Pembaca Setia

Saturday, May 25, 2013

Menilai Islamofobia Pasca Tragedi Boston


Menilai Islamofobia Pasca Tragedi Boston
Muhammad Nuruddin Bashah
Bc Hons Eng UM

Di saat meledak berita pengeboman marathon di Boston 16 April 2013 yang lalu, tragedi ini amat mencemaskan umat islam sedunia khususnya di Amerika kerana menjadi kebiasaan tahap islamofpbia dan persepsi negatif kepada muslim akan meningkat apabila berlakunya apa-apa aktiviti keganasan.

Hendrajit dan M Arief Pranoto, Peneliti Global Future Institute  menullis dalam The Global Review  bahawa ramai meramal setelah kes pengeboman Boston akan disusuli  dengan peningkatan tema media bahawa radikalisme islam telah berlaku angkat tema adanya Radikalisme Islam Jihad di Amerika[1].
Apabila menulis berkenaan islamofobia penulis kerap merujuk web OIC serta laman sesawang Intenational Human Right Council yang berpusat di London. Menurut laman IHRC itu pihak mereka akan ,menerbitkan buku yang bertajuk Once Upon a Hatred: Anti-Muslim Experiences in the USA berkisar pancaroba dan mehnah pengalaman muslim Amerima dalam mengharungi suasana Islamofobia yang mencengkam keselesaan mereka.
Buku karya Saied R. Ameli,  Professor of Communications dari University of Tehran, Ibrahim Mohseni Ahooei iaitu  senior researcher di  Cyberspace Research, Policy Centre, University of Tehran serta Arzu Merali Ketua Pengkaji di Islamic Human Rights Commission UK ini diterbitkan untuk menghurai sendiri penglaman mangsa dan mengambil kira realisme sebagai asas kajian[2].
Penyelidikan dan mendokumentasikan kesan Islamophobia kepada masyarakat Islam di Amerika Syarikat adalah langkah asas yang amat diperlukan, yang dalam masa yang sewajarnya harus membawa kesedaran yang lebih luas kepada masyarakat awam dan pembuat dasar tentang cara terbaik untuk memulihkan kesan. Buku semasa adalah satu lagi bata dalam usaha antarabangsa ke arah analisis data yang didorong oleh Islamofobia dan kesan yang mendalam ke atas umat Islam dan masyarakat, dan di UC Berkeley Islamophobia Penyelidikan dan Dokumentasi Projek kami gembira untuk melihat kualiti dan kedalaman analisis yang terkandung di dalam penyelidikan’, ulas Dr Hatem Bazian iaitu Pengarah, Islamophobia Penyelidikan dan Projek Dokumentasi Pusat Race dan jantina, University of California, Berkeley dalam laman IHRC.
Pengalaman Anti-Islam di Amerika Syarikat mendedahkan statistik yang mengejutkan bahawa 30% daripada orang Islam yang dikaji telah mengalami serangan fizikal benci yang bermotif. Angka nyata adalah salah satu daripada banyak statistik dikumpulkan daripada kajian daripada  1200 orang individu  yang dijalankan pada 2012 oleh IHRC, di California.
Cukup mengejutkan seramai 88% melaporkan pengalaman negatif dalam kehidupan seharian, media, wacana dan dasar politik. Walaupun persepsi Amerika Syarikat sebagai model kebebasan beragama dan toleransi menarik ramai manusia ke negara itu, realitinya amat bercanggah.
Sehingga kini rakyat Amerika belum hadam definisi sebenar ‘terrorist’ yang diperayai oleh kerajaan mereka selama ini.
 “Mengapa AS ragu-ragu untuk membuat definisi terorisme? “ “Apakah karena alasan definisi itu ternyata akan mendakwa Amerika Syarikat sebagai negara pengganas? ”
Eramuslim mencatatkan, Profesor William Odom, mantan Pengarah NSA di zaman Presiden Reagan menulis: “Pemerintahan Amerika Syarikat sendiri memiliki sejarah panjang dalam mendukung pengganas dan AS juga menggunakan taktik teroris sambil membohngi dunia bahawa mereka memerangi pengganas.
Propaganda Amerika merancang untuk mengaitkan keganasan itu dengan mujahidin Cheahnya yang telah dipercayai juga oleh ahli cerdik pandai Muslim yang terpedaya dengan mainan licik media Amerika. Mereka yakin bahawa memang dalam kelompok mujahidin adalah tajaan Amerika semata-mata.[3]
Polis menahan suspek kejadian letupan bom ketika perlumbaan Maraton Boston yang ditemui berlumuran darah di belakang tempat membaiki bot selepas melarikan diri daripada kepungan dan tembakan polis yang menyebabkan seluruh kawasan Boston dikawal ketat.
Penahanan Dzhokhar Tsarnaev yang cedera parah tetapi sehingga kini tiada banyak maklumat mengenai motif adik beradik kelahiran Chechnya[4].
Bagaimana kita menilai kes puluhan pemuda Palestin, berusia antara 6 hingga  18 tahun telah ditangkap oleh polisi Israel.
Mereka dituduh pengganas  hanya karena melemparkan batu ke kendaraan lapis baja Israel, anak-anak ditempatkan di sel terpencil, diberikan kejutan elektrik,  kepala mereka dipukul ke dinding dan tentera Israel menendang mereka hingga pengsan!
 Sebelum mereka dibebaskan, mereka diberitahu untuk tidak menghebahkan apa sahaja isu dalam  penangkapan atau apa hukuman yang mereka alami kepada dunia luar. Anak-anak muda Palestin, walau tidak melakukan kesalahan apa pun, telah menjadi korban dari pasukan Israel. Soalnya siapa yang menjadi  pengganas dan siapa yang menjadi korbannya?
---------------------------------------------------------------
Pada 7 Mei lalu Jaweed Kaleem dalam huffingtonpost.com menulis artikel bertajuk Link Between Islam And Violence Rejected By Many Americans After Boston Bombings: Pew Survey[5].
Bukan sahaja beliau malah puluhan lagi pengulas media dan pengamat politik membuat keputusan muktamad bahawa kaitan keganasan di Boston berkenaan tiada kaitan dengan umat Islam atau gerakan keganasan Muslim.
Menurut beliau, para penyiasat berkata dalam isu Boston  Dzhokhar Tsarnaev,dan adiknya Tamerlan Tsarnaev, telah dipengaruhi dengan kumpulan  radikal Islam.



