Konflik Berpanjangan Sekular-Ulama’ di Bangladesh
Muhammad Nuruddin Bashah
Tahun 2012 ramai warga dunia
terutama kaum Muslim menjuih bibir apabila berbicara soal kekejaman tentera
perbatasan Bangladesh terhadap etnik Rohingya yang menerima genosid di Arakan.
Tindakan mereka menolak bot pelarian kembali ke laut, merogol anak gadis
Rohingya di kem pelarian di Bazaar Cox, merampas makanan bantuan serta memukul
dan membunuh mana-mana lelaki Rohiongya yang memakai seluar (hanya dibenarkan
kain pelekat sahaja) cukup untuk dunia menggelar mereka sebagai pengkhianat
Islam.
Sheikh Hasina dikatakan cuba
merombak semua peraturan yang berkaitan dengan Islam di Bangladesh sejak memegang
jawatan Perdana Menteri.
Terkini Bangladesh mengarahkan tiga badan kebajikan
antarabangsa Doctors without Borders (MSF) dari Perancis, Action Against Hunger
(ACF) dan Muslim Aid UK Britain berhenti memberi bantuan kepada pelarian
Rohingya di Cox’s Bazaar atas arahan Biro Hal Ehwal NGO. Badan kebajikan dituduh
memberi bantuan kepada berpuluh ribu pelarian Rohingya yang tidak berdaftar
secara haram.[1]
Cukup menyedihkan negara yang
berisi 148 juta umat islam ini telah
melarang NGO Islam daripada melakukan korban di kem pelarian Rohiongya!
Misalnya NGO MAPIM yang menghantar
delegasi untuk misi korban sebanyak lebih dari 100 ekor lembu telah menghadapi
larangan dari pihak berkuasa Bangladesh yang tidak membenarkan acara Qurban
dilakukan di kem seperti Kutupalong dan Lehda pafda tahun 2012[2].
Jika hal sebegitu dilakukan
terhadap bukan warganegara, Bangladesh kini dikutuk oleh hampir majoriti Ulama’
atas polisi kekerasan terhadap Ulama’ dan penggerak Islam Jamaat Islam dan yang
seangkatan dengannya.
Dasar anti Ulama’ yang
dipegang oleh kerajaan Sheikh Hasina amat mengecewakan umat islam dunia.
Bangladesh tangkap Ulama’
Menurut laporan Al Jazeera, kerajaan
Bangladesh telah menangkap besar-besaran pemimpin Hefazaat al Islam dengan tuduhan
menghasut rakyat pada demontsrasi di Dhaka 6 Mei 2013 yang lalu.
Ulama Shah Ahmad Syafi'i dibawa
polis dari markas Hefazaat-e-Islam ke Chittagong walaupun belum disahkan menjadi tahanan.
Pada 6 Mei sebelum itu, puluhan
ribu penyokong Hefazaat, menuntut undang-undang anti-pengindentifikasi agama,
dan menuntut hukuman mati bagi sesiapa yang terlibat .
Wartawan khusus Al Jazeera di
Dhaka, berkata selepas kejadian demonstrasi semalam, kerajaan melarang setiap tunjuk
perasaaan di bandar.
Hefazaat, sebuah kumpulan
keagamaan yang baru terbentuk dalam tahun 2012, menuntut hukuman mati bagi
semua orang yang mencemarkan simbol simbol Islam dan umat Islam.
Meletusnya kekerasan polis dalam demonstrasi oleh ribuan
umat Islam menuntut undang-undang anti-pengidentifikasi agama di Bangladesh ini mencetuskan kemarahan dunia,
di tengah seruan agar dialog dijalankan
untuk meredakan ketegangan di negara
majoriti Muslim tersebut.
Menurut Mahmoud Ghozlan,
jurucakap Ikhwanul Muslimin Mesir kerajaan
Bangladesh memusuhi rakyatnya sendiri.
Pertembungan meletus selepas
polis melepaskan gas air mata, peluru getah dan meriam air untuk menyuraikan
penunjuk perasaan.
