Pembaca Setia

Friday, April 4, 2014

ILMU OSTEOLOGI DALAM AL QURAN DAN HADIS


ILMU OSTEOLOGI DALAM AL QURAN DAN HADIS
Muhammad Nuruddin Bin Bashah
Sarjana Muda Kejuruteraan Bahan UM

Beliau adalah tulang belakang keluarga”. Kenyataan atau ayat ini merujuk perumpamaan dalam bahasa melayu yang merujuk kepada individu yang berperanan sebagai penaung, penyara atau individu yang kuat menyokong keperluan keluarganya. Ternyata organ tulang dipilih sebagai menghargai individu yang menjadi harapan keluarga. Tiada pula istilah otak keluarga, jantung syarikat atau hati masyarakat. Yang ada hanya tulang belakang masyarakat, tulang belakang organisasi.

Tulang adalah organ dalam tubuh badan manusia atau haiwan yang cukup signifikan dengan keteguhan, asas yang menjadikan sesuatu makhluk itu berbentuk, mampu bergerak, kuat serta menampung tubuh badan.

Menurut laman http://www.innerbody.com/ Sistem rangka ( skeletal system) termasuk semua tulang dan sendi di dalam badan. Setiap tulang adalah organ yang hidup yang kompleks yang terdiri daripada banyak sel, gentian protein, dan mineral. Rangka bertindak sebagai struktur yang menyediakan sokongan dan perlindungan bagi tisu lembut yang membentuk seluruh badan. Sel-sel darah baru dihasilkan oleh sum-sum tulang merah di dalam tulang kita.

Daripada takrifan ini jelas menunjukkan betapa besarnya peranan tulang kepada kehidupan manusia.

Dalam tulisan ini penulis cuba menggariskan salah satu kebesaran Allah SWT melalui penciptaan sistem tulang. Malah tulang bukan sekadar dipandang melalui pandangan ilmu perubatan zahir yang menyatakan ia sekadar menyokong pergerakan dan tonggang pergerakan makhluk, malah ia adalah punca penciptaan dan kebangkitan kali kedua selepas mati.

Dalam suasana tumbuhnya fahaman sesat anti hadis di Malaysia sejak tahun 1980an lagi, terlalu banyak hujah ulama’ yang mengkritik fahaman ini membahas dalam ruang lingkup keautentikan hadis dan periwayatannya sahaja. Namun begitu golongan sesat ini juga terlupa bagaimana Rasulullah boleh memperincikan keilmuan osteologi (sistem tulang) dan embriologi  dalam banyak ucapan-ucapan hadis beliau walaupun dalam Al Quran ada menyelitkan sedikit sebanyak ilmu ini. Adakah alasan Rasulullah mungkin belajar daripada ahli kitab menyebabkan Baginda boleh mengeluarkan kenyataan berkenaan ilmu tulang ini?



Dan (ingatlah wahai Muhammad) ketika Tuhanmu mengeluarkan zuriat anak-anak Adam (turun-temurun) dari (tulang) belakang mereka, dan Ia jadikan mereka saksi terhadap diri mereka sendiri, (sambil Ia bertanya dengan firmanNya): "Bukankah Aku tuhan kamu?" Mereka semua menjawab: "Benar (Engkaulah Tuhan kami), kami menjadi saksi". Yang demikian supaya kamu tidak berkata pada hari kiamat kelak: "Sesungguhnya kami adalah lalai (tidak diberi peringatan) tentang (hakikat tauhid) ini".
( Al A’raf ayat 172)


Firman Allah,



"Tidakkah manusia itu melihat dan mengetahui, bahawa Kami telah menciptakan dia dari (setitis) air benih? Dalam pada itu (setelah Kami sempurnakan kejadiannya dan tenaga kekuatannya) maka dengan tidak semena-mena menjadilah ia seorang pembantah yang terang jelas bantahannya (mengenai kekuasaan Kami menghidupkan semula orang-orang yang mati),

Dan dia membuat perumpamaan bagi Kami; dan dia lupa kepada kejadiannya; ia berkata:" Siapakah yang dapat menghidupkan tulang belulang, yang telah hancur luluh?

"Katakanlah:" Ia akan dihidupkan oleh Tuhan yang menciptakannya kali yang pertama. Dan Dia Maha Mengetahui tentang segala makhluk, "(QS. Yasin: 77-79).

