Asal Usul Bahasa Menurut Kacamata Islam
Muhammad Nuruddin bin Bashah
Benarkah manusia tidak
berbahasa semasa zaman pra sejarah? Persoalan ini menimbulkan perdebatan hangat
terutama di kalangan penganut fahaman darwinisme dan creationisme. Malah pihak
creatisnisme pula terbahagi kepada beberapa golongan antaranya berfahaman
persepsi agama seperti pengikut Bible dan Al Quran. Prasejarah adalah istilah
yang digunakan untuk merujuk kepada zaman tanpa catatan-catatan sejarah. Zaman
prasejarah dapat dikatakan bermula pada saat terbentuknya alam semesta, namun secara
umumnya digunakan untuk merujuk kepada
masa terdapat kehidupan di muka bumi.
Batas jangka masa antara zaman
prasejarah dengan zaman sejarah adalah selepas wujudnya kemahiran menulis.
Salah satu masalah yang membuat
topik ini menjadi sukar untuk dikaji adalah tidak adanya bukti yang kuat kerana tidak ada bahasa yang boleh
dijadikan bukti fosil.
Dalam Kamus Dewan Edisi
Ketiga, bahasa di definisikan sebagai satu sistem lambang bunyi suara yang
dipakai sebagai alat perhubungan dalam lingkungan satu kelompok manusia.
Menurut Prof. Dr. Asmah Hj.
Omar, bahasa ialah satu sistem yang menyatakan akal fikiran dan
isi hati manusia. Bahasa juga berfungsi sebagai alat perhubungan antara manusia
dan harus berkembang selaras dengan perkembangan masyarakat pemakai bahasa itu.
Wilhelm Von Humboldt, seorang
sarjana Jerman mendefinisikan bahasa sebagai sintesis bunyi manakala Ferdinand
de Saussure, seorang sarjana linguistik Swiss pada awal abad ke- 20 menyatakan
bahasa sebagai sistem isyarat.
Dalam laman sesawang
Kompas.com dinyatakan sekitar tahun 2011, satu kajian yang baru sahaja
dihebahkan mampu menguak misteri asal-usul bahasa yang digunakan manusia. Menurut
Science Magazine edisi 15 April 2011, bahasa yang digunakan oleh manusia sebenarnya
berasal dari wilayah selatan Afrika. Dikatakan
dari situlah bahasa tersebar ke seluruh dunia.
Pengkaji dari Universiti
Auckland, Belanda, iaitu Quentin Atkinson yang melakukan kajian bahasa di
Afrika telah menelusuri jejak bahasa
dengan cara memecah 504 bahasa ke dalam komponen terkecil yang dikenali sebagai
fonem. Fonem berasal daripada bahasa Latin, phonema, yang bererti suara
yang diucapkan. Penelitian menunjukkan, semakin beragamnya fonem yang dimiliki
oleh suatu bahasa menunjukkan bahasa itu menjadi sumber dari bahasa-bahasa lain
yang lebih sedikit memiliki fonem.
Teori terkenal “Out of africa” atau yang dikenali sebagai
’Asal-usul manusia moden dari Afrika’ yang dikemukakan oleh oleh James Watson
dan Alan Wilson menjadi asas kepada hujah ini. Hipotesis ini menyebutkan bahawa
Homo Sapiens yang merupakan spesies mula daripada manusia meninggalkan Afrika
antara 125 000 dan 60 000 tahun lalu, di mana mereka menggantikan populasi manusia
yang lebih lama, seperti manusia Neanderthal dan Homo erectus.
Teori ini diperkukuhkan hujahnya melalui penelitian mitokondria DNA pada tahun
1990an yang dilakukan oleh Allan Wilson dan Rebecca Cann, yang lebih jauh
menyebutkan bahawa seluruh manusia di dunia berasal dari satu induk, iaitu
Mithocondrial eve (www. archaeology.about.com).
Pada tahun 1866, Linguistic Society of Paris pernah melarang sebarang perdebatan mengenai subjek ini dan kekal berpengaruh di kalangan negara barat hingga akhir abad 20. Sejak teori evolusi Charles
Darwin muncul pada 1859, wacana ini kian menimbulkan banyak
spekulasi.
Noam Chomsky pula berpendapat satu mutasi telah terjadi
pada salah seorang individu sekitar 100 000 tahun yang lalu mengakibatkan
munculnya kemampuan berbahasa (sebuah komponen dalam otak) secara 'segera' dalam bentuk yang 'sempurna' atau
'hampir-sempurna'.