Ikhwanul Muslimin sendiri juga berpandangan bahawa kerajaan Bangladesh
menggunakan dasar kezaliman untuk menutup mulut pembangkang. Lantas Parti Awami
juga mengapikan sentimen anti ulama’ yang dilabelkan bersekongkol dengan Pakistan
semasa Perang Kemerdekaan 1971 dahulu[3].
Dunia desak Bangladesh siasat
Organisasi hak asasi manusia
dunia telah mendesak Bangladesh untuk melakukan penyelidikan bebas atas
tindakan keras polis terhadap para pendemo dari kumpulan Islam 6 Mei di Dhaka.
AFP yang memetik sumber polis
dan perubatan menunjukkan 38 orang maut apabila polis berusaha memaksa puluhan
ribu penunjuk perasaan untuk menamatkan protes di Dhaka dan lokasi lain.
Brad Adams, pengarah Human
Rights Watch (HRW) cabang Asia menyatakan keganasan akan berulang jika siasatan
terperinci tidak dilakukan oleh kerajaan.
Organisasi Hal Asasi Manusia
yang berpusat di London, Amnesty International juga menyeru hal yang sama, penyelidikan
bebas dan semberono dalam penggunaan kekuatan polis. Mereka mendedahkan sekurang-kurangnya
44 orang terbunuh.
Polis Dhaka mendakwa bahawa
mereka menggunakan senjata tidak mematikan selama usaha pembubaran massa dan
mencari 11 mayat selepas pertembungan sepanjang hari. Tetapi gambar-gambar yang
tersebar di laman rangkaian sosial telah mencetuskan spekulasi jumlah korban
yang jauh lebih tinggi daripada yang dinyatakan.
Parti Nasionalis Bangladesh
(BNP) mengatakan jumlah korban mungkin mencapai "beratus-ratus" dan
menuduh pihak berkuasa telah menyembunyikan mayat, tetapi sehingga ini belum ada bukti dijumpai walaupun ramai
syak perkara yang sama[4].
Apa tuntutan Hafeezat Al
Islami?
Hefazat-e-Islam adalah kelompok
Islam konservatif Bangladesh. Pada April lalu melakukan demonstrasi membantah satu gerakan
baharu yang dipimpin oleh blogger-blogger yang
menyeru agar ulama’ yang dilabel ‘ekstremis’ agama dikurangkan dalam masyarakat
Bangladesh.
Kerajaan Bangladesh juga telah
menangkap empat blogger yang menyinggung agama, namun Perdana Menteri Sheikh
Hasina baru baru ini menyatakan pendirian beliau yang tiada niat untuk mengenakan hukum yang
melarang diskriminasi terhadap agama[5].
Antara isi 13 perkara yang dituntut oleh Hefazat, adalah:
- Mengembalikan
kalimat "Iman yang lengkap dan kepercayaan pada Allah yang Maha
Kuasa" dalam perlembagaan negara yang dibuang oleh kerajaan Sheikh.
- Mengazet
undang-undang di Parlimen mencegah penghinaan kepada Allah, Nabi Muhammad
dan Islam dan penghinaan terhadap umat Islam.
- Mengambil
langkah-langkah untuk hukuman ketat terhadap blogger ataupun golongan atheis, yang dipimpin oleh gerakan
Shahbagh, dan anti-Islam yang membuat komen komen yang menghina Nabi.
- Hentikan
penyusupan semua budaya asing, atas nama kebebasan individu bersuara,
kegiatan anti-sosial, zina, bebas pencampuran lelaki dan wanita.
- Menyediakan
dan mewajibkan pendidikan Islam daripada tahap asas sehinggalah menengah.
- Mewar-warkan
gerakan sesat yang menggabungkan 3 agama iaitu Qadiani (Ahmadiyah) sebagai bukan Islam dan menghentikan propaganda mereka dan
semua konspirasinya.
- Berhenti
mendirikan patung di persimpangan, sekolah, kolej dan universiti di
seluruh negeri.
- Batalkan
sekatan berdoa di semua masjid di seluruh negeri, termasuk Baitul Mukarram
Masjid Negara.
- Menghentikan
usaha jahat menyebarkan kebencian dalam fikiran generasi muda tentang
Islam melalui kebudayaan dan siaran di media.
