullah adalah sangat unik. Baginda dianugerahkan dengan akhlak dan sifat tatatertib yang sangat mulia dan sempurna. Lantaran itu baginda digelar sebagai insan kamil.

Baginda diutus sebagai Rasul untuk membawa rahmat untuk sekalian alam (rahmatan lil-alamin) seperti maksud firman Allah:

"Dan tiadalah kami mengutus engkau (wahai Muhammad) melainkan untuk menjadi rahmat bagi sekalian alam" (surah al-Anbiya:107).

Misi baginda adalah untuk membina masyarakat yang dinaungi dengan cahaya ketuhanan.

 

Baginda juga diutus ke alam ini untuk menyempurnakan budi pekerti yang mulia (makarimu'l akhlaq). Akhlak baginda adalah manifestasi daripada nilai-nilai al-Quran.

 

Saidatina Aisyah r.a. menyatakan bahawa akhlak Nabi adalah umpama al-Quran yang bergerak (Kana Khuluquhul Quran). Kita umatnya adalah amat dituntut mencontohi akhlak Rasulullah SAW.

 

Untuk menilai ‘kekamilan’ atau kesempurnaan Nabi Muhammad mari kita perhatikan maksud ayat Al Anbiya 107.

وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلا رَحْمَةً لِلْعَالَمِينَ

“Nabi Muhammad Saw diutus tidak lain untuk membawa amanat persaudaraan dalam kehidupan” (al-Anbiya:107)

Menurut ahli tafsir perkataan Rahmah itu menunjukkan kesempurnaan Rasulullah serta agama Islam yang diseru Baginda. Secara umum para mufassirin menyatakan bahawa:

Muhammad diutus sebagai penghulu Nabi dan Rasul sebagai bukti rahmat daripada Allah.

Ajaran Islam adalah penyempurna agama-agama terdahulu dan diredhoiNya.

Kehadiran Rasulullah bukan untuk umat arab atau umat Islam sahaja tetapi juga untuk sekalian manusia yang ada di muka bumi ini.

Kamaal ar Rahmah hanya diperolehi bagi insan yang ebriman kepada ajaran Nabi Muhammad.

Kaum-kaum yang terikat perjanjian dengan Nabi kesemuanya menerima rahmat dan kesempurnaan Islam serta kebijaksanaan Nabi sebagai imbalan kepada ksetiaan mereka kepada kerajaan Madinah.

Kehadiran Rasulullah merancakkan nilai keilmuan walaupun Baginda buta huruf namun Baginda menggalakkan umatnya mempelajari bahasa asing, teknologi asing, Baginda mengiktiraf idea idea perang kaum asing dan sebagainya.

Bukan sekadar akhlak malah Rasuullah sebagai ‘basyar’ makluk manusia biasa juga bersifat hebat dalam pelbagai aspek kehidupan iaitu sebagai seorang pemimpin, pemimpin perang, peniaga, pengurus, pakar diplomasi, pencetus keilmuan keilmuan lain melalui galakan baginda, suami yang baik, penternak binatang yang baik, serta guru dan kaunselor yang efektif.

 

Rasulullah sebagai ketua perang

Islam bukan hadir untuk membawa agenda keganasan melalui peperangan sebagaimana yang dimomokkan oleh pihak media Barat. Sebaliknya peperangan berlaku sebagai satu medium komunikasi, diplomasi, pertukaran dan transaksi idea dan nilai inter tamadun yang berlaku pada setiap bangsa, ketamadunan, peradaban dan negara. Hal ini biasa berlaku bagi mana-mana tamadun seperti Tamadun China, Indus, Rom, Greek dan Tamadun kecil umpama melayu, jawa dan Maya.

 

Jadi jelas Rasulullah hanya meneruskan kaedah biasa bagi sosial zamannya seumpama Islam mengiktiraf sistem perhambaan tetapi dalam masa yang sama Islam berusaha mengurangkan bilangan hamba dalam pensyariatan Dam Haji dan sebagainya.

