Ulasan jurnal : MAZHAB SYAFIE; WADAH PENYATUAN UMMAH
DI MALAYSIA
Terbitan : Konvensyen Pendidikan Islam & Ilmuan
Muslim
Penulis : SS Dato’ Dr Zulkifly bin Muda Mufti Negeri
Terengganu
Tahun: 2019
Pengulas : Muhammad Nuruddin Bashah
Mengapa tajuk ini relevan
Tajuk ini relevan kerana ada Gerakan para asatizah
yang menyeru Masyarakat mempertikai penggunaan satu mazhab dalam amalan harian
orang awam di negara kita. Malah wacana mereka menjektik pemikiran masyarakat
sehingga mereka menganggap pengajian bermazhab satu bebak=nana dan mengongkong
pengamalan syariah Masyarakat Islam. Atas nama islah rakyat digesa secara tidak
langsung menolak satu mazhab walaupun terbukti mazhab Berjaya mententeramkan
masyaraat berabad lamanya.
Artikel "Mazhab Syafie; Wadah Penyatuan Ummah di
Malaysia" ditulis dengan tujuan untuk menerangkan pengaruh mazhab Syafie
dalam sistem perundangan dan pendidikan Islam di Malaysia, serta menekankan
peranannya sebagai alat penyatuan ummah. Artikel ini menjelaskan bagaimana
mazhab Syafie menjadi asas dalam pendidikan dan perundangan, termasuk
penggunaan buku teks dan pengajaran di institusi pendidikan. Ia juga
menggambarkan sejarah kedatangan Islam dan pengaruh mazhab ini di Asia
Tenggara, yang membentuk identiti budaya dan agama masyarakat Melayu. Selain
itu, artikel ini menyokong keputusan Muzakarah Jawatankuasa Fatwa yang
menetapkan fatwa berasaskan mazhab Syafie, dengan ruang untuk mazhab lain jika
perlu. Akhirnya, artikel ini membincangkan aspek teologi dan politik dalam
pandangan Imam Syafie, memberikan pemahaman mendalam tentang peranan mazhab ini
dalam membentuk masyarakat Islam di Malaysia serta menggalakkan perpaduan dalam
kalangan umat Islam.
Mengapa mazhab Al Syafie boleh berada di negara kita dan Rantau kita
Mazhab Syafie berada di Malaysia dan rantau Asia
Tenggara disebabkan oleh beberapa faktor yang saling berkaitan, termasuk
sejarah penyebaran Islam melalui pedagang dan ulama, seperti Syeikh Nuruddin
al-Raniri, yang memainkan peranan penting dalam menyebarkan ajaran ini. Islam
mula tersebar di Asia Tenggara melalui pedagang, ulama, dan misi dakwah yang
datang dari Arab, India, dan wilayah lain. Ulama tempatan yang bermazhab Syafie
juga telah mengajarkan dan menulis karya-karya dalam Bahasa Melayu,
menjadikannya rujukan utama dalam pendidikan Islam walaupun dari daerah Patani,
Acheh, Pontianak, Kalimantan, Jawa bahasa tyetap satu iaitu bahasa melay
tulisan jawi. Masyarakat Melayu secara umumnya menerima mazhab Syafie sebagai
mazhab yang sah, yang membantu membentuk identiti agama mereka. Selain itu,
sistem pendidikan tradisional yang berasaskan mazhab ini dan pengiktirafan
dalam perundangan menjadikannya aliran pemikiran dominan. Kesemua faktor ini
menyumbang kepada kesatuan dan perpaduan umat Islam di Malaysia, di mana mazhab
Syafie berfungsi sebagai wadah penyatuan dalam amalan ibadah dan hukum.
Perundangan Islam dan undang-undang adat di Malaysia
mempunyai hubungan yang kompleks, di mana perundangan Islam, yang berasaskan
mazhab Syafie, telah diterapkan dalam Hukum Kanun Melaka seperti yang
ditunjukkan oleh kajian Abu Bakar Abdullah (1986).
Aspek persuratan ilmu pula, Kitab Sirat al-Mustaqim
karya Syeikh Nuruddin al-Raniri merupakan salah satu penulisan perundangan
Islam terawal dalam Bahasa Melayu dan menjadi rujukan penting di seluruh Asia
Tenggara dan ia siqh mazhab Syafie. Sumber rujukan beliau banyak merujuk kepada
karya-karya ulama terkenal dari mazhab Syafie seperti Minhaj al-Talibin dan
Mukhtasar al-Fatawa. Dengan pengaruh yang kuat dari perundangan Islam, ia
berfungsi sebagai asas dalam sistem perundangan di Malaysia, sementara
undang-undang adat pula mencerminkan tradisi dan kebiasaan masyarakat tempatan,
menjadikan kedua-duanya saling melengkapi dalam konteks hukum dan keadilan
sosial.
Apa keistimewaan mazhab syafie
Mazhab Syafie memiliki beberapa keistimewaan yang
menjadikannya unik dan dihormati di kalangan umat Islam, terutama di Malaysia
dan Asia Tenggara. Pertama, pendekatan berimbangnya menggabungkan elemen dari
mazhab Hanafi dan Maliki, membolehkan pengambilan kira pelbagai pandangan dalam
fiqh. Kedua, metodologi istinbat yang sistematik menekankan Al-Quran dan Sunnah
sebagai sumber utama, serta penggunaan ijma' dan qiyas dalam keputusan hukum.
Ketiga, mazhab ini sangat menekankan kepatuhan kepada hadith, memastikan
kesesuaian dengan ajaran asal Islam. Keempat, terdapat fleksibiliti dalam
pengeluaran fatwa, membenarkan penggunaan mazhab lain jika perlu. Selain itu,
tradisi pendidikan yang kuat menyebarkan ilmu fiqh melalui karya-karya ulama
bermazhab Syafie. Terakhir, mazhab ini berfungsi sebagai wadah penyatuan ummah,
membantu mengurangkan perpecahan dalam masyarakat Islam dan memberikan rasa
identiti yang kaya dengan sejarah dan tradisi.
Kepentingan pengamalan satu mazhab dalam sesebuah negara
Islam
- Kesatuan dan
Perpaduan: Mengurangkan
perbezaan pendapat, membina kesatuan di kalangan umat Islam.
- Kepastian Hukum: Memberikan panduan yang jelas dan konsisten
mengenai hukum-hukum Islam.
- Penguatkuasaan
Undang-Undang: Memudahkan proses
perundangan dengan merujuk kepada satu sumber hukum.
- Pendidikan dan
Penyebaran Ilmu: Membolehkan
kurikulum pendidikan yang teratur dan sistematik.
- Penyelesaian
Masalah: Memudahkan ulama dan
pemimpin merujuk kepada prinsip yang sama untuk penyelesaian isu.
- Mengelakkan
Kekeliruan: Mengurangkan risiko
kekeliruan mengenai hukum-hukum Islam dalam masyarakat.
- Kepatuhan kepada
Fatwa: Memastikan konsistensi
dalam fatwa yang dikeluarkan, seperti di Malaysia berlandaskan mazhab
Syafie.
- Adaptasi kepada
Perubahan: Memudahkan
penyesuaian hukum dengan perubahan zaman dan keperluan masyarakat.
- Pembangunan Sosial
dan Ekonomi: Mendorong
pembangunan dalam kerangka hukum yang sama.
- Perlindungan
Identiti: Melindungi nilai-nilai
dan tradisi masyarakat Islam melalui pengamalan satu mazhab.
Rujukan:
bin Muda, Z. Mazhab Syafie: Wadah Penyatuan Ummah di
Malaysia. Kertas kerja Konvensyen Pendidikan Islam & Ilmuan Muslim.
Anjuran Jabatan Mufti Negeri Perak (Diakses, 22 Januari 2021).
No comments:
Post a Comment