Pembaca Setia

Thursday, July 20, 2023

MEMAHAMI NASIONALISME DI LUAR KERANGKA BARAT

 


MEMAHAMI NASIONALISME DI LUAR KERANGKA BARAT

Penyampai: Dr Azmi Ariffin USM

Catatan: Muhammad Nuruddin Bashah

Link video: https://www.youtube.com/watch?v=RYiQ833vK78&list=PL9xlDQuaCCt2YbH6HaL3Tx2DfqO0DAlkC&index=1&t=5301s

 

1.       Kita terlalu bergantung takrifan Barat bagi maksud nasionalisme. Sarjana tempatan kerap merujuk Barat sahaja.

2.       Banyak takrifan ideologi kita bernada eurosentrik.

3.       Dr Azmi menyanggah teori nasionalisme hanya bermula di Eropah dan tiada nasionalisme di Tanah Melayu dan nasionalisme Melayu hanya virus diimport dari Eropah.

4.       Kelompok agama yang membawa ideologi nasionalis akan dipinggirkan.

5.       Sebenarnya teori kita perlu bina sendiri mengikut keperluan setempat. Jika tidak bina teori baru pun kita perlu takrif teori barat mengikut takrifan tempatan.

6.       Nasionalisme sebenarnya pemikiran hak, kedaulatan, keadilan dan patriotisme.

7.       Mengikut Barat Nasionalisme adalah kesetiaan kepada bangsa sahaja dan jika ada unsur lain seperti agama bercanggah dengan bangsa dan negara bangsa akan tertolak.

8.       Taat kepada gereja dianggap bercanggah dengan nasionalism ala Barat.

9.       Barat menolak institusi istana dan gereja kerana bercanggah dengan modenisme yang menjadi unsur nasionalisme Barat.

10.   Modenisme yang difahami asia adalah europeanization bukannya industrialization kerana walaupun pemikiran modenis masuk ke asia tetapi kita belum maju industri seperti Barat pun. Bermakna fahaman Barat hanya masuk sahaja tanpa realiti fizikal.

11.   Nasionalisme ialah kesedaran membebaskan sesuatu ‘belenggu’ pada suatu bangsa (keinginan kolektif bukan individu sahaja)

12.   Belenggu Eropah adalah istana dan gereja. Itu pengalaman Barat.

13.   Di Tanah Melayu belenggu adalah penjajahan Barat.


Dr Azmi Ariffin

14.   Tokoh nasionalisme Perancis Jean Jacques Rousseau dan Voltaire, England  John Locke (Two Treatises of Goverment ).

15.   Di Tanah Melayu pejuang melayu berjuang untuk mertabatkan Istana dan sistem agama Islam dalam membawa idea nasionalisme versi Tanah Melayu kerana orang Melayu tidak menganggap Islam dan Raja itu belenggu mereka.

16.   Bangsawan elit sebelum merdeka merekalah yang meniup nasionalisme. Istana di Tanah Melayu menjadi ejen nasionalisme. Berbeza dengan Eropah.

17.   Nasionalisme bercanggah dengan emperialisme. Kerana itu Barat yang capai  kemuncak nasionalisme seperti Itali, Jerman, British dan Jepun sudah bercanggah dengan nasionalisme apabila mula mengamalkan emperialisme dan kolonialisasi. Hakikatnya nasionalisme mengiktiraf kebebasan negara lain dan tidak akan merobek kebebasan pihak lain.

18.   Etnosentrisme adalah rasis dan berbeza dengan nasionalisme dan ia lebih teruk dari nasionalisme versi Barat.

19.   Nasionalsime Eropah awalnya adalah humanisme iaitu hak-hak kemanusiaan yang tidak terbela.

20.   Orang Melayu lihat selepas cara kekerasan mereka gagal menentang emperialisme British mereka menaikan kesedaran nasionalisme cara fikrah.

21.   Orang Melayu mula ingin belajar ilmu Barat untuk lihat nasionalisme Barat pula. Masa ini bercampur nasionalisme versi tempatan dengan pemikiran Barat.

22.   Orang melayu dilarang sebut tentang merdeka maka penulisan double meaning mempelopori akhbar melayu dan buku-buku cerpen melayu yang membawa mesej nasionalisme secara tidak langsung.

23.   Tokoh melayu yang belajar di Barat memang cenderung dengan nasionalisme Eropah. Golongan kiri yang agamawan juga memiliki nasionalisme versi mereka. Melayu golongan kiri komunisme juga ada nasionalsime versi mereka.

24.   British berjaya memecahkan perpaduan melayu yang memiliki pelbagai versi nasionalisme menyebabkan 1946 tanah Melayu belum dapat kemerdekaan.



25.   Tempoh 1946-1957 tempoh Britih berusaha benteras kesatuan nasionalisme Tanah Melayu.

26.   Meletak alasan pembesar Melayu  tidak puas hati cukai adalah cara naratif Barat downgrade tahap nasionalisme Melayu kepada tahap perjuangan peribadi sahaja. Sedangkan Melayu bukan menentang sebab cukai sebaliknya kepentingan tanah air agama dan kekuasaan.

27.   KMM kerjasama dengan Jepun menentang British juga dianggap memiliki nasionalisme kerana KMM juga berusaha ingin tanahair merdeka secara mutlak juga dari Jepun (walaupun dipermain oleh Jepun akhirnya)

28.   Hikmah gagalnya golongan krir nasionalisme menyebabkan tanahair kita tidak gabung dengan Indonesia yang jauh berbeza nasionalisme mereka dnegan kita yang masih kekalkan kedaulatan Islam dan istana.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...