 

Disebabkan peperangan tidak dapat dielakkan dalam interaksi negara Mekah Quraisy dengan negara Islam Madinah menyebabkan Rasulullah selaku ketua negara bertindak melaksanakan agenda perang yang penuh tatatertib, akhlak, batas-batas tertentu walaupun misi asalnya untuk menjulang syariat Islam.

 

Di dalam salah satu kertas kerja dalam International Conference on Da’wah And Islamic Management (IC-DAIM 2010) menyatakan tujuan utama strategi peperangan  Rasulullah S.A.W.  adalah  melindungi aqidah serta menghapuskan rintangan yang mendatang  supaya manusia berkeyakinan terhadap kebenaran, dapat menerima dan  mengamalkannya dengan bebas tanpa rasa  takut atau tertekan.

 

Matlamat Rasulullah S.A.W. ini bukanlah untuk  membunuh musuh-musuhnya, atau bermatlamatkan darah semata-mata, sebaliknya untuk menghentikan gangguan terhadap Baginda S.A.W. dan umat Islam yang mahu mengamalkan kepercayaan masing-masing secara bebas.

Firman Allah dalam surah Al-Anfal ayat 39

“Dan perangilah mereka, supaya jangan ada fitnah  dan supaya kepatuhan semata-mata untuk Allah. Jika mereka berhenti (dari kekafiran) , maka sesungguhnya Allah Maha Melihat apa yang mereka kerjakan”.

 

Oleh itu, seluruh strategi peperangan Baginda S.A.W. dirancangkan sebegitu rupa untuk mempertahankan risalah dakwah dengan penglibatan operasi ketenteraan yang minima dan kehilangan jiwa yang paling sedikit. Baginda S.A.W. cuba sedaya upaya berusaha untuk memenangi hati orang Quraisy, Yahudi dan para kabilah lain sama ada  melalui  hujah,  alasan, diplomasi   agar  dapat  berdamai. Bagi  Baginda  S.A.W.  tidak ada keperluan untuk berperang. Apabila segala usaha damai Baginda S.A.W. gagal dan  musuh-musuh memulakan operasi tentera untuk  menentang, maka  Rasulullah S.A.W.  terpaksa melaksanakan pre emtif dan defensif melalui gerakan  seluruh tenaga manusia serta harta benda yang ada di Madinah  untuk mempraktikkan strategi peperangan  bagi  mencapai  objektif  menamatkan  serangan  pihak  musuh  dengan  jumlah kematian  yang disasarkan minima di kedua-dua belah pihak. Strategi peperangan  Baginda S.A.W. yang berasaskan kepada kajian yang realistik terhadap kekuatan pihak musuh dari segi tenaga tentera, harta benda, rancangan dan strategi peperangan, faktor-faktor geografi, keadaan tanah di persekitaran  medan  pertempuran  dan  yang  paling  penting  ialah  moral  angkatan  tentera  itu sendiri.

 

Antara akhlak akhlak peperangan dalam Islam yang diditunjukkan oleh Rasulullah adalah:

l  Melindungi nyawa musuh yang menyerah atau memohon perlindungan. Baginda tidak akan memburu musuh yang melarikan diri atau membunuh musuh yang berlindung di rumah ibadat mereka. TIada isu membakar kuil, tokong, gereja di zaman Rasulullah melainkan dilakukan oleh eksrimis zaman selepas baginda sahaja.

{وَإِنْ أَحَدٌ مِنَ الْمُشْرِكِينَ اسْتَجَارَكَ فَأَجِرْهُ حَتَّى يَسْمَعَ كَلامَ اللَّهِ ثُمَّ أَبْلِغْهُ مَأْمَنَهُ ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَا يَعْلَمُونَ (6) }

Dan jika seorang di antara orang-orang musyrik itu meminta perlindungan kepadamu, maka lindungilah ia supaya ia sempat mendengar firman Allah, kemudian antarkanlah ia ke tempat yang aman baginya. Demikian itu disebabkan mereka kaum yang tidak mengetahui. (Surah Taubah ayat 6)