- Menghentikan
kegiatan anti-Islam oleh NGO manapun di seluruh negeri, termasuk di Bukit
Chittagong, dan hentikan usaha jahat mubaligh Kristian.
- Menghentikan
serangan, pembunuhan beramai-ramai, penindasan dan penembakan rambang terhadap golongan ulama.
- Berhenti
mengancam guru dan pelajar madrasah Qawmi.
- Bebaskan
segera semua ulama Islam yang ditangkap, pelajar madrasah dan menarik
semua kes palsu diajukan terhadap mereka, berikan pampasan kepada para
korban dan membawa para penyerang dan perusuh ke mahkamah.
Kenali gerakan
Shahbag
Selain demostrasi kelompok
Islam yang dikenali sebagai Hefazaat al Islam, kelompok Islam yang dikenali
sebagai Parti Jamaah Islami Bangladesh juga meletus pada bulan Mac rentetan
Protes Shahbag terhadap hukuman yang dikenakan kepada pemimpin Jamaat Islami.
Protes Shahbag, berlaku di Dhaka, Bangladesh, bermula pada 5 Februari,
2013 dan kemudian merebak ke bahagian lain Bangladesh, kerana menuntut hukuman mati bagi Abdul Quader
Mollah, yang telah dihukum penjara seumur hidup, selepas disabitkan atas
jenayah perang oleh Tribunal Jenayah Antarabangsa. Mereka juga mendesak agar
kerajaan mengharamkan Jamaat-e-Islami Bangladesh yang merupakan pecahan Jamaat
Islami Pakistan yang ditubuhkan oleh Sheikh Abu A’la Al Maududi daripada politik
Bangladesh.
Pada 7 Februari, demonstrasi disertai
lebih daripada 100,000. Pada 12
Februari, trafik di Dhaka dihentikan kerana beribu-ribu orang memenuhi jalanraya,
membentuk rantaian manusia dan berdiri dalam senyap. Permainan bola sepak Bangladesh Premier League di Stadium Nasional
Sher-e-Bangla dihentikan selama tiga minit, dan para pemain dan penyokong
dilihat berdiam diri. Ahli-ahli parlimen dan pihak polis juga menyertai
bantahan tersebut. Bantahan yang digelar bantahan senyap ini disokong oleh
kerajaan.
Penunjuk perasaan
mengisytiharkan 26 Mac 2013, Hari Kemerdekaan Bangladesh, sebagai tarikh akhir
bagi kerajaan untuk mengharamkan Jamaat-e-Islami dari politik akan tetapi kerajaan
tidak pula mengharamkan Jamaat Islam selepas tarikh akhir
itu berakhir.
Jamaat Islami berdemo balas
Sejurus protes tersebut, satu bantahan
dan demostrasi , menuntut pembebasan mereka yang dituduh dan disabitkan, telah
dilancar pula oleh Jamaat Islami. The Parti Nasionalis Bangladesh (BNP)
menyatakan sokongan untuk Jamaat-e-Islami.
Tuduhan rasmi telah difailkan oleh pihak pendakwaan
terhadap Abdul Quader Mollah pada 18 Disember 2011 dengan dakwaan membunuh
pro-kebebasan penyair Meherunnesa, ibunya dan dua saudara, pembunuhan Khandoker
Abu Taleb, pembunuhan beramai-ramai Alubdi
(344 orang) dan sebagainya.
Pada 5 Februari 2013, Tribunal
Antarabangsa mendapati Mollah bersalah kerana jenayah terhadap kemanusiaan.
Beliau dijatuhi hukuman penjara seumur hidup untuk Alubdi dan pembunuhan Ali
dan 15 tahun masing-masing untuk pembunuhan Pallab, Meherunnesa dan Taleb
pembunuhan. Sebelum keputusan itu diumumkan, Jamaat-e-Islami Bangladesh, parti politik Islam (dipinpin
oleh Mollah , telah mogok umum
sebagai protes atas sabitan pemimpin
mereka.
Keputusan itu dikritik kerana
dikatakan terlalu lembut dalam media sosial, dan demonstrasi secara aman
bermula pada Shahbagh Square di Dhaka.