Prof HAMKA dalam Tafsir Al Azharnya telah menjelaskan perihal kaum musyrikin Mekah yang sombong dalam isu asal kejadian manusia sehingga ingin mencabar Rasulullah. Inilah kisahnya dikaitkan dengan asbab an nuzul bagi ayat di atas.

Menurut riwayat Mujahid, Ikrimah dan Qatadah, Ubai bin Khalaf yang musyrik pernah datang menemui Rasulullah dengan membawa tulang yang buruk serta berhabuk, beliau menghembus habuk dan debu pada tulang berkenaan serta berkata kepada Rasulullah,

“ Wahai Muhammad benarkah engkau pernah berkata bahawa tulang yang buruk sebegini akan dihidupkan kembali oleh Alah dan dibangkitkan daripada kubur?”

Rasulullah menjawab bahawa ianya benar malah Allah akan himpunkan beliau (Ubai bin Khalaf) di dalam api neraka.

Dalam riwayat melalui jalur Ibnu Abbas menyatakan, A’s bin Wail yang hadir menempelak Rasulullah dengan tulang buruk berkenaan.

Dalam Hadis ini juga boleh diambil pengajaran sampingan dalam kaedah berhujah dengan pihak yang kasar, melulu adalah dibenarkan untuk diselitkan elemen menjatuhkan moral serta merendahkan pihak yang batil, mencela sikap dan pegangan batil yang dipegang oleh si penghujah melalui menyatakan akibat daripada pegangan batil mereka.

Menurut Ibnu Abi Hatim, kalimah al Insan di atas merujuk kepada kaum manusia secara umum yang mengingkari hari kebangkitan. Manakala alif lam makrifah pada kalimah al insan bermaksud golongan manusia yang khusus menolak kepercayaan kebangkitan semula.

Bukan sahaja ayat Al Quran ini, malah Rasulullah selaku penafsir utama Kalam Allah pernah menyatakan secara lebih jelas berkenaan kehebatan ilmu tulang Allah.
Hadis 1:
Kata Rasulullah,
Tiada bahagian dari tubuh manusia kecuali akan hancur (dimakan tanah) kecuali satu tulang, iaitu tulang ekor (sulbi), daripadanya manusia dibangkit kembali pada hari kiamat, "(Riwayat  Al Bukhari, Nombor: 4935).

Hadis 2:

Dari Abu Hurairah, bahawa Rasulullah bersabda, "Seluruh bahagian tubuh anak Adam akan (hancur) dimakan tanah kecuali tulang ekor ( ‘ajbu adz-dzanab) , daripadanya tubuh diciptakan dan dengannya dipasang kembali." (Riwayat Imam Muslim 5254)

Hadis 3:
Diriwayatkan Abu Hurairah bahwa Rasul saw bersabda, ’Ada satu tulang pada anak Adam yang tidak dimakan tanah.’ Mereka bertanya, ‘Apa itu, ya Rasulullah?’ Beliau menjawab, ‘Tulang sulbi.’ (Riwayat  Bukhari, Nasa’i, Abu Daud, Ibnu Majah, Ahmad dalam kitabnya al-Musnad, and Malik dalam kitabnya al-Muwaththa’).

Hadis 4:


Akan dimamah tanah setiap daripada manusia melainkan ajbu az zanab. Berkata para sahabat, apakah benda itu Ya Rasulullah, Rasulullah menjawab, seumpama biji sawi daripadanya diterbitkan” (Riwayat Imam Ahmad)


Berabad lamanya, hadis dan ayat Al Quran berkenaan ilmu tulang tersebut menjadi hal ghaib yang tidak dapat dijelaskan dengan logik. Zaman berubah dan beberapa kajian ilmiah moden kelihatan mampu menjelaskan kebenaran hadis ini.

Coccyx (tulang sulbi) atau ‘ajbu adz-dzanab adalah tulang terbawah dari vertebral column (tulang punggung)1.

Menurut pelbagai sumber juga, selepas 6 bulan hingga setahun kematian manusia, jasad akan hancur manakala tulang tulang akan dileraikan. Tulang ekor akan menyusut dan membentuk ketulan kecil umpama bijian halus.

