Pembaca Setia

Sunday, March 3, 2013

Sinar Islam Tidak Akan Padam


Sinar Islam Tidak Akan Padam
Muhammad Nuruddin Bashah
Bc Hons Eng UM
Tajuk ini amat cocok  apabila kita tekuni hadis Rasulullah daripada i Tsauban r.a berbunyi "Senantiasa ada sekelompok umatku yang dimenangkan atas kebenaran. Tidak akan membahayakannya orang yang memusuhinya hingga Hari Kiamat sedangkan mereka tetap seperti itu (berada dalam kebenaran)." [3544] Sahih Muslim.

Selagi mana ada kelompok islam yang Allah anugerahkan kemenangan baik dari aspek kemenangan peperangan, intelektual, pembangunan, ekonomi, politik mahupun kemenangan mencipta sistem pendidikan Islam, selagi itulah kitaakan menyaksikan kemenangan agama Islam dan syariahnya.

Lantaran itulah tiada sesiapa yang mampu memusnahkan cahaya syariah islam yang dicaturkan menjadi Standard Operating Procedure (SOP)  atau Polisi Manual  bagi siasah kehidupan manusia sejagat walaupun sejuta intelegensia musuh islam cuba merencasnakan untuk memadam Islam.
Perlambangan paling popular mengambarkan hasad musuh Islam terpancar melalui kata-kata ini,

Selagi al Quran ini berada di tangan orang-orang Islam maka selagi itulah kita tidak dapat menguasai mereka. Kerana itu kita mesti jauhkan al Quran dari mereka atau berusaha membuat mereka tidak lagi mencintai al Quran.” Demikian kata-kata Gladstone (1809-1898) semasa berucap dalam House of Common Britain. Kemudian beliau  menghempaskan al Quran ditangannya  ke lantai.
Apabila Tahir Basya Gabenor Van  membaca berita itu dalam surat khabar dan dimaklumkan kepada Badiuzzaman Said Nursi, dengan penuh semangat Said Nursi berkata pula,

Aku akan buktikan kepada dunia bahawa al Quran itu bagaikan matahari. Cahayanya tidak akan padam dan tidak siapa boleh memusnahkannya.”
Sejauh mana perancangan untuk mematikan cahaya rujukan ulung Islam iaitu Al Quran, kitab ini tetap ditakdirkan berlegar di dalam korpus intelektual umat bukan Islam.





Terjemahan Al Quran berbahasa Latin yang paling masyhur adalah milik Louis (Ludovico) Maracci, seorang pastur berbangsa Itali.
Terjemahan Al Quran karya Maracci itu menyertakan teks Arab dan ulasan panjang yang menceritakan penolakan terhadap Islam pada  1691. Terjemahan Al Quran karya Marracci itu kemudian dicetak di Eropah pada  1697.

Sebelumnya, sekitar tahun di tahun 1209 atau 1210, upaya penerjemahan Al Quran ke dalam bahasa Latin juga telah dilakukan oleh Marco de Toledo. Marco de Toledo adalah seorang doktor berbangsa Sepanyol.
Terjemahan Al Quran berbahasa Itali pula adalah terjemahan pertama ke dalam bahasa bangsa-bangsa Eropah moden. Versi terjemahan bahasa Itali itu pertama kali diterbitkan pada 1547 di kota Venice dengan nama L'Alcorano di Macometto.

Terjemahan Al Quran bahasa Itali karya Andrea Arrivabene tersebut merupakan hasil penerjemahan karya terjemahan Petrus Agung. Setelah karya Arrivabene ini, tidak lagi ditemukan karya-karya terjemahan Al Quran berbahasa Itali lainnya hingga  1882 sebuah terjemahan Al Quran berjudul Il Corano diterbitkan di kota Milan.
Kemudian  dalam period masa  1649 hingga 1970, lebih dari 295 terjemahan sempurna dan 131 terjemahan selektif ayat  dilakukan ke dalam bahasa Inggeris.
Karya terjemahan Al Quran versi bahasa Inggeris pertama kali dibuat oleh Alexander Ross pada 1649 dengan menceduk  terjemahan Al Quran berbahasa Perancis, iaitu  L'Alcoran de Mahomet.
Namun, dalam  banyak-banyak  terjemahan Al Quran dalam bahasa Inggeris, terjemahan George Sale adalah yang paling terkenal.  Sale merupakan seorang orientalis berkebangsaan Inggeris. Beliau menerjemahkan Alquran pada 1734, dan diberi judul The Alcoran of Mohammed.
Terjemahan Alquran karya Sale ini bahkan menjadi salah satu koleksi buku yang dimiliki oleh pendiri Amerika Syarikat Thomas Jefferson.

Sejumlah sumber sejarah menyebutkan terjemahan karya Sale ini sudah dicetak sebanyak 35 kali. Ensiklopedia Dunia Penterjemahan Al Quran, karya Sale ini telah diulang cetak sebanyak 105 kali.
Pendeta Gereja Noremberg, Salomon Schweigger, adalah orang yang pertama kali melakukan penterjemahan Al Quran ke dalam bahasa Jerman. Ia menterjemahkan Al Quran tersebut dari sebuah terjemahan Al Quran berbahasa Itali karya Andrea Arrivabene.
Terjemahan karya Schweigger ini dicetak pertama kali pada 1616 dan diberi nama Alcoranus Mahometicus. Karya Schweigger ini dicetak ulang pada tahun 1623, 1659 dan 1664 dalam wajah baru.
Penterjemahan Al Quran ke dalam bahasa Perancis dilakukan pertama kali oleh Andre du Ryer pada  1647 yang sebelumnya tinggal lama di Istanbul dan Mesir. Du Ryer yang merupakan orientalis berbangsa Perancis itu memiliki penguasaan terhadap bahasa Arab secara baik. Ia menerjemahkan Al Quran ke dalam bahasa Perancis secara langsung daripada teks aslinya bahasa Arab.