Chomsky juga memberi asas
dalam teorinya kepada satu hipotesis iaitu Hipotesis Nurani (The Innateness
Hypothesis) yang mengatakan bahawa otak manusia telah dipersiapkan secara
semula jadi (genetik) untuk berbahasa. Otak manusia juga telah diperlengkapkan
dengan struktur bahasa sejagat yang dikenali sebagai LAD (Language Acquisition
Device).
Sebahagian evolutionis
beranggapan bahawa
asal usul bahasa manusia teradaptasi daripada gerakan dan isyarat bunyi alam seperti angin dan ombak, suara binatang, dan seruan
naluri manusia itu sendiri (Charles Darwin, 1871. The Descent of Man, and Selection in Relation to
Sex.)
Sekitar tahun 1861, ahli sejarah linguistik, Max Müller menerbitkan teori spekulatif tentang asal bermulanya bahasa manusia.
Teori Bow-wow,Teori Pooh-pooh, Ding-dong, Yo-he-ho, dan teori Ta-ta adalah kajian yang
menemui asal bahasa manusia daripada aktiviti peniruan manusia terhadap bunyi
alam dan haiwan serta pergerakan otot dan lidah manusia yang menghasilkan bunyi
seperti perkataan tertentu.
Berbalik kepada kajian benua
Afrika, sejumlah ilmuwan Barat telah meneliti asal loghat dan bahasa yang
berkembang di sana sejak 150 ribu tahun lalu.
Penelitian yang menggunakan
"World Atlas of Language Structure" sebagai sumber utamanya itu
berpegang pada teori bahawa peradaban yang lebih tua memiliki perbezaan
linguistik yang lebih banyak berbanding peradaban yang lebih muda. Dengan
menganalisa ratusan bahasa, para penyelidik mendakwa telah berjaya menemui
bukti dengan banyaknya bila dan dari mana bahasa-bahasa tersebut berasal.
Menurut Dr. Quentin, pasukannya
telah menyelidiki sekitar 504 bahasa untuk mengetahui bilangan fonem (bunyi
pengucapan khusus) yang ada dalam bahasa tersebut. Daripada kajian ini mereka
menemui bahawa bahasa-bahasa di Afrika rata-rata memiliki sekitar 100 fonem.
Bahasa Inggeris, Perancis dan Jerman pula hanya memiliki sekitar 45 fonem.
Islam
meletak wacana asal bahasa ini berasaskan wahyu. Premis hujah Islam adalah
manusia dicipta dengan akal dan ketinggian ilmu dan kefahaman sesuai dengan
darjat manusia yang terpaksa diiktiraf
oleh para Malaikat dan Jin. Terlalu banyak kajian sains kini menemui keunggulan
sains dan teknologi kaum-kaum purba. Mana mungkin sains dapat diperluas jika
bahasa pun tidak dapat mereka kuasai.
Dilaporkan
bahawa manusia pertama berdasarkan pandangan agama samawi ialah Nabi Adam yang
dikeluarkan dari syurga dan diturunkan di Sarnadib dalam wilayah India-Sri
Langka, mengikut pendapat yang paling
masyhur.
Hujahnya,
melalui hadis riwayat Ath-Thabrani dan Abu Nu’aim di dalam Al-Hilyah, dari Abu
Hurairah, Rasulullah bersabda, “Adam diturunkan di India. Dia merasa
kesepian. Akhirnya, Jibril pun turun dan mengumandangkan adzan. Ketika
mendengar nama Muhammad disebutkan, Adam bertanya kepada Jibril, ‘Siapa
Muhammad ini?’ Jibril menjawab, ‘Dia adalah anak keturunanmu yang terakhir dari
kalangan nabi.”
Menurut
Imam At-Thabari, tempat Adam diturunkan adalah di puncak gunung tertinggi di
dunia. Keterangan beliau disokong oleh para ahli geografi moden, dan merupakan
pendapat yang paling kuat dasarnya. Pendapat ini juga diikuti oleh Syauqi Abu
Khalil dalam bukunya Atlas Alquran, dan Sami bin Abdullah Al-Maghluts dalam
Atlas Sejarah Nabi dan Rasul.
Hawa
pula diturunkan di satu tempat yang bernama Judah. Nabi Adam mencari Hawa dan
mereka bertemu di Muzdalifah yang terletak antara Mekah dan Arafah. Mengikut
pendapat lain, mereka bertemu di satu tempat yang bernama Arafah. Sementara
Iblis pula diturunkan di satu tempat yang bernama Al-Ublah di Iraq.
Penulis
kitab Ad-Duur al-Mantsur fi at-Tafsir bi al-Ma’tsur menyebutkan
bahawa Ibnu Abbas menafsirkan ayat “Kami berfirman, ‘Turunlah kalian!” dengan
Adam diturunkan di sebuah lokasi di bumi bernama Dahnah yang
terletak di antara Makkah dan Thaif.