Han Spemann seorang saintis Jerman yang berjaya mendapat hadiah nobel dalam bidang perubatan pada tahun 1935 telah membuktikan bahawa asal usul kehidupan adalah tulang ekor. Dalam kajiannya beliau memotong tulang ekor dari sejumlah haiwan, lalu mengimplantasikan ke dalam embrio.

Ujikaji Hans Spemann diceritakan secara lengkap dalam laman http://nobelprize.org

Para saintis mendapati bahawa pembentukan sel dan organisasi janin dimulakan oleh primitive streak dan primitive node. Sebelum bahagian-bahagian ini membentuk tiada pembezaan sel-sel boleh berlaku. Salah seorang saintis popular, yang membuktikan ini, adalah saintis Jerman Hans Spemann.

Dengan eksperimen primitive streak dan primitive node ini mendapati bahawa mereka menganjurkan pembangunan embrio dan menggelar proses ini sebagai "the primary organizer”.

Menurut kajian Hans, primary organizer ini akan turun dan berada dalam tulang sulbi manusia dan ia merupakan ibu segala sel dalam badan manusia! Bukankah ini selaras dengan kenyataan Al Quran dan hadis Rasulullah SAW?


Dalam eksperimen lain, Hans cuba menghancurkan tulang ekor (sulbi) tersebut. Beliau menumbuknya dan merebusnya dengan suhu panas yang tinggi dalam waktu yang sangat lama. Setelah menjadi serpihan halus, beliau cuba mengimplantasikan tulang itu pada janin lain yang masih dalam tahap permulaan embrio. Hasilnya, tulang ekor itu tetap tumbuh dan membentuk janin sekunder pada guest body (organ tamu). Meskipun telah ditumbuk dan dipanaskan sedemikian rupa, tulang ini tidak 'hancur'.

Ada juga pihak jurnalis mencatat bahawa bukan Hans yang menjalankan ujikaji merebus tulang sulbi sebaliknya adalah Johannes Holtfreter, Dorothy M. Needham, Joseph Needham dan Conrad Waddington.

Dr Othman Al Djilani dan Syaikh Abdul Majid Al Zindani melakukan beberapa eksperimen terhadap tulang sulbi pada bulan Ramadhan 1423 (tahun 2003 M) di Rumah Sheikh Abdul Majid Azzandani, di Sanaa, Yaman.

Keduanya memanggang tulang punggung berikut tulang sulbi dengan gas selama sepuluh menit hingga benar-benar terbakar (tulang-tulang berubah merah lalu hitam). Kemudian keduanya meletakkan potongan-potongan dalam kotak steril, dan membawanya ke makmal analisa terkenal di Sanaa (Al Olaki Laboratory). Dr al Olaki, professor bidang histologi dan pathologi di Sanaa University, menganalisa potongan-potongan tersebut dan menemukan bahawa sel-sel pada jaringan tulang coccyx tidak terjejas, dan ia dapat bertahan terhadap pembakaran (hanya otot, jaringan lemak, dan sel-sel sumsum tulang saja yang terbakar, sementara sel-sel tulang tidak terjejas).

Dr. Utsman Gailan dari Mesir pada tahun 2003 melakukan penelitian dengan membakar dua rangkaian tulang ekor terakhir dari lima tulang belakang kambing hingga hitam seperti arang. Setelah diperiksa di makmal ternyata sel-sel tersebut sama sekali tidak terjejas.

Pakar genetik Keith L. Moore juga melakukan penelitian pada tulang ekor manusia dan mendapatkan kesimpulan yang sama.

Ilmu tulang dalam Al Quran ini sebenarnya menempak hujah jahil Darwinisme yang memandang kebarangkalian dan ketidak sengajaan yang menjadikan manusia muncul daripada genetik asal haiwan. Hakikatnya sainstis bermazhab evolutionis juga sehingga kini tidak mampu menafikan fakta kehebatan tulang sulbi yang diceritakan dalam Al Quran dan hadis.

Dalam isu tulang yang lain Rasulullah juga memberi gambaran sikap wanita dengan asal kejadian Hawa di Syurga iaitu melalui tulang rusuk.