 

l  Cenderung untuk berdamai. Rasulullah cenderung untuk menghabiskan konflik secara aman di mana musuh diminta mengakui ketuanan negara Islam Madinah serta menghormati hak-hak rakyat Madinah. Rasulullah juga pernah melepaskan ketua Kabilah Yamamah yang ditawan  beberapa hari selepas ketua berkenaan terus enggan menerima kepimpinan Nabi. Namun ketua berkenaan akhirnya menganut Islam pula akibat akhlak Nabi sepanjang belau dalam tawanan Nabi.

“Dan jika mereka condong kepada perdamaian, maka condonglah kepadanya dan bertawakkallah kepada Allah. Sesungguhnya Dialah Yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui. “ (Surah Al Anfal : 61)

 

l  Asas Islam bukan untuk menumpahkan darah. Inilah maqasid awal syariah iaitu mearang pertumbahan darah dan menjaga hak nyawa dan akal. Syariat Islam yang asasnya menjaga nyawa menyebabkan peperangan zaman Nabi dilarang melakukan kerosakan melebihi keperuan dalam sesuatu perang.

“Barangsiapa yang membunuh seorang manusia, bukan karena orang itu (membunuh) orang lain, atau bukan karena membuat kerusakan dimuka bumi, maka seakan-akan dia telah membunuh manusia seluruhnya” (Surah Al Maidah: 32)

 

l  Islam menyebar naungan kepada negara bukan Islam bukannya memaksa menganut Islam. Saidina Umar selaku anak didik Rasulullah pernah membuka dan menakluk Baitul Maqdis tanpa perlu memaksa penghuni Baitul Maqdis yang beragama Kristian untuk menganut Islam.

“Katakanlah: Hai orang-orang kafir. Aku tidak akan menyembah apa yang kamu sembah. Dan kamu bukan penyembah Tuhan yang aku sembah. Dan aku tidak pernah menjadi penyembah apa yang kamu sembah. Dan kamu tidak pernah (pula) menjadi penyembah Tuhan yang aku sembah. Untukmu agamamu, dan untukkulah, agamaku.” (Surah  Al Kafiruun)

 

Antara contoh peperangan yang disertai Rasulullah adalah:

l  Perang Badar

Perang Badar terjadi di Lembah Badar, di 125 km selatan Madinah. Perang Badar merupakan puncak pertikaian antara kaum Muslim Madinah dan musyrikin Quraisy Mekah. Peperangan ini disebabkan oleh tindakan pengusiran dan perampasan harta kaum Muslim yang dilakukan oleh musyrikin Quraisy semasa mereka memlalui negara Madinah. Selanjutnya kaum Quraisy terus menerus berupaya menghancurkan kaum Muslim agar perniagaan dan berhala  mereka kekal. Dalam peperangan ini kaum Muslim telah menang walaupin 314 Muslim menentang 1000 tentera Quraisy. Nisbahnya 1 lawan 3.

. Tiga tokoh Quraisy yang terlibat dalam Perang Badar adalah Utbah bin Rabi'ah, al-Walid dan Syaibah. Ketiganya maut di tangan tokoh Muslim seperti Ali bin Abi Thalib. Ubaidah bin Haris dan Hamzah bin Abdul Muthalib. adapun di pihak Muslimin pula  Ubaidah bin Haris syahid selepas terluka parah.

 

Perang Badar al Kubra terjadi pada tanggal 17 Ramadhan 2 Hijriah. Perang ini bermula dari salah faham kafilah dagang kaum Musyrikin Makkah yang sedang kembali dari Syam menuju Makkah. Nabi memerintahkan sejumlah sahabatnya untuk mengamati (iaitu sariyah/gerakan hendap yang hanya diwakili beberapa sahabt sahaja) kafilah Quraisy yang sedang lewat di wilayah Madinah itu tanpa berrnaksud untuk berperang di bawah pimpinan Nabi saw. sendiri. Selepas tercetus perang dan menang peperangan,  Nabi menampilkan sikap bijaknya dengan meminta para tawanan Quraisy mengajar ilmu menulis dan membaca kepada anak-anak Islam.

l  Perang Uhud

Perang Uhud terjadi di Bukit Uhud. Pasukan Quraisy yang dipimpin Khalid bin Walid mendapat bantuan dari kabilah Saqib, Tihamah, dan Kinanah. Khalid melaksanakan strategi perang bentuk posisi sayap kanan dan sayap kiri yang mengelirukan tentera Islam.