Pada 28 Februari Tribunal
Jenayah Antarabangsa menghukum Delwar
Hossain Sayeedi, Nayeb-e-Ameer (naib presiden) Jamaat-e-Islami, dengan hukuman
mati kerana sabit 8 daripada 20 tuduhan
jenayah perang dan jenayah terhadap kemanusiaan yang dilakukan semasa pada
1971. Peguam Negara Mahbubey Alam berkata, Ia adalah hari kemenangan dan adalah hari kegembiraan.
Tuduhan tergadap Delwar
diuanggap palsu oleh majoriti gerakan islam dunia kerana keganasan sepanjang
Perang 1971 tiada kaitan dengan ulama’. Parti Ennahda Tunisia menyatakan sokongan
penuh terhadap Sheikh Delwar Hossain Sayedee dan tahanan lain atas tuduhan palsu dalam perang tahun 1971
ketika mereka telah berdiri menentang pembagian Pakistan dan pemisahan
Bangladesh[6].
Dewan Hukum All India Muslim
menuduh Perdana Menteri Bangladesh Sheikh Hasina sebagai "diktator"
Pengikut Jamaat telah marah
dengan keputusan itu, mendakwa bahawa kes terhadap Sayeedi itu bermotifkan
politikkerana menghalang saksi utama
daripada memberi keterangan dan sengaja serong proses tersebut.
Jamaat segera menganjur mogok
di seluruh negara selama dua hari, bermula pada 3 Mac 2013.
Pertempuran antara polis dan
pekerja Jamaat, merebak ke daerah-daerah utara Gaibandha andChapai Nawabganj.
Konflik ganas terus pada 2
Mac, dengan empat lagi kematian dan beratus-ratus kecederaan. Di Chittangong
polis melepaskan tembakan ke atas penunjuk perasaan Jamaat-e-Islami, yang
membawa kepada tiga kematian.
Pada 27 Februari, 2013
pula tribunal telah mensabitkan
pula Delwar Hossain Sayeedi dengan
jenayah perang dan menjatuhkan hukuman mati. Pengikut Jamaat membantah dan
meletus pula pertempuran dengan polis.
Kira-kira 60 orang terbunuh dalam konfrontasi, kebanyakan aktivis
Jamaat-Shibir.
Dalam protes, Ahmed Rajib
Haider, blogger pro-Shahbag, telah dibunuh dengan kejam di luar rumahnya dengan
parang. Pada 2 Mac pula , lima orang mengaku terlibat dalam pembunuhan Rajib ini.
Gerakan Shahbag membenci
ulama kerana suatu ketika dahulu ulama
antara golongan yang menyokong Pakistan mempertahankan negara Pakistan yang
tidak terpisah dengan Bangladesh.
Suatu ketika kelompok yang menyokong Pakistan untuk tidak
memisahkan Bangladesh adalah parti-parti politik fundamentalis, terutamanya Jamaat
Islami, Liga Muslim, Parti Demokratik Pakistan ( PDP) Nejam-e-Islami,
bekerjasama dengan tentera Pakistan untuk menentang pembentukan Bangladesh bebas.
Pada tahun 1971 Bangladesh
adalah sebahagian daripada Republik Islam Pakistan dikenali sebagai Pakistan
Timur. Semasa Perang Pembebasan Bangladesh, Pakistan Timur berjuang dengan Pakistan Barat selama sembilan bulan. Saat itu Tentera India yang membenci Pakistan serta
persaudaraan Islam telah menyediakan latihan gerila kepada pejuang kebebasan
AMDB Bahini, yang perang pada 3 Disember 1971 serta menyokong pembebasan Pakistan Timur.
Konflik bersenjata berakhir
pada 16 Dis, 1971 melalui penyerahan kalah Angkatan Tentera Pakistan kepada
India, mengakibatkan pembentukan Republik Rakyat Bangladesh sebagai sebuah
negara bebas, sekular dan bebas[7].
Isu Perang isu Pilihanraya
Bangladesh yang mendiskriminasi ulama.