Ramai rakyat Amerika bingkas mengutuk umat Islam dan ketegangan sosial berlaku waaupun secara dingin.
Hasil kaji selidik baru oleh Pusat Penyelidikan Pew  menunjukkan pasca tragedi Boston, pandangan rakyat Amerika sama ada Islam lebih erat dan signifikan  menyokong keganasan masih kelihatan sama dengan apa yang telah mereka yakini sedekad yang lalu walaupun masih berkurang berbanding yang menolak tuduhan terhadap Muslim.
Kaji selidik itu juga mendapati bahawa di Amerika umat Islam dianggap sebagai kumpulan yang yang paling didiskriminasi berbanding dengan gay dan lesbian, Afrika Amerika, Hispanik dan wanita.



Kaji selidik PEW juga, mendapati bahawa 42 peratus rakyat Amerika percaya Islam adalah "lebih cenderung" daripada agama-agama lain untuk menggalakkan keganasan di kalangan penganut  lain, manakala 46 peratus mengatakan ia tidak lagi berkemungkinan untuk menggalakkan keganasan daripada agama lain.
Ini menunjukkan bilangan yang tidak percaya kepada propaganda mengait umat Islam dengan keganasan masih ramai walaupun graf golongan yang percaya semakin meningkat. Ia bukan suatu statistik yang membanggakan.
Hanya pada tahun 2002  PEW menemui keputusan yang amat berbeza untuk soalan tentang Islam dan keganasan, apabila 25 peratus daripada mereka yang ditinjau berkata Islam adalah lebih cenderung untuk menggalakkan keganasan manakala 51 peratus tidak bersetuju. Ini adalah sama dengan pendapat mengenai Islam dan keganasan bagi kebanyakan dekad yang lalu. Ini bermakna  pada bulan Mac 2002, enam bulan selepas serangan 9/11, hanya 25% berkata Islam adalah lebih cenderung untuk menggalakkan keganasan manakala 51% tidak bersetuju.