 

Nabi Muhammad SAW segera mengadakan musyawarah untuk mencari strategi perang yang tepat dalam menghadapi musuh. Selepas perang Badar, kaum Quraisy  bertekad akan berperang untuk membalaskan dendam mereka kepada Muhammad dan Para sahabatnya terutama para balu, janda, anak kepada tentera kafir pada Perang Badar yang lalu.

 Pada bulan syawal tahun ketiga hijriyah, kaum Quraisy bersama pasukan, para wanita, serta sekutu yang bersedia diajak, seperti bani kinanah dan penduduk tihamah telah bergerak untuk membalas dendam. Mereka berjalan dibawah pimpinan Abu Sufyan bin harb, pemimpin mereka sepeninggalan Abu Jahal .

 

Dalam perang ini Rasulullah menunjukkan sikap terbuka menerima idea idea dari pihak munafik. Dalam peoerangan ini kaum Islam menerima pukulan teruk dan ramai sahabat yang syahid akibat meninggalkan arahan Nabi agar bertahan di bukit Uhud. Namun selepas kekalahan itu Rasululah membawa sekali lagi sahabat membawa pelepah kurma yang dibakar untuk menakutkan Quraisy dan tentera Khalid bergegas pulang ke Mekah selepas ketakutan memikirkan tentera bantuan Muhammad telah tiba. Hal ini juga menampikan kebijaksanaan Nabi Muhammad.

 

l  Perang Khandaq

Kaum Muslimin Madinah menghadapi ancaman yang lebih besar lagi. Orang-orang Mekah atas hasutan orang-orang Yahudi khaibar dan dengan bantuan suku-suku badwi yang lain, mengerahkan sepuluh ribu pasukan dengan tujuan menduduki Madinah . Lokasi Perang Khandaq adalah di sekitar kota Madinah bagian utara. Perang ini juga dikenal sebagai Perang Ahzab (Perang Gabungan) dan amat menggerunkan sesiapa sahaja di Mekah dan Madinah.  Perang Khandaq melibatkan kabilah Arab dan Yahudi yang tidak senang kepada Nabi Muhammad SAW. Dalam perang ini Nabi menunjukkan sikap terbuka menerima idea Salman Al Farisi dalam peperangan cara kaum Parsi. Tentera Quraisy berpecah belah apabila menerima perang saraf Nabi melalui beberapa sahabat kaum Ansar yang mengenali kabilah-kabilah yang bersekutu dengan Quraisy Mekah. Malah ramai tentera yang resah dan jatuh moral kerana terpaksa tergencat perang beberapa hari akibat parit besar yang dikorek para sahabat Nabi.

 

Rasulullah mengasaskan syariat keusahawanan Islam

Rasulullah diasuh berniaga sedari kecil lagi bersama Abi Talib bapa saudaranya. Usia kepemudaannya juga Rasulullah menjadi peniaga kepada bahan dagangan bakal isterinya Khadijah  dan Baginda terbukti berjaya mendapat keuntungan besar tanpa mengenepikan sebarang konsep akhlak dalam muamalat baginda. Sepanjang memimpin negara Rasulullah kerap diajukan persoalan muamalat dan perdagangan, Baginda juga kerap hadir ke pasar dan menegur sekiranya ada bentuk transaksi wang atau barang yang bercanggah dengan syarak.