Judul terjemahannya diberi nama L'Alcoran de Mahomet (Qur'an Muhammad) dan dicetak di Paris. Sampai tahun 1775, terjemahan ini telah dicetak ulang sebanyak 20 kali dan memiliki pendahuluan berjudul 'Sekilas Tentang Mazhab-Mazhab Bangsa Turki'.

Karya terjemahan Al Quran dalam bahasa Belanda pertama kali dibuat pada 1641 di kota Hamburg, Jerman, dengan nama De Arabische Alkoran. Namun tidak diketahui siapa penulis karya tersebut. Yang dapat diketahui hanyalah terjemahan tersebut ‘menyalin’ dari terjemahan Al Quran berbahasa Jerman karya Salomon Schweigger.

Seketat mana musuh ingin kecilkan ruang untuk Islam memasuki daerah mereka, seluas saujana mata pula ruang dibuka olah Allah.
Kini aktivis Islam dilarang bercertamah aktif di seluruh Eropah. Menurut Islamonline.net, pendatang yahudi di Itali telah mempengaruhi dan melobi pemerintah Eropah agar menyekat sebilangan nama ulama’ seperti;
  1. Prof. Yusuf Al Qaradhawi
  2. Dr Nadia Yasin
  3. Sheikh rasyid Al Ghanushi
  4. Dr Tareq Ramadhan dan beberapa nama lagi.
Usaha itu hanya sia-sia kerana kuasa Allah melebihi perencanaan mereka.
Buktinya:
  1. Musuh nombor 2 Islam dunia Tony Blair kini menghayati terjemahan Al Quran setiap hari. beberapa bulan selepas meninggalkan No 10 Downing Street pada 2007, Blair mengikut fahaman Katolik dan kini rajin menelaah al-Quran. Bekas pemimpin Parti Buruh itu berkata, hasil pembacaan al-Quran beliau dapat memastikan dirinya sentiasa celik agama[1].
  2. Adik Ipar Tony Blair kini menganut Islam dan menutup aurat. Daily Mail Online 24 Oktober 2010 melaporkan, wartawan dan jurnalis Lauren Booth, 43 – adik ipar Blair - kini memakai tudung yang menutupi kepala setiap kali dia meninggalkan rumahnya, mendirikan solat lima waktu sehari dan mengunjungi masjid setempat 'jika ada kesempatan[2]'.
  3. Bekas   Pengarah Inteligen AS di Kedutaan AS di Riyadh antara tahun 1996-1999  John Brennan menganut Islam. Brennan telah memeluk Islam di Saudi dan telah mengunjungi Mekkah dan Madinah pada saat musim haji didampingi petinggi-petinggi Saudi, mungkin hatinya tertarik dengan Islam kemudian diam-diam ia menyatakan masuk Islam. Brennan, merupakan Senior di CIA pada masa pemerintahan mantan Presiden George Bush[3].
  4. Di saat bencinya Ahli Parlimen Belanda Geert Wilders terhadap umat Islam di Belanda sehingga menerbitkan Filem Fitna, Islam kian berkembang di Belanda! Berdasarkan data statistik Central Bureau de Statistiek 1994, jumlah umat Islam dari 15,341,553 jumlah penduduk Belanda ketika itu , menempati posisi ketiga (3.7%), setelah Katolik  (32 %), dan Kristian Protestan (22 %). Pada akhir tahun 2004, perkiraan jumlah umat Islam di Belanda meningkat sekitar 944.000 Muslim, dan 6.000 diantaranya adalah warga asal Belanda. Hingga pada awal tahun 2010, umat Islam daripada kalangan bangsa Belanda sendiri sudah mencapai angka kurang lebih 12.000 dari jumlah penduduknya yang ada sekitar 15 juta lebih.
Umat Islam Malaysia sewajarnya optimis dan menjadikan kenyataan Sheikh Dr Ahmad Totonji bahawa Islam akan kembali memimpoin dunia sebagai motivasi terbaik. Beliau memberi semangat kepada ratusan peserta Seminar Kongres Dunia Islam 2012 di Kelantan pada 1 hingga 5 Disember 2012 yang lalu.
Walaupun dunia Islam memegang kekayaan dari aspek hasil bumi namun kelihatan ia masih jauh daripada berjaya dipacu ke arah kebangkitan ummah. Namun begitu dunia mengakui kekayaan negara-negara Islam. Bank Dunia kini mengisytihar 15 negara umat Islam sebagai terkaya di dunia. Al-Waqalat menyiarkan berita bahawa Qatar sebagai negara terkaya memgang aset sebanayak pendapatan perkapita $88919 pada tahun 2011.

Dunia Eropah Timur yang suatu ketika dahulu menjalankan aktiviti basmi agama dan kebudayaan dan menjadikan Islam sebagai mangsa utama kini terpaksa akur dengan kebanjiran Islam ke negara mereka.
Tabloid Izvestia di Rusia memaklumkan sekitar 300 orang warga komunis Rusia telah menganut Islam secara serentak selepas mengkaji kerosakan sistem Komunisme.
Umat Islam Ukraine yang suatu ketika diperintah oleh Komunis USSR, kini berusaha membaik pulih banyak masjid-masjid klasik mereka. Menurut Arabnews umat Islam di Ukrain hanya sekitar 5% daripada sejumlah 48 juta penduduk Ukraine kini bertekad memartabatkan syariat Islam di sana walaupun majoritinya adalah golongan miskin tegar.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...