Sedangkan
Ibnu Abu Hatim meriwayatkan dari Ibnu Umar, “Adam diturunkan di Sofah dan Hawa
di Marwah.”
Islam
telah meyakinkan penganutnya bahawa manusia pertama yang dicipta Allah telah
diamanahkan ilmu dan bahasa yang telah maju dan kompleks. Nabi Adam bukan
manusia yang bertutur dalam bahasa wo wo, ho ho atau apa sahaja kaedah yang
menyerupai binatang, sebaliknya telah mewarisi bahasa ilmu kerana Allah
menegaskan bahawa Nabi Adam telah menggunakan bahasa sebagai perantara mendapat
ilmu mengenai seluruh alam.
Firman
Allah dalam Al Baqarah ayat 31:
Dan Ia telah mengajarkan Nabi Adam, akan segala nama benda-benda dan
gunanya, kemudian ditunjukkannya kepada malaikat lalu Ia berfirman:
"Terangkanlah kepadaKu nama benda-benda ini semuanya jika kamu golongan
yang benar".
Firman
Allah juga dalam surah Ar Rahman,
Yang Maha Pemurah. Mengajarkan Al Quran. Menciptakan manusia. Mengajarkan
kepadanya al Bayan (ayat 1-4).
Al Bayan yang dibentuk oleh
akar kata yang terdiri dari 3 huruf: Ba, Ya dan Nun, yang bermakna jelas.
Perkataan bayan juga boleh membina istilah Mubin iaitu jelas dan terang.
Misalnya
dalam surah An Nahl ayat 104 Allah
berfirman ;
Ini bahasa Arab yang jelas (mubin)
Khusus
kepada Adam, Allah mengajarkan kepada Baginda al Bayan, iaitu bahasa Arab. Jadi
boleh disimpulkan bahawa Nabi Adam AS menggunakan bahasa Arab apabila berkomunikasi dengan Hawa
dan anak-anaknya.
Sebenarnya
tafsiran sebegini bersifat ofensif iaitu dielektik terhadap teori pertumbuhan
bahasa evolutionis. Allah SWT mengajarkan kepada Nabi Adam AS bahasa yang
berstruktur secara sempurna. Segala istilah yang diajar oleh Allah digambarkan
dengan ungkapan asma’ kullaha (segala nama benda) di dalam Al
Baqarah ayat 31.
Walaupun
Nabi Adam diturunkan di India, Baginda hanya bertemu dengan Hawa di Mudzalifah
iaitu bumi Hijaz arab. Tidak hairan jika bahasa Arab kuno menjadi asas kepada
pemecahan bahasa-bahasa di muka bumi.
Satu
lagi bukti hujah Bahasa Nabi Adam boleh diperolehi melalui laman sesawang
infad.usim melalui tajuk fatwa yang telah dikeluarkan di negeri Kelantan pada 1993
oleh Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Kelantan. Fatwa yang ditulis
oleh Datuk Haji Mohamad Shukri Bin Muhamad itu menetapkan bahawa ;
(1) Tuturan (percakapan) anbiya itu mengandungi tika lughah (bahasa) jua,
pertama bahasa arab, kedua bahasa siryani dan tiga bahasa abrani.
Bahasa Abrani ialah bahasa segala nabi daripada anak-anak nabi Yaakub dan
bahasa siryani ialah bahasa lima orang ini jua iaitu Nabi Idris, Nabi Nuh, Nabi
Ibrahim, Nabi Lut dan nabi Yunus.
Dan Bahasa arab ialah bahasa dua belas orang iaitu Nabi Adam, Nabi Syis,
Nabi hud, Nabi Saleh, Nabi Ismail, Nabi Syuib, Nabi Khaidir dan tiga orang ada
disebut dalam surat Yaasin dan Khalid bin Sunan dan Nabi Muhammad s.a.w.
(2) Taurat kepada nabi Musa, bacaannya dalam bahasa Abrani, Injil kepada
nabi Isa, Bacaannya dalam bahasa Siryani, Zabur nabi Daud, Bacaannya dalam
bahasa Qubti dan Quran kepada nabi Muhammad, dinamakan furqan dan bacaannya
dalam bahasa Arab .
Jelas
jika dinilai daripada sisi pandang agama Islam, bahasa yang pertama wujud di
muka bumi adalah keluarga bahasa arab yang membawa pecahan kepada bahasa
Ibrani, Aram dan Suryani.
Muhammad Nuruddin
bin Bashah
017 6291368
No comments:
Post a Comment