 

Ciri ciri usahawan menurut Al Quran, hadis, dan sirah adalah :

l  Tidak hanya mengejar untung

Ciri istimewa konsep perniagaan menurut acuan Islam berbeza dengan konsep perniagaan ditaja oleh akal fikiran manusia. Keuntungan dalam perniagaan Islam bukan hanya dinilai dari aspek material semata-mata tetapi yang menjadi keutamaan adalah mendapat keberkatan dan keredaan Allah SWT. Peniaga dan usahawan Muslim terdahulu seperti Nabi Muhammad SAW, Khadijah binti Khuwailid, Saidina Uthman bin Affan, telah memberikan contoh terbaik untuk menjadi peniaga berjaya. Apa yang penting ialah bersikap amanah, bercakap benar, pengurusan yang baik dan memberikan perkhidmatan terbaik. Untung tetap tujuan utama dalam berdagang tetapi bukan syarat untuk menipu, mengurangkan timbangan dan lain-lain.

 

l  Jujur

Baginda bersabda, “Peniaga yang dapat dipercayai dan beramanah, akan bersama para Nabi, orang-orang yang dapat dipercayai dan orang-orang yang mati syahid” (Riwayat Al-Imam At-Tarmizi). Jujur adalah ciri utama dalam perniagaan dan keusahawanan dalam Islam. Jujur adalah teras utama dalam akhlak perniagaan Islam. Jujur adalah konsep perniagaan yang membangunkan hubungan kepercayaan di antara peniaga dan pelanggan, dan piawaian ini tidak boleh dicapai dengan adanya dusta dan penipuan. Jujur menjadikan bisnes seseorang kekal lama dan berdaya saing.

 

l  Tidak Bersumpah Palsu

Rasulullah SAW secara tegas telah mengecam amalan perdagangan yang dipenuhi tipu daya. Kegiatan  bersumpah palsu, berniaga dengan  riba atau mengurangkan timbangan atau kualiti produk adalah dilarang keras dalam Islam.Hal ini kerana dengan  menjalankan perniagaan seperti ini selain ianya  merugikan orang lain, tapi juga membuat perniagaan yang dijalankan tidak lancar dan ada pihak yang menanggung risiko.

 

Hal itu sebagaimana ditegaskan Rasulullah SAW dalam sebuah hadis, “Penjual dan pembeli memiliki hak pilih selama belum berpisah.Apabila mereka jujur dan mahu menerangkan (keadaan barang), mereka akan mendapat berkat dalam jual-beli mereka. Dan jika mereka bohong dan menutupi (cacat barang) akan dihapuskan keberkatan jual-beli mereka.” (HR. Muslim)

 

l  Mengharamkan riba

Riba adalah salah satu dari dosa besar yang wajib dielakkan oleh seorang Muslim yang disebutkan secara jelas dalam Al-Quran dan Sunnah tentang pengharamannya. Riba bermaksud sebarang tambahan dalam barangan tertentu (ribawi) dan tambahan di atas hutang akibat penangguhan tempoh. Budaya mengenakan bunga dan faedah pinjaman atau sepanjang penangguhan bayaran adalah haram.

Di dalam surah al-Baqarah, ayat 289 dirakamkan bahawa Allah dan rasul memerangi pemakan riba. Firman Allah, mafhum nya:

Wahai orang-orang yang beriman! Bertaqwa lah kamu kepada Allah dan tinggalkan lah (jangan menuntut lagi) saki baki riba (yang masih ada pada orang yang berhutang) itu, jika benar kamu orang- orang yang beriman. Oleh itu, kalau kamu tidak juga melakukan (perintah mengenai larangan riba itu), maka ketahuilah kamu: akan adanya peperangan dari Allah dan Rasul Nya, (akibatnya kamu tidak menemui selamat). Dan jika kamu bertaubat, maka hak kamu (yang sebenarnya) ialah pokok asal harta kamu. (dengan yang demikian) kamu tidak berlaku zalim kepada sesiapa, dan kamu juga tidak dizalimi oleh sesiapa.

