Pembaca Setia

Sunday, January 5, 2025

Ulasan jurnal : MAZHAB SYAFIE; WADAH PENYATUAN UMMAH DI MALAYSIA

 


Ulasan jurnal : MAZHAB SYAFIE; WADAH PENYATUAN UMMAH DI MALAYSIA

Terbitan : Konvensyen Pendidikan Islam & Ilmuan Muslim

Penulis : SS Dato’ Dr Zulkifly bin Muda Mufti Negeri Terengganu

Tahun: 2019

Pengulas : Muhammad Nuruddin Bashah

 

Mengapa tajuk ini relevan

Tajuk ini relevan kerana ada Gerakan para asatizah yang menyeru Masyarakat mempertikai penggunaan satu mazhab dalam amalan harian orang awam di negara kita. Malah wacana mereka menjektik pemikiran masyarakat sehingga mereka menganggap pengajian bermazhab satu bebak=nana dan mengongkong pengamalan syariah Masyarakat Islam. Atas nama islah rakyat digesa secara tidak langsung menolak satu mazhab walaupun terbukti mazhab Berjaya mententeramkan masyaraat berabad lamanya.

Artikel "Mazhab Syafie; Wadah Penyatuan Ummah di Malaysia" ditulis dengan tujuan untuk menerangkan pengaruh mazhab Syafie dalam sistem perundangan dan pendidikan Islam di Malaysia, serta menekankan peranannya sebagai alat penyatuan ummah. Artikel ini menjelaskan bagaimana mazhab Syafie menjadi asas dalam pendidikan dan perundangan, termasuk penggunaan buku teks dan pengajaran di institusi pendidikan. Ia juga menggambarkan sejarah kedatangan Islam dan pengaruh mazhab ini di Asia Tenggara, yang membentuk identiti budaya dan agama masyarakat Melayu. Selain itu, artikel ini menyokong keputusan Muzakarah Jawatankuasa Fatwa yang menetapkan fatwa berasaskan mazhab Syafie, dengan ruang untuk mazhab lain jika perlu. Akhirnya, artikel ini membincangkan aspek teologi dan politik dalam pandangan Imam Syafie, memberikan pemahaman mendalam tentang peranan mazhab ini dalam membentuk masyarakat Islam di Malaysia serta menggalakkan perpaduan dalam kalangan umat Islam.

Mengapa mazhab Al Syafie boleh  berada di negara kita dan Rantau kita

Mazhab Syafie berada di Malaysia dan rantau Asia Tenggara disebabkan oleh beberapa faktor yang saling berkaitan, termasuk sejarah penyebaran Islam melalui pedagang dan ulama, seperti Syeikh Nuruddin al-Raniri, yang memainkan peranan penting dalam menyebarkan ajaran ini. Islam mula tersebar di Asia Tenggara melalui pedagang, ulama, dan misi dakwah yang datang dari Arab, India, dan wilayah lain. Ulama tempatan yang bermazhab Syafie juga telah mengajarkan dan menulis karya-karya dalam Bahasa Melayu, menjadikannya rujukan utama dalam pendidikan Islam walaupun dari daerah Patani, Acheh, Pontianak, Kalimantan, Jawa bahasa tyetap satu iaitu bahasa melay tulisan jawi. Masyarakat Melayu secara umumnya menerima mazhab Syafie sebagai mazhab yang sah, yang membantu membentuk identiti agama mereka. Selain itu, sistem pendidikan tradisional yang berasaskan mazhab ini dan pengiktirafan dalam perundangan menjadikannya aliran pemikiran dominan. Kesemua faktor ini menyumbang kepada kesatuan dan perpaduan umat Islam di Malaysia, di mana mazhab Syafie berfungsi sebagai wadah penyatuan dalam amalan ibadah dan hukum.

Perundangan Islam dan undang-undang adat di Malaysia mempunyai hubungan yang kompleks, di mana perundangan Islam, yang berasaskan mazhab Syafie, telah diterapkan dalam Hukum Kanun Melaka seperti yang ditunjukkan oleh kajian Abu Bakar Abdullah (1986).