Bangladesh yang hampir 90
peratus rakyat beragama Islam dan menjadi negara kedua penganut Islam teramai
ini kini kelihatan sadis terhadap ulama’ sebenarnya memiliki sejarah panjang
yang menjerat ulama’ ke lembah fitnah sehingga isu anti ulama’ menjadi bahan
kempen pilihanraya oleh golongan sekular-sosialis Bengali. Hubungan erat ulama’
dengan Jamaat Islami Pakistan yang pernah menyokong Pakistan menjadi punca
prejudis hingga kini.
Sejak tahun 2000, terdapat kesedaran
tinggi di Bangladesh untuk keadilan yang berkaitan dengan jenayah perang yang
berlaku semasa perjuangan 1971; dan isu ini menjadi penting dalam pilihan raya umum 2008 oleh Liga Awami (Bangladesh People's League). Pihak
saingan Awami iaitu perikatan empat pihak ( termasuk BNP dan Jamaat-e-Islami)
mempunyai beberapa pemimpin yang didakwa terlibat dengan jenayah perang dan menjadi isu sehingga
kalahnya perikatan ini dalam Pilihanraya.
Liga Awami telah memenangi pilihan raya (yang diadakan pada 29
Disember, 2008) dengan majoriti dua pertiga, sebahagian didasarkan pada janji
untuk men dakwa penjenayah perang yang didakwa itu[8]. Pada 29 Januari 2009, Parlimen meluluskan
resolusi untuk mendakwa penjenayah perang menggunakan undang-undang 1973:. Akta Jenayah Antarabangsa
(Tribunal). Rentetan Pilihanraya 2008 telah mengeheret konflik berpanjangan
apabila Awami mula mengambil tindakan kepada bekas pejuang Islam yang pernah
bersekutu dengan Pakistan menghalang kemerdekaan etnik Benggali daripada bumi
Pakistan.
Demostrasi Februari 2013
dianjur oleh kelompook Shahbag yang mengkritik tindakan lembut kerajaan
terhadap ulama’ dan demostrasi ini disokong kerajaan. Demostrasi Mac 2013 oleh
Jamaat cuba membela pemimpin dan ulama’ mereka. Demostrasi 6 Mei pula dianjur
oleh Hefazat Islam yang mendesak kerajaan mengambil tindakan kepada kelompok
blogger dan kebangkitan Shahbag yang menghina Islam dan institusinya.
Perjuangan ulama’ di
Bangladesh yang merupakan salah serambi mubalig Tabligh terbesar dunia ini
masih panjang dan ia memerlukan para penggerak Islam emnampilkan sistem,
kehidupoan, falsafah dan erika Islam yang boleh dihebah kepada masyarakat awam.
Muhammad
Nuruddin Bashah
Hadapan
360 MKJ Kampung Terang
11000
Balik Pulau Pulau Pinang
820102-02-5203
017
6291368
[7] Bangladesh
memperoleh kemerdekaannya pada tahun 1971 setelah berpisah dari Pakistan.
Sebelum pendirian Pakistan tahun 1947, Bangladesh merupakan sebahagian dari
India kuno, klasik, abad pertengahan, dan kolonial. Semenjak kemerdekaan,
Bangladesh telah mengalami periode pemerintahan demokratis dan militer. Bapak
pendiri negara Bangladesh adalah Sheikh Mujibur Rahman. Putrinya, Sheikh Hasina
Wazed, kini menjabat sebagai perdana menteri dan pemimpin Liga Awami.
[8] Liga Awami Bangladesh
merupakan "pro-pembebasan" di Bangladesh, menggalakkan sekular dan
sosialis serta memainkan peranan utama dalam Perang Pembebasan Bangladesh pada
tahun 1971. Antara falsafah dan
dasar-dasar yang Awami termasuk.:
·
Demokrasi, sistem Republik
dengan perwakilan rakyat
·
Sosialisme, mewujudkan
masyarakat eksploitasi bebas dan keadilan sosial
·
Sekularisme, politik bukan
perkauman dan pemisahan agama dan kehidupan awam
·
Bengali nasionalisme,
perlindungan identiti Bangladesh sebagai negara bangsa bagi orang-orang Bengali
No comments:
Post a Comment