 

Rasulullah sebagai kaunselor dan pengasas disiplin kaunseling Islam

Tidak dapat dinafi Rasulullah adalah kaunselor yang berkesan di zamannya. Kaunselor Islam mestilah mempunyai ciri-ciri  sifat Rasululuh s.a.w  iaitu mempunyai sifat ketokohan sebagai pemimpin, melayan kanak-kanak seperti anak sendiri, tidak suka meminta-minta, pakar dalam bidang agama, sentiasa berlemah lembut dan mempunyai jati diri yang jitu. walau pun baginda di lahir sebagai anak yatim tapi baginda memiliki akhlak dan sifat-sifat yang sangat mulia. Oleh kerana itu hendaklah kita mempelajari dan memiliki contoh-contoh sifat-sifat nabi seperti Siddiq, Amanah, Fatonah  dan Tabligh.

 

l  Siddiq: Seorang kaunselor perlu bercakap benar dalam mendidik klien atau pelajarnya dan tidak mereka-reka konsep dan ilmu jika tidak diketahuinya.Kaunselor juga perlu berterus terang berkaitan masalah sebenar klien mereka serta berusaha menyelesaikan masalah berkenaan.

l  Amanah: seorang kaunselor perlu amanah dan tidak menceritakan rahsia peribadi pelajar atau klien kepada audien atau pihak lain yang mengaibkan dan menjatuhkan maruah klien dan pelajar mereka.

l  Fatonah: kaunselor juga perlu bijak, cerdik serta pandai dan berilmu tinggi.Adalah mustahil seorang guru kaunseling bersifat jahil dan cetek ilmu dapat memberi bimbingan yang baik kepada klien atau pelajar mereka. Mereka perlu mentelaah ilmu agama sebagai asas kaunseling serta lain lain ilmu epistemologi pengajaran kaunseling yang sewajarnya.

l  Tabligh: Seorang kaunseling juga sebaiknya menjadi penyampai ilmu yang baik serta bersemangat menyampaikan dakwah dalam bidang kaunseling islam. Misalnya Dr Fadzilah Kamsah yang terkenal berdakwah melalui ilmu kaunseling Islam.

 

KESIMPULAN

Melalui penulisan ringkas ini pembaca dapat mengenali secara umum pekerti Nabi serta kehebatan diri Rasulullah yang tahu serba banyak hal hal manusiawi dan keduniaan selain akhirat. Jelaslah bahawa nabi Muhammad SAW bukan sahaja seorang nabi dan rasul yang disegani malah baginda merupakan seorang pemimpin masyarakat, negarawan, perancang ekonomi, pendidik yang efektif dan pemimpin tentera yang berjaya. Baginda cuba menonjolkan Islam yang tidak hanya mementingkan aspek akidah, tetapi juga menitikberatkan hal ehwal kehidupan seharian. Baginda berjaya membina tamadun Islam  serta diwarisi pula oleh khulafa’ al-Rasyidin.

 

RUJUKAN

Roziah Sidik, Genius Muhammad bin Abdullah, PTS Publication, Kuala Lumpur, 2004.

Nik Aziz Nik Mat, Muhammad Bukan Nasionalis, Kemilau Publika, Kuala Lumpur, 2012

Al Fazlur Rahman, Muhammad Panglima Perang, Penerbitan Hizbi, Kuala Lumpur, 1990

Utusan Malaysia 4 Februari 2012 (dimuat turun pada 15 Mac 2018)di

http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2012&dt=0204&pub=Utusan_Malaysia&sec=Rencana&pg=re_02.htm

Peperangan Nabi Muhammad S.A.W. : Analisa Strategi Peperangan Dan Pertahanan (dimuat urun pada 15 Mac 2018). dari: https://www.researchgate.net/publication/215649912_Peperangan_Nabi_Muhammad_SAW_Analisa_Strategi_Peperangan_Dan_Pertahanan

Muat turun pada 15 Mac 2018 dari http://bimbingandankaunseling.blogspot.my/2014/09/nabi-muhammad-saw.html

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...