PEW juga mendapati bahawa kira-kira 45 peratus daripada rakyat Amerika berkata terdapat "banyak" diskriminasi terhadap umat Islam, manakala 39 peratus mengatakan terdapat jumlah yang sama diskriminasi terhadap gay dan lesbian. Satu perempat daripada rakyat Amerika percaya terdapat "banyak" diskriminasi terhadap Hispanik, 22 peratus percaya ada tahap yang sama diskriminasi terhadap rakyat Amerika Afrika dan 15 peratus percaya ada "banyak" diskriminasi terhadap wanita.
Pew, yang meninjau melalui  1,504 orang untuk kajian dengan margin ralat sebanyak 2.9 peratus, juga mendapati perbezaan antara pandangan Islam apabila keputusan telah dipecahkan kepada umur, jantina, parti politik dan agama.
Majoriti orang-orang muda tidak percaya Islam adalah memihak kepada keganasan berbanding agama-agama lain, manakala separuh daripada rakyat berusia 50 tahu percaya Islam adalah lebih cenderung untuk menggalakkan keganasan. Lelaki juga lebih cenderung berbanding wanita untuk mengatakan Islam adalah berkaitan dengan keganasan. Republikan juga lebih cenderung untuk mempercayai dalam hubungan antara Islam dan keganasan daripada Parti Demokrat, sama seperti Protestan evangelis putih berbanding Protestan laluan utama.
Tragedi ini juga mengangkat kematian kanak-kanak lelaki berusia 8 tahun yang terbunuh dalam letupan semasa acara larian Boston Marathon, yang dikenali sebagai Martin Richard, sebagai antara watak yang menyedihkan.
Menurut The Boston Globe, Richard berada di lokasi kejadian untuk memberi sokongan kepada ayahnya yang turut menyertai acara berkenaan. Ibu mangsa telah menjalani pembedahan di bahagian otak, manakala adiknya kudung sebelah kaki akibat letupan berkenaan.

Secara keseluruhan, tiga orang terbunuh manakala 144 lagi  dirawat di hospital, selepas kejadian letupan dua butir bom berdekatan garisan penamat maraton berkenaan.
Sebelum ini wakil Hak Asasi Manusia PBB untuk Palestin Richard Falk menyatakan serangan bom Boston terjadi kerena sikap lunak Presiden Barack Obama terhadap Israel. Sikap lunak itu dianggap membuatkan dunia Islam marah demikian yang dicatat beliau dalam laman  Foreign Policy. Kenyataan ini boleh dipertikai kerana seolah ia masih mengaitkan umat Islam dalam siri keganasan di Amerika walau atas apa sebab sekalipun. Sebaliknya teori konspirasi yang belum diselak ialah manipulasi individu mulism untuk melakukan keganasan atas nama Islam yang juga merupakan hal yang tidak mustahil dilakukan oleh Intelligen Amerika dan Yahudi.
 Sebelum ini Falk percaya bahawa tragedi WTC adalah konspirasi untuk menimbulkan Islamofobia di kalangan warga Amerika[6].
Sebagai penutup, tragedi ini dipandang oleh sebahagian besar rakyat Amerika sebagai siri konspirasi umpama kes WTC dahulu. Soal mereka mengapa dua suspek yang ditangkap hidup ditembak hingga mati dan tidak dibawa untuk perbicaraan?

Muhammad Nuruddin Bashah
Hadapan 360 MKJ Kampung Terang
11000 Balik Pulau Pulau Pinang
820102-02-5203
017 6291368

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...