Diriwayatkan dari Abu Hurairah r.a. ia berkata, Telah bersabda Rasulullah s.a.w:
Berwasiatlah kalian terhadap para wanita dengan wasiat yang baik. Sesungguhnya wanita itu diciptakan dari tulang rusuk, dan tulang rusuk yang paling bengkok adalah bagian atasnya. Oleh karena itu jika kamu meluruskannya dengan paksa maka kamu akan mematahkannya, akan tetapi jika kamu biarkan maka ia akan tetap bengkok, maka berwasiatlah kamu terhadap para wanita dengan wasiat yang baik”. (Muttafaq ‘alaih HR: Bukhari dan Muslim)2

Dalam Hadis Rasulullah yang lain Rasulullah yang bukan merupakan pelajar ilmu anatomi manusia telah mengungkapkan jumlah tepat bilangan sendi pada tubuh manusia.



Sesungguhnya setiap manusia dari keturunan Adam diciptakan dengan 360 sendi. Barang siapa bertakbir, bertahmid, bertahlil, bertasbih, beristighfar, menyingkirkan batu dari jalanan, duri atau tulang dari jalalan, memerintahkan kebaikan, mencegah kemungkaran, sejumlah 360 sendi tersebut, maka hari itu ia telah berjalan sambil menjauhkan dirinya dari neraka. (Muslim; 1675)

Di dalam The Hatchinson Encyclopedia (1995) menyebutkan jumlah tulang-tulang di dalam kerangka tubuh pada manusia hanya 206 sahaja.

Namun Doktor muslim bernama Hamid Ahmad Hamid di dalam bukunya ‘Perjalanan Iman di dalam tubuh manusia’ (“The Journey of Faith inside the Human Body”), menyebutkan dengan terperinci 360 persendian pada manusia, sebagaimana yang disebutkan secara jelas oleh Rasulullah di dalam hadisnya 14 abad yang lalu3.


A. 147 persendian yang terdapat pada vertebrae/ tulang punggung:
- 25 sendi di kawasan vertebrae/tulang punggung
- 72 sendi di antara vertebrae/tulang punggung dan costae/tulang rusuk.
- 50 sendi di antara vertebraetulang punggung.

B. 24 persendian pada thorax/dada:
- 2 sendi di antara 2 tulang dada dan rongga dada
- 18 sendi di antara dada dan rusuk
- 2 sendi di antara tulang selangka dan tulang bahu
- 2 sendi di antara tulang bahu dan dada.

C. 86 persendian area atas:
- 2 sendi di antara 2 tulang bahu
- 6 sendi di antara 2 siku tangan
- 8 sendi di antara 2 pergelangan tangan
- 70 sendi di antara tulang-tulang tangan.


D. 92 sendi area bawah:
- 2 sendi di antara 2 paha
- 6 sendi di antara 2 lutut
- 6 sendi di antara 2 mata kaki
- 74 sendi di antara 2 kaki
- 4 sendi di antara tulang lutut

E. 11 sendi gelang panggul:
- 4 sendi di antara tulang punggung dan tulang ekor
- 6 sendi di antara tulang pangkal paha
- 1 sendi pada simfisis pubis (pubic symphysis).

Jumlah keseluruhan adalah: 147+24+86+92+11= 360 sendi.
Meneliti ilmu osteologi melalui beberapa potong Al Quran dan hadis dia atas sebenarnya mampu memberi keinsafan kepada kita umat akhir zaman. Bagaimana jika sebuah kitab yang dikatakan ciptaan manusia serta hadis Nabi yang dikatakan melalui rekaan ulama’ semata-mata mampu mengungkap setepat itu fakta-fakta berkenaan ilmu yang sebenarnya asing di zaman tersebut.

Muhammad Nuruddin bin Bashah
Hadapan 360 MKJ Kampung Terang
11000 Balik Pulau
Pulau Pinang
Akaun GIRO : 07100 – 29- 00006952-7
IC : 820102-02-5203


2 Apakah memang wanita diciptakan dari tulang rusuk laki-laki ataukah hanya penyerupaan sebagaimana ditunjukkan dalam hadits yang kedua? Mengingkari penciptaan Hawa dari tulang rusuk Adam tidaklah benar.” (Fatwa no. 20053, kitab Fatawa Al-Lajnah Ad-Da`imah lil Buhuts Al-Ilmiyyah wal Ifta`, 17/10)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...