Aspek persuratan ilmu pula, Kitab Sirat al-Mustaqim karya Syeikh Nuruddin al-Raniri merupakan salah satu penulisan perundangan Islam terawal dalam Bahasa Melayu dan menjadi rujukan penting di seluruh Asia Tenggara dan ia siqh mazhab Syafie. Sumber rujukan beliau banyak merujuk kepada karya-karya ulama terkenal dari mazhab Syafie seperti Minhaj al-Talibin dan Mukhtasar al-Fatawa. Dengan pengaruh yang kuat dari perundangan Islam, ia berfungsi sebagai asas dalam sistem perundangan di Malaysia, sementara undang-undang adat pula mencerminkan tradisi dan kebiasaan masyarakat tempatan, menjadikan kedua-duanya saling melengkapi dalam konteks hukum dan keadilan sosial.

Apa keistimewaan mazhab syafie

Mazhab Syafie memiliki beberapa keistimewaan yang menjadikannya unik dan dihormati di kalangan umat Islam, terutama di Malaysia dan Asia Tenggara. Pertama, pendekatan berimbangnya menggabungkan elemen dari mazhab Hanafi dan Maliki, membolehkan pengambilan kira pelbagai pandangan dalam fiqh. Kedua, metodologi istinbat yang sistematik menekankan Al-Quran dan Sunnah sebagai sumber utama, serta penggunaan ijma' dan qiyas dalam keputusan hukum. Ketiga, mazhab ini sangat menekankan kepatuhan kepada hadith, memastikan kesesuaian dengan ajaran asal Islam. Keempat, terdapat fleksibiliti dalam pengeluaran fatwa, membenarkan penggunaan mazhab lain jika perlu. Selain itu, tradisi pendidikan yang kuat menyebarkan ilmu fiqh melalui karya-karya ulama bermazhab Syafie. Terakhir, mazhab ini berfungsi sebagai wadah penyatuan ummah, membantu mengurangkan perpecahan dalam masyarakat Islam dan memberikan rasa identiti yang kaya dengan sejarah dan tradisi.

 

Kepentingan  pengamalan satu mazhab dalam sesebuah negara Islam

  1. Kesatuan dan Perpaduan: Mengurangkan perbezaan pendapat, membina kesatuan di kalangan umat Islam.
  2. Kepastian Hukum: Memberikan panduan yang jelas dan konsisten mengenai hukum-hukum Islam.
  3. Penguatkuasaan Undang-Undang: Memudahkan proses perundangan dengan merujuk kepada satu sumber hukum.
  4. Pendidikan dan Penyebaran Ilmu: Membolehkan kurikulum pendidikan yang teratur dan sistematik.
  5. Penyelesaian Masalah: Memudahkan ulama dan pemimpin merujuk kepada prinsip yang sama untuk penyelesaian isu.
  6. Mengelakkan Kekeliruan: Mengurangkan risiko kekeliruan mengenai hukum-hukum Islam dalam masyarakat.
  7. Kepatuhan kepada Fatwa: Memastikan konsistensi dalam fatwa yang dikeluarkan, seperti di Malaysia berlandaskan mazhab Syafie.
  8. Adaptasi kepada Perubahan: Memudahkan penyesuaian hukum dengan perubahan zaman dan keperluan masyarakat.
  9. Pembangunan Sosial dan Ekonomi: Mendorong pembangunan dalam kerangka hukum yang sama.
  10. Perlindungan Identiti: Melindungi nilai-nilai dan tradisi masyarakat Islam melalui pengamalan satu mazhab.

 

 

Rujukan:

bin Muda, Z. Mazhab Syafie: Wadah Penyatuan Ummah di Malaysia. Kertas kerja Konvensyen Pendidikan Islam & Ilmuan Muslim. Anjuran Jabatan Mufti Negeri Perak (Diakses, 22 Januari